Wie zwijgt stemt niet toe

Esther Vuijsters 400

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe)

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij.

Dat is al een tijdje zo, maar nog niet alle bedrijven en instellingen hadden (of hebben) dat door. Zoals de online drogist die mij vorige week gewoon drie (!) nieuwsbrieven toestuurde, nog voor ik ook maar íets had besteld of aangevinkt. Ander voorbeeld: een e-mail van de school van mijn dochter met een stuk of honderd ouders in de CC in plaats van de BCC. Niet fraai.

De nieuwe Wet Verordening Persoonsgegevens (AVG) moet hier verandering in brengen: vanaf 25 mei is het allemaal nét wat strenger geregeld. Voor nieuwsbrieven, klantgegevens én wandelende datalekken binnen de verschillende organisaties. De wet brengt - naast bewustwording en duidelijkheid - volgens velen echter vooral ‘gedoe’ en ‘beperkingen’ met zich mee.

Bij dat eerste kan ik me wat voorstellen. De AVG vergt een proactieve houding en sommige gevallen flink wat aanpassingen. Bij die beperkingen heb ik minder ‘beeld’. Verschillende onderzoeken wijzen namelijk uit dat consumenten het geen probleem vinden om data te delen wanneer het hen iets oplevert. Denk aan gemak, een customized aanbieding of een beter advies.

Als ik naar mezelf kijk, herken ik dat. Ik heb onlangs mijn belastingaangifte weer ingevuld en daar was ik dit keer extra snel mee klaar. Zelfs de aftrekbare premie van mijn levensverzekering was al prefilled. Met een paar checks en een druk op de knop was het zaakje afgehandeld.

Bemoedigende cijfers

Prima uitgangspunt voor de start van een financieel advies. Want wat blijkt: maar liefst 84 procent van de Nederlanders deelt graag al hun financiële gegevens als dat een sneller en efficiënter (hypotheek)traject met zich mee brengt. Dat zijn bemoedigende cijfers. En er is meer: negen van de tien consumenten delen graag persoonlijke informatie in ruil voor beter online winkelen, de helft van de Nederlanders is bereid om gezondheidsdata te delen met zorgverzekeraars als daar korting op de zorgpremie tegenover staat en klanten reageren positiever naarmate e-mails en nieuwsbrieven persoonlijker zijn.

Kortom, er is genoeg ruimte voor een Gesamtkunstwerk als het gaat om klantbelang, data en organisatiedoelen. Zolang er het de klant iets oplevert en zolang je netjes van te voren toestemming vraagt (zoals de AVG vereist). Dat eerste is natuurlijk niet nieuw en dat tweede? Ach, laten we eerlijk zijn, dat is toch gewoon hoe het eigenlijk heurt?

Reactie toevoegen

 
Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Lindenhaeghe: PE-stuwmeer is een feit, oplossing ligt bij organisaties

Lindenhaeghe: PE-stuwmeer is een feit, oplossing ligt bij organisaties

Lindenhaeghe roept opnieuw organisaties op om een eerdere, interne deadline te stellen en daarmee te voorkomen dat hun medewerkers hun PE-examen uitstellen tot het...

Lindenhaeghe opnieuw Beste Opleider in categorie Financieel

Lindenhaeghe opnieuw Beste Opleider in categorie Financieel

Lindenhaeghe is voor de elfde keer uitgeroepen tot Beste Opleider van Nederland in de categorie Financieel. De Beste Opleider van Nederland is een initiatief van...

Wijzigingen hypotheken 2024 en impact op betaalbaarheid

Wijzigingen hypotheken 2024 en impact op betaalbaarheid

(Lindenhaeghe in Ken je vak! in VVP 1-2024) Jaarlijks wordt de Tijdelijke regeling hypothecair krediet (Trhk) op een aantal punten gewijzigd. In dit artikel zullen...

Maak arbeidsongeschiktheid bespreekbaar

Maak arbeidsongeschiktheid bespreekbaar

(Lindenhaeghe in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Met een toename in eenpersoonshuishoudens en de groei van het aantal zzp’ers, zijn de financiële...

Lindenhaeghe ziet inschrijvingen PE-examens enorme vlucht nemen

Lindenhaeghe ziet inschrijvingen PE-examens enorme vlucht nemen

Ook in het laatste kwartaal zijn de aantallen PE-examens achtergebleven, maar volgens Lindenhaeghe is inmiddels een kentering zichtbaar. Edwin Deijs, commercieel...

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

(Jouw Vakbekwaamheid, Ken je Vak! VVP 5-2023) Drie Wft-examens behalen en je mag het vak van hypotheekadviseur uitoefenen. Maar kan je dan ook daadwerkelijk adviseren?...

De eigenwoningregeling: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker…

De eigenwoningregeling: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker…

(Lindenhaeghe in Ken je vak! in VVP 4, 2023) Iedere hypotheekadviseur (her)kent het wel: de worsteling met de eigenwoningregeling bij het uitwerken van een...

Lindenhaeghe aangenaam verrast door succes LinkedIn-post

Lindenhaeghe aangenaam verrast door succes LinkedIn-post

“Natuurlijk hadden we de hoop dat de post tot meerdere reacties zou leiden, maar we zijn echt enorm verrast dat onze oproep zo door de branche is omarmd."...

Lindenhaeghe: back to core business

Lindenhaeghe: back to core business

Lindenhaeghe gaat de activiteiten onder Lindenhaeghe Legal uitfaseren. Dit omdat de opleider zich weer volledig wil focussen op de financiële branche. Back...