Adviseur moet aanbod documenteren
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte) rentekorting, maar maximaal 3 procent boeterente, bij tussentijds verkoop. Consument kiest voor deze laatste optie. Nadat hij de woning tussentijds heeft verkocht en wordt geconfronteerd met de boete, beroept hij zich met succes op het feit dat hij bij het afsluiten van de hypotheek niet wist dat hij tussen de ene of de andere vorm kon kiezen. De adviseur in deze klacht kan niet bewijzen dat hij destijds de consument duidelijk heeft gemaakt dat hij een keuze had.
De Commissie is van oordeel dat de adviseur niet aannemelijk heeft gemaakt dat de keuzemogelijkheid met betrekking tot de ‘boete bij verkoop’-clausule met consument is besproken zodat consument daarin geen weloverwogen keuze heeft kunnen maken. Voor zover de adviseur geen stukken meer voorhanden heeft over wat is besproken gedurende het adviestraject, komt dit voor zijn rekening en risico. De adviseur dient immers aan te tonen dat hij heeft voldaan aan de op hem rustende verplichting, om consument in staat te stellen een weloverwogen keuze te maken. Hierop wordt de klacht van de consument gegrond verklaard. - UITSPRAAK 2018 - 170
De geschillencommissie KiFiD doet vrijwel dagelijks uitspraken. Deze uitspraken bevatten regelmatig belangrijke leermomenten voor financieel advieskantoren. VVP zal dit jaar in elk nummer enkele recente uitspraken van KiFiD op het gebied van Hypotheken samenvatten.
Deze samenvatting wordt u aangeboden door de
Reactie toevoegen
Editie
Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk
Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...
Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...
Consument moet zelf polisblad controleren
De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...
Geschillencommissie wijst claim van miljoen af
Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...
Teleurgestelde verwachtingen...
Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...
London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...
Brommer geen rondvliegend voorwerp
Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...
Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...
Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur
In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....
Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie
Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...