De mythe van het gratis advies

Enno Wiertsema NIEUW 2017

 

Met mythen en sagen probeerden de oude grieken zaken die hun voorstellingsvermogen te boven gingen, of die ze niet konden rijmen met hun wereldbeeld, te verklaren. Het waren verhalen gebaseerd op wat ze om zich heen zagen, op kennis en ervaring die ze hadden en dat alles aangelengd met een dosis fantasie, waarmee losse eindjes aan elkaar werden geknoopt.

Het resultaat waren smeuïge, lekker in het gehoor liggende vertellingen die houvast boden. Maar wat we niet uit het oog mogen verliezen, is dat mythen van begin tot eind compleet verzonnen waren. Anno 2018, bijna drie millennia en een goeie tweeduizend kilometer van Griekenland verwijderd, kennen we ook in Nederland onze eigen mythen. En ook dat zijn verhalen die ‘het goed doen’. En die een ver klaring bieden voor zaken die we niet begrijpen of waar we ons niet in kunnen vinden.

Eén van die hedendaagse Nederlandse mythen, is de mythe van het gratis advies. Net als in de Griekse mythologie is ook die mythe van begin tot eind volledig uit de lucht gegrepen. Ik sta met regelmaat versteld van het gemak waarmee sommige organisaties roepen dat advies in bepaalde dossiers gratis zou moeten zijn. Bijvoorbeeld bij allerlei vormen van nazorg. Of, van recenter datum, in het kader van het activeren van klanten met aflossingsvrije hypotheken.

Door maar te blijven herhalen dat advies gratis moet zijn, wordt een beeld gecreëerd dat niet strookt met de werkelijkheid, een mythe. Daarmee schaden die organisaties niet alleen het belang van een hele beroepsgroep, maar ook dat van de klant. En dan vaak ook nog het belang van juist die klant die het meest gebaat is bij een goed en op maat gesneden advies.

Maar advies is niet gratis; het is van waarde voor de klant. Vaak van grote waarde. En het is ook nog eens de broodwinning voor ongeveer 30.000 mensen die werkzaam zijn in de financieel adviessector. En geloof me, adviseurs sturen echt niet voor elk wissewasje een factuur. Een klant die zijn adviseur om informatie vraagt, zal vaak kosteloos de gevraagde informatie krijgen. Maar als het verder gaat dan informeren, dan begint de dienst -het advies-waarvoor gewoon betaald moet worden. Dat lijkt me niet alleen logisch, het is ook goed. Goed omdat het ontvangen van een vergoeding voor een dienst die je levert ervoor zorgt, dat je blijft nadenken over de service die je je klant biedt. Goed, omdat advies een dienst is waarmee de klant echt geholpen wordt en die hem in staat stelt om een verstandige keuze te maken.

‘Door maar te blijven herhalen dat advies gratis moet zijn, wordt een onwerkelijk beeld gecreëerd’

Dat is ook waar we als maatschappij voor hebben gekozen met het provisieverbod. Dus laat het met rust, gun zowel de klant als de adviseur een eerlijke behandeling en stop met het voeden van de mythe van het gratis advies!

Reactie toevoegen

 
Editie
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...