Adviesalerts! Cyber

Katern Cyber adviesalerts!

(Uit Katern Cyber in VVP 5-2021) Welke ontwikkelingen zijn er bij cyberrisicomanagement en cyberverzekering? VVP praat u bij middels een aantal adviesalerts!

Het kabinet wil niet langer dat verzekeraars losgeld vergoeden dat is betaald aan cybercriminelen. Dat wil zeggen, zo ging het verhaal op het moment van schrijven van dit artikel. De vraag is hoe realistisch een verbod is. Want je rekent niet per se af met losgeldbetalingen. Bovendien, zo werd ook aangegeven in de vorig jaar verschenen VVP-special Cyber, kan het betalen van losgeld soms echt het laatste redmiddel zijn bij belangrijke bestanden die zijn gegijzeld.

Inge Bryan, CEO van FOX-IT, zei onlangs bij BNR (in een programma dat overigens hoe dan ook de moeite van het beluisteren waard was): “De ontwikkeling die je nu ziet, met name in de Angelsaksische wereld, is een soort van criminalisering van losgeld betalen. Publieke actoren zou het verboden moeten worden losgeld te betalen, verzekeraars zou het verboden moeten worden losgeld te vergoeden. Daar ben ik het pertinent mee oneens. We moeten heel scherp in de gaten houden: wie is hier het slachtoffer? Ik vind niet dat je diens laatste strohalm mag wegnemen.”

Wordt ongetwijfeld vervolgd. Tot een eventueel verbod lijken adviseurs er verstandig aan te doen cyberverzekeringen te (blijven) kiezen die losgeld vergoeden. Niet alle polissen doen dit.

‘Hoe realistisch is verbod op vergoeden losgeldbetalingen?’

Bekijk als adviseur hoe dan ook goed de voorwaarden van de verschillende verzekeraars, want daar zitten – en heus niet alleen als het gaat om vergoeden van losgeld – soms belangrijke verschillen tussen. Een handig hulpmiddel hierbij zijn de verzekeringskaarten die verzekeraars verplicht zijn op te stellen. Verzekeraars moeten deze dan natuurlijk wel actueel houden en ze moeten een beetje makkelijk vindbaar zijn.

Kijkend naar polisvoorwaarden valt de bijzondere benadering op van De Goudse. Deze maatschappij hanteert bij haar cyberverzekering “geen dichtgetimmerde polisvoorwaarden, maar één A4’tje met spelregels. Hierin leest u wat u moet doen om cybercrime te voorkomen, hoe wij u daarbij helpen en wat wij voor u doen als het toch fout gaat”.

Minimaal acht tekens

Hoe ze het ook brengen, in de vorm van voorwaarden of spelregels, verzekeraars stellen nadrukkelijk eisen aan risico-inventarisatie en preventie. Zo is er een maatschappij die verlangt dat wachtwoorden bestaan uit minimaal acht tekens. Voorheen leken cyberverzekeraars in geval van schade niet altijd heel strikt te kijken of alle beveiligseisen waren nageleefd. Maar nu de schadelast oploopt, is dit veranderd. Maar juist het creëren van preventiebewustzijn is zo enorm lastig, niet alleen als het gaat om cyberbeveiliging trouwens.

Volgens Marie-Louise de Smit, Cyber Broking Director bij Aon’s Cyber Solutions, moet cybersecurity binnen organisaties fors verbeterd worden willen de verzekeringen betaalbaar blijven. De Smit eerder dit jaar op de website van de broker: “Of we verbeteren massaal, over de gehele breedte van het bedrijfsleven, onze cybersecurity. Verzekeraars blijven dan hoogstwaarschijnlijk geneigd om het restrisico te verzekeren, omdat er dan ook een brede basis is aan maatregelen waardoor de schade beperkter wordt. Wat echter ook kan, maar niet wenselijk is, is dat cyberverzekeringen enorm duur worden en alleen voor hele grote bedrijven nog betaalbaar zijn.”

Wat ons betreft nog steeds een goede tip: de Risicoklassenindeling Digitale Veiligheid, te vinden op de website van het Digital Trust Center.

Ondertussen is het te gek voor woorden dat de ontwikkeling van keurmerken cyberbeveiliging achterblijft. Keurmerken zijn nooit een garantie, maar kunnen natuurlijk toch wel helpen bij het kiezen van goede cyberbeveiliging en -beveiligers.

Dora

Adviseurs moeten natuurlijk zelf ook aan cyberbeveiliging doen. Een van de zaken die daarbij op ze afkomt is de Europese Digital Operational Resilience Act (DORA). De AFM noemt het “belangrijk voor financiële ondernemingen om zich op de invoering (voorzien over ruim een jaar, red.) tijdig voor te bereiden”. De vraag is ook hier weer of de impact voor kleine ondernemingen even groot zal zijn als voor grote.

