Data wissen als klant het vraagt

section1_page64_article49_1.jpg

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens van betrokkenen. In de vorige uitgave, VVP 9, heeft Adfiz kort aangeduid wie deze betrokkenen zijn en hoe u om moet gaan met verzoeken. In dit artikel geven we een nadere uitleg over mogelijke verzoeken van betrokkenen.

U dient de betrokkene een kopie van de persoonsgegevens die u verwerkt te verstrekken. Uiteraard zijn dat alleen gegevens die betrekking hebben op de betrokkene zelf. Op verzoek moet u hem of haar ook informeren over de doelen waarvoor u de persoonsgegevens verwerkt, de categorieën van persoonsgegevens die u verwerkt, de ontvangers van deze informatie en hoe lang u de data bewaart. Een betrokkene kan om aanpassing van persoonsgegevens vragen, als hij meent dat ze onjuist zijn. Is dat het geval, dan past u de persoonsgegevens aan en legt u deze vast. Heeft u gegevens gedeeld met andere partijen? Dan moet u hen zo snel mogelijk ook informeren over de aanpassing. Onder bepaalde omstandigheden kan een betrokkene u vragen om de verwerking te beperken, wat inhoudt dat u daarna nog slechts gegevens verwerkt met toestemming van de betrokkene of om een rechtsvordering in te stellen. Als u persoonsgegevens verwerkt op basis van de behartiging van uw gerechtvaardigde belangen, dan kan een betrokkene daar bezwaar tegen maken. Direct na het verzoek van de betrokkene, staakt u de verwerking, tenzij er andere zwaarwegende belangen zijn. Vervolgens bepaalt u of uw belangen zwaarwegend genoeg zijn om de verwerking voort te zetten en brengt u de betrokkene daarvan op de hoogte. Als een betrokkene bezwaar maakt tegen gebruik van persoonsgegevens voor direct marketing, dan dient u gehoor te geven aan het verzoek.

Wissen

In bepaalde gevallen kan een betrokkene vragen gegevens geheel te wissen. Bijvoorbeeld als een betrokkene zijn of haar toestemming intrekt en er geen andere gronden voor verwerking zijn. Of als de gegevens niet langer nodig zijn voor de doelen waarvoor ze zijn verwerkt. Let op: in zo’n geval moeten de gegevens ook daadwerkelijk verwijderd worden. Anonimiseren is niet voldoende. Het verwijderen moet dan zonder vertraging gebeuren. Heeft u de data ook aan derden doorgegeven? Licht deze partijen dan in over het verzoek om de data te wissen. De betrokkene kan u vragen om gegevens aan hem of aan een derde toe te sturen, als de verwerking plaatsvindt op basis van toestemming van de betrokkene of voor de uitvoering van een overeenkomst. U moet de gegevens op zo’n manier toesturen, dat de betrokkene of een derde deze gegevens kan gebruiken.

‘Anonimiseren van gegevens is niet voldoende’

Duidelijke uitleg

Geef bij de beantwoording van verzoeken in ieder geval aan waar u de persoonsgegevens heeft verkregen, als dat niet van de betrokkene zelf is. Geef ook aan dat een klacht ingediend kan worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Adfiz biedt leden over dit thema en andere onderwerpen met betrekking tot de AVG, duidelijke uitleg op haar Privacy-Portaal.

Deze bijdrage wordt u aangeboden door Adfiz

Reactie toevoegen

 
Editie
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...