Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Hidde Coebergh: ‘Persoonlijk advies zal veranderen.’

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of is er eerder sprake van een evolutie? Hoe dan ook, volgens Hidde Coebergh (Directeur wonen ING) en Jacques Schram (Senior manager aanvraag en acceptatie hypotheken ING) is verdergaande digitalisering juist een kans voor de adviseur. “De digitale (r)evolutie is dé kans om nog meer en sneller inzicht te geven in een wereld die continu verandert. En daarmee maak je als adviseur hét verschil.”

...

‘Revolutie’ staat voor een snelle radicale verandering met blijvende impact, stelt Hidde Coebergh. “Dat digitalisering de wereld radicaal verandert met blijvende impact is een feit. De snelheid hiervan is indrukwekkend; of dit genoeg is om over een ‘revolutie’ te spreken of dat ‘evolutie‘ beter past, laat ruimte voor discussie. Evolutie of revolutie? Klantgedrag – ook in onze branche – verandert fundamenteel, gedreven door digitale ontwikkelingen en mogelijkheden. Vergeleken met tien jaar geleden kan de consument nu overal op internet zelf hypotheekberekeningen maken om vervolgens, vaak met weinig kennis van wet- en regelgeving en eigen financiële mogelijkheden, bevestiging te zoeken. Dat vraagt van de adviseur andere gespreksvaardigheden en overtuigingskracht. Dat geldt ook voor klantverwachtingen. Je ziet de klant denken: als een nieuwe wasmachine dezelfde dag wordt bezorgd, waarom is de financiering van mijn huis dan zo’n tijdrovend proces? Tegelijkertijd hebben klanten – terecht – nog steeds een enorme behoefte aan persoonlijk advies bij het financieren van een huis. Dat zal ondanks digitalisering niet verdwijnen; wel veranderen.”

Jacques Schram: “We zien steeds meer resultaten van digitalisering. Hidde noemde net al de middelen die een klant zelf gebruikt voor een adviesgesprek. Maar ook het proces daarna is door digitale mogelijkheden behoorlijk veranderd, wat de adviseur, geldverstrekker en klant tijd scheelt. Dat is het einddoel: de klant zo snel mogelijk uitsluitsel geven en helpen met een verantwoorde financiering.” Jacques: “Klanten kunnen documenten uploaden naar hun adviseur, of maken in toenemende mate gebruik van dataleveranciers om informatie digitaal aan te leveren. Met early validation kunnen adviseurs voor verzending van een aanvraag zekerheid krijgen of deze past binnen het beleid van een verstrekker. De Inkomensbepaling Loondienst (IBL) maakt de werkgeversverklaring overbodig en dit najaar is ING launching partner van OcktoID als vervanger van het kopie identiteitsbewijs. Tegelijkertijd twijfel ik ook over het woord ‘revolutie‘ want iedereen in onze sector weet dat veranderingen tijd nodig hebben en niet direct voor elke klant van toepassing zijn. Ook moet de sector wennen aan deze veranderingen. Die tijd moeten we nemen, ook om te leren en te verbeteren. Ik vind IBL daarvan een goed voorbeeld: de situatie begin vorig jaar heeft alle betrokken partijen laten zien hoe de processen rondom brondata beter op elkaar moeten worden afgestemd en door daarvan te leren zijn we daarin geslaagd. Daarom is het woord ‘evolutie’, oftewel een geleidelijke verandering, denk ik meer op zijn plaats. Tegelijk ben ik ervan overtuigd dat de noodzaak tot digitalisering groot is en veel kan brengen.”

Laten we het op een “(r)evolutie” houden. Wat brengt die ons?

“De voorbeelden van Jacques bieden gemak aan klant én adviseur. En ja, dat is natuurlijk even wennen. Tegelijkertijd kan digitalisering de adviseur veel brengen. Meer gemak, snelheid en een voorspelbare uitkomst van het aanvraagtraject bij de hypotheekverstrekker. Minder tijd voor administratieve rompslomp leidt tot meer efficiency. Dit geeft de adviseur meer tijd voor klanten: om nóg beter te duiden wat de gevolgen zijn van financiële keuzes, nóg beter financiële scenario’s in de volle breedte van hypotheek tot pensioen tot verzekeringen in kaart te brengen en ruimte te creëren voor belangrijke actuele thema’s als duurzaamheid en verduurzaming”, aldus Hidde.

“De doorlooptijden bij vrijwel alle hypotheekverstrekkers als gevolg van de exceptionele marktomstandigheden begin dit jaar maken duidelijk dat het huidige aanvraagproces niet meer van deze tijd is. Digitalisering is hierop hét antwoord en ING wil daarin écht vooroplopen in de keten. Daarom investeren wij flink in de ontwikkeling en het gebruik van digitale middelen. Ook zoeken wij actief samenwerking met verschillende partijen zoals andere hypotheekverstrekkers, HDN, NHG, software ontwikkelaars en intermediaire organisaties die óók voorop durven