Aankloppen met klacht tegen deurwaarder

Kifid 2017 (deel logo)

PRIVACY – Kifid behandelde onlangs een privacyklacht tegen een deurwaarder. Een deurwaarder is weliswaar geen financieel dienstverlener, maar in dit geval vloeide de klacht voort uit een financiele dienst.

De commissie: “Volgens JWGD is het opmaken van een proces-verbaal van constatering door een gerechtsdeurwaarder niet te kwalificeren als een ‘financiële dienst’ in de zin van artikel 1 van het Kifid-reglement en kan JWGD niet worden gekwalificeerd als ‘financiële dienstverlener’ als bedoeld in dat artikel. Dit formele verweer van JWGD mist doel. Volgens artikel 60 aanhef en onderdeel d van het reglement is een natuurlijke persoon met een privacyklacht een ‘consument’ in de zin van het reglement. Dat betekent dat de privacyklacht van de consumenten volgens het reglement behandelbaar is. Daaraan doet niet af dat niet JWGD maar NN een financiële dienst aan de consumenten heeft verstrekt. Voor de behandelbaarheid van een privacyklacht is noodzakelijk en voldoende dat de beweerdelijke privacyschending van de consumenten voortvloeit uit een financiële dienst.”

NN verstrekte aan JWGD opdracht tot het opmaken van vijf processen-verbaal van constatering met betrekking tot een woning waar het concern hypotheekrecht op heeft. JWGD heeft de opdracht uitgevoerd. De consumenten hebben zich op het standpunt gesteld dat JWGD bij de uitvoering van deze opdracht hun privacy heeft geschonden en onrechtmatig dan wel onjuist jegens hen heeft gehandeld. Voor de commissie zijn onrechtmatig handelen door JWGD en de gestelde privacyschending overigens niet komen vast te staan. – Uitspraak GC 2021-0350

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....