Hypotheekaanbieders geven onvoldoende duidelijkheid over risico-opslag

Huis (luiken) via Pixabay

De AFM vindt het belangrijk dat hypotheekklanten op de hoogte zijn van de risico-opslag die de aanbieder hanteert en dat die automatisch wordt aangepast als dat kan. 

De AFM meet met het Klantbelang Dashboard jaarlijks in welke mate banken en verzekeraars het klantbelang centraal stellen. Bij hypotheekaanbieders heeft de AFM dit jaar onderzocht hoe zij omgaan met de risico-opslag bij de vaststelling van de hypotheekrente gedurende de looptijd van de hypotheek. Lang niet alle hypotheekaanbieders passen de opslag uit zichzelf aan wanneer het risico voor hen wijzigt. Bovendien worden klanten onvoldoende geïnformeerd.

De AFM: "Slechts een beperkt aantal hypotheekaanbieders past de risico-opslag automatisch aan wanneer klanten door contractuele of vervroegde aflossingen in een andere risicoklasse terechtkomen. Daar waar de aanpassing niet vanzelf gaat, betalen klanten niet de rente die hoort bij hun risicoprofiel. Bij een aantal aanbieders kunnen klanten een verzoek indienen om de risico-opslag aan te passen. De AFM vindt aanpassing op verzoek ingaan tegen een gelijke behandeling van klanten, omdat dit resulteert in een voorkeursbehandeling van proactieve klanten. Ook het opwerpen van extra drempels, zoals het aantonen van de actuele woningwaarde door klanten, werkt ongelijkheid in de hand."

Ongelijke behandeling bij renteherziening

Een deel van de hypotheekaanbieders biedt bestaande klanten op het moment van renteherziening een tarief aan dat niet aansluit bij het actuele risicoprofiel. Nieuwe klanten krijgen echter wél een passend rentetarief. Dit is in strijd met het eensporig rentebeleid. Aanbieders passen deze ongelijkheid op verzoek van de AFM per direct aan.

Daarnaast ziet de AFM dat aanbieders de risico-opslag niet voor alle leningdelen aanpassen als klanten in een andere risicoklasse terechtkomen, eventuele spaarleningen uitgezonderd. Ook houdt een deel van de aanbieders geen rekening met de gegarandeerde waardeopbouw in de spaarhypotheek.

Meer duidelijkheid
De AFM ziet ruimte voor aanbieders om klanten proactief te wijzen op de mogelijkheden die ze hebben om de risico-opslag te verlagen. Bijvoorbeeld door jaarlijks te laten weten hoeveel ze extra kunnen aflossen. Ook de waardevermeerdering van de woning is reden om klanten actief te informeren. Hypotheekaanbieders kunnen hun klanten doorlopend, maar in ieder geval op het moment van een renteherziening beter informeren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

Pechgeneratie studenten nu ook dupe van nieuwe hypotheekregels

Pechgeneratie studenten nu ook dupe van nieuwe hypotheekregels

Studenten die vanaf 2024 afstuderen, blijkt uit een analyse van Van Bruggen Adviesgroep, worden benadeeld door de nieuwe hypotheekregels, ten opzichte van eerder...