Annelies Schoonderbeek: mensen helpen

Annelies Schoonderbeek 640

Uit VVP 07 - 2018: zeven vragen aan: Annelies Schoonderbeek (By Annelies, Zwolle)

1. Wat drijft jou als adviseur, wat maakt jouw vak uniek?

Het willen helpen van mensen, dat zat er bij mij van jongs af aan al in. Ik zoek naar oplossingen die passen bij het leven en de wensen van de klant. Net wat verder kijken dan de standaard mogelijkheden. Ik werk met cijfers en met gevoel. Advies en financiële oplossingen mogen weer leuk zijn. Ik wil graag een beleving meegeven zodat de klant er een goed gevoel en een mooie ervaring aan overhoudt.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Het yes!-gevoel als een hypotheek rond is en de klant een feestje kan vieren omdat het huis nu echt door gaat. Als ik een compliment of een bedankje krijg van een klant. Als ik een acceptant aan de telefoon krijg die mij snapt en met me meedenkt in oplossingen. Als iemand met een grote glimlach vertrekt en weer kansen en mogelijkheden ziet. Mijn dag is geslaagd als ik iemand rust heb kunnen bieden, heb laten lachen, energie heb kunnen geven.

3. Welke tip zou je de adviessector willen meegeven? En welke tips aan verzekeraars?

Blijf vooral heel veel van je klanten houden. In elke relatie zijn er minimaal twee zelfstandige individuen met eigen wensen en behoeften. En in houden van zit naar mijn mening vooral vertrouwen en elkaar durven loslaten. Ik denk dat dit in de relatie die ik met klanten heb niet anders is. Willen ze zelf rechtstreeks (online) zaken regelen? Ik vind het niet erg. Willen ze dat ik ze help? Dan sta ik voor ze klaar. Ik denk dat als je de communicatie open houdt en zelf regelmatig contact met je klant blijft opzoeken, dat je dan van toegevoegde waarde kan blijven. Ook in de toekomst. Verzekeraars en banken: maak het allemaal niet te moeilijk. Hoe meer informatie de klant krijgt, hoe minder het verhaal binnenkomt. Maak samenwerking voor iedereen toegankelijk. Maak het mogelijk om informatie te delen of op te vragen als de klant toestemming geeft.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

Digitalisering, wetgeving, standaardisering, alles is hier al vaak genoemd. De grootste verandering waar we mee te maken gaan krijgen, zijn we zelf. Het aanpassen aan steeds snellere veranderingen in regels, wetgeving, online communicatie en daardoor aan andere wensen en behoeften. Dit vraagt van de adviseur een enorme inspanning om al deze informatie en (online) communicatie op een begrijpelijke manier naar de klanten te vertalen. Je moet steeds weer nieuwe kansen en mogelijkheden zoeken en flexibel zijn..

5. Hoe ziet volgens jou het adviesvak er over vijf jaar uit?

Als ze mij vroegen wat ik wilde worden, wist ik het niet. Tien jaar geleden wist ik het ook nog niet. Vier jaar geleden wist ik één ding zeker: ik ga voor mezelf beginnen en zorgen dat hypotheken en verzekeringen weer leuk worden. En dat doe ik. Met een brede lach en heel veel plezier. En ondanks alle veranderingen, denk ik dat deze persoonlijke touch mét kennis en ervaring over vijf jaar nog steeds onderscheidend is in het adviesvak.

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad?

Ik werk samen met een makelaar in Zwolle en tijdens de Open huizen Dag ga ik vaak langs om te helpen bij de huizen die zij in de verkoop heeft. Verkoop kan spannend zijn maar in dit geval barstte de verkoopster in tranen uit. Ze ging scheiden, had nauwelijks inkomen, kon niet zo snel aan een huurwoning komen en was bang dat ze op staat zou komen. Ik gaf aan dat ze vrijblijvend

‘Blijf vooral heel veel van je klanten houden’

kon komen praten om te kijken of er een oplossing te bedenken viel. En een week later belde ze of ze langs mocht komen. Een hoopje ellende aan de tafel. Samen zijn we aan het werk gegaan. Er kon meer dan ze dacht. Ze had weer een doel. Prachtig om te zien hoe iemand in een paar maanden tijd weer opbloeit tot een klasse lady met power. Om daar deel vanuit te mogen maken is heel bijzonder.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Al meer dan 25 jaar ben ik werkzaam in de financiële dienstverlening. Bij tussenpersonen gewerkt, banken, verzekeraars. In de adviserende rol en business-to-business als rayon- en accountmanager. Sinds drieënhalf jaar ben ik zelfstandig ondernemer. Ik moet wel zeggen dat dit de snelste leerschool ever is geweest. Wat gaaf en wat een ervaring! Mijn grootste inzicht is dat je het samen moet doen in deze branche. Samenwerken met verzekeraars en banken, collega’s en andere ondernemers. En met en voor je klant. Door samen te werken kunnen we de klant pas echt centraal stellen.

Editie
Het vuur van... Manon van der Poel (Fiew)

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...