Nieuwe rol voor adviseur door automatisering

André van Luijk 2015

Automatisering neemt een steeds groter deel van het advies-proces over. De financieel adviseur krijgt een nieuwe rol.

Techniek kan veel. Een computer kan bijvoorbeeld een vliegtuig gevuld met meer dan 200 mensen laten opstijgen en landen. De piloot is enkel en alleen nog nodig om in te grijpen als het mis gaat. De komende jaren zullen steeds meer onderdelen van ons leven geautomatiseerd worden. Het aan de grond zetten van een Boeing is veel moeilijker dan het geven van een gemiddeld advies. Daarnaast worden systemen steeds slimmer. Het is een kwestie van tijd voordat er een omslagpunt komt en ook het adviesproces door de computer wordt overgenomen.

Ik zie voor me dat in de toekomst een groot deel van de inventarisatie van relevante informatie gaat via systemen en websites als Mijn.Overheid.nl. De klant controleert en vult dit aan. Een adviseur toetst vervolgens deze informatie met behulp van vragen en vult dat wat ontbreekt aan. Dat is in 2020 een stuk makkelijker omdat de hypotheekrenteaftrek dan niet meer bestaat en er een nieuw belastingstelsel is met een sociale vlaktaks. Een adviseur heeft enkel nog een zorgplicht en zal het advies van computers moeten toetsen. Klanten kunnen tegen die tijd zelf alle relevante documenten uploaden om de hypotheek rond te krijgen.

Er zal nog wel enige coaching nodig zijn. Daarvoor kunnen klanten over vijf jaar bellen naar medewerkers van serviceorganisaties die deze specialisatie op zich hebben genomen. Adviseurs zijn in 2020 dus eigenlijk alleen nog maar met advies bezig en hebben op die manier veel meer declarabele uren. Misschien kunnen zij wel vijf keer meer klanten aan dan nu.

Niet iedereen ziet het zojuist geschetste toekomstbeeld zitten. Sommigen zullen proberen – zelfs via rechtszaken – dit toekomstscenario te stoppen. Het zal denk ik weinig helpen, de markt gaat door. Uit onderzoek blijkt dat een overgrote meerderheid van de consumenten helemaal geen moeite heeft met deze ontwikkeling. Ik verwacht dan ook dat adviseurs zich steeds meer gaan specialiseren in één deelgebied dat moeilijk te automatiseren is. Ik zie deze ontwikkeling in mijn eigen praktijk al gestalte krijgen. Een deel van mijn klantenstroom is standaard en een deel betreft zaken waarvoor specialisatie nodig is. Deze stromen zullen in de toekomst alleen maar sterker worden, denk ik. Digitalisering zal dat proces versnellen. Ik laat hoogopgeleide klanten al een deel van de inventarisatie zelf doen, tegen een scherper tarief. Dat scheelt mij tijd, dus kan ik me meer richten op het adviesgedeelte van mijn werk.

Loop ik voor de muziek uit? Ik denk het niet. Recente voorbeelden laten zien dat deze toekomst veel dichterbij is dan sommige mensen denken. ING maakt al gebruik van big data bij taxaties. Taxeren hoeft in sommige gevallen nu dus al niet meer. Ook accepteert ING een uitdraai van mijnpensioenoverzicht.nl. Diverse andere banken willen een uitdraai van DUO van Mijn. Overheid. Als adviseurs maken wij gebruik van Skydoo, waarom zou een klant niet de volgende stap kunnen zijn?

‘De vraag is wanneer computers het geven van advies grotendeels overnemen’

Ik kan nog wel even doorgaan. Florius geeft al de mogelijkheid tot zelf meekijken. De volgende stap is uploaden. In Adviesbox kan de klant zijn eigen inventarisatie doen (maak ik al veel gebruik van). De klant kan hier ook zelf documenten uploaden (doe ik nog niet). En wat dacht u van Obvion? Zij geven de klant de mogelijkheid vooraf zijn dossier te bouwen. Aov-advies kan al met behulp van een robot worden gegeven. Ik sprak onlangs de makers, zij gaven aan dat hypotheekadvies een goede volgende stap kan zijn.

U ziet: de ontwikkelingen hebben de afgelopen jaren niet stilgestaan. De vraag is dan ook niet of het adviesproces geautomatiseerd zal worden, maar wanneer computers het geven van advies grotendeels overnemen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Blijf vooral bevlogen

Blijf vooral bevlogen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...

André van Luijk zoekt deelnemers coöperatieve franchise

André van Luijk zoekt deelnemers coöperatieve franchise

André van Luijk (Bureau van Luijk, Rotterdam) is gestart met een coöperatieve franchise. Momenteel werft Van Luijk deelnemers, hypotheekadviseurs die...

Zomerserie, deel 6: André ‘Bing Chat’ van Luijk

Zomerserie, deel 6: André ‘Bing Chat’ van Luijk

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Klanten maken het vak speciaal

Klanten maken het vak speciaal

(André van Luijk van Bureau van Luijk in VVP 2) ”Het adviesvak kan ongelooflijk belangrijk zijn en hoe mooi is het dan als klanten dit ook zo ervaren....

Succes is vallen en opstaan

Succes is vallen en opstaan

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als...

Biedt het depositogarantiestelsel uitkomst in deze tijd?

Biedt het depositogarantiestelsel uitkomst in deze tijd?

Na de kredietcrisis is het garantiestelsel verbeterd, zodat banken weerbaarder zijn bij nieuwe economische schokken. "Maar de afgelopen jaren hebben we gezien dat...

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Verduurzaming was eerst een brengproduct. Maar doordat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn, beginnen klanten er...

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

(Uit de Adviespraktijk, André van Luijk, VVP 01-2022) Er zullen niet veel adviseurs zijn die direct na hun opleiding hun eigen kantoor beginnen. André...

Besteed nooit je corebusiness uit

Besteed nooit je corebusiness uit

(Uit VVP-special Business Support 2021) “Toen de eerste coronabesmettingen in Europa opdoken, voorvoelden we al dat er hier een lockdown zou komen. We hebben...

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

“Zorgplicht en commercie kunnen elkaar prima versterken.” Aldus André van Luijk (Woonvisie Hypotheken en Verzekeringen, Rotterdam) over nazorg...