DORA stelt eisen aan financiële organisaties ten aanzien van: IT-risicomanagement, IT-incidenten, periodieke testen van digitale weerbaarheid, de beheersing van risico’s bij uitbesteding aan (kritieke) derden. Daarbij wordt rekening gehouden met de grootte, het risicoprofiel en het systeembelang van individuele organisaties.

Met DORA heeft de Europese Commissie drie hoofddoelen voor ogen: de versnipperde regels ten aanzien van digitale weerbaarheid in de EU harmoniseren, een basiskader scheppen voor financiële organisaties waarvoor nog geen regelgeving is, het beter mitigeren van risico’s van uitbesteding door de financiële sector aan kritieke digitale derde dienstverleners.

Leidraad

In Nederand is de aandacht voor uitbestedingsrisico’s al steeds groter geworden. Het Verbond van Verzekeraars en de NVGA introduceerden onlangs de nieuwe leidraad IT-risico’s Volmacht. De leidraad besteedt nadrukkelijk aandacht aan uitbesteding: “Het is voor gevolmachtigden van belang dat de prestaties van de dienstverlener overeenkomen met de eigen prestaties. In de contractvoorbereidingsfase wordt dan ook aandacht besteed aan de prestatie en monitoring hiervan. De maatregelen worden in een contract vastgelegd.”

De AFM onderzocht eerder dit jaar een aantal pakketten voor adviessoftware. In het onderzoeksrapport een aantal specifieke aandachtspunten voor opslag van data via cloudsoftware. De toezichthouder: “De leverancier van de adviessoftware zorgt doorgaans voor opslag van klantgegevens in de cloud. Verzeker u ervan dat de klantinformatie daar goed beveiligd is, bijvoorbeeld door naar certificeringen te vragen, zoals ISO 27001. En maak afspraken over bewaartermijnen en beschikbaarheid van data.”

Reactie toevoegen

 
Adviesalerts! Cyber

Adviesalerts! Cyber

(Redacteur Toon Berendsen in de rubriek Adviesalerts! in VVP 2)  De markt voor cyberverzekeringen is nog volop in ontwikkeling. Steeds duidelijker wordt dat...

Kracht en gevaar van algoritmes

Kracht en gevaar van algoritmes

(Maria Genova in Katern Cyber in VVP 2) Kunstmatige intelligentie wordt tegenwoordig in steeds meer sectoren ingezet. Het levert prachtige resultaten op, maar...

Nog lang geen volwassen markt

Nog lang geen volwassen markt

(Marie-Louise de Smit en Maarten de Jonge van Aon en Ruud de Pont van Klap in Katern Cyber in VVP 2) Terwijl het risico van een cyberaanval elk jaar groter wordt,...

Slechts 5 procent Nederlanders verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit

Slechts 5 procent Nederlanders verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders wil zich beter beschermen tegen cybercriminaliteit, zo blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Nationale-Nederlanden...

Verbond gaat tanden zetten in klimaat, cyber en letselschade

Verbond gaat tanden zetten in klimaat, cyber en letselschade

“We ambiëren nog nadrukkelijker een actieve maatschappelijke voortrekkersrol en zullen onze tanden zetten in de thema’s klimaat, cyberveiligheid...

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

In een Tour d’Horizon met Verbondsdirecteur Richard Weurding bespreekt VVP in VVP 6 de belangrijkste uitdagingen voor de financiële sector. Wat er nu...

Perfect Day voorziet meer cyberaanvallen via ketenpartners

Perfect Day voorziet meer cyberaanvallen via ketenpartners

Phishing e-mails worden nog lastiger te onderscheiden en meer cyberaanvallen via ketenpartners. Dat zijn enkele van de trends die Perfect Day ziet op cybervlak....

Waar blijft de Bitcoin-polis?!

Waar blijft de Bitcoin-polis?!

(Uit Katern Cyber in VVP 5-2021) Cryptogeld rukt op. Maar waar blijft de Bitcoin-polis?! Of is zo’n verzekering misschien helemaal niet zo’n goed idee?...

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen

(Uit Katern Cyber in VVP 5-2021) Welke trends zijn er bij cyberrisicomanagement en cyberverzekering? VVP vroeg het aan Aon en Klap. “Er zijn verzekeraars...

VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen, aldus Aon en Klap in het Katern Cyber in VVP 5-2021. In deze nieuwe VVP ook weer veel aandacht voor actief klantbeheer. Martin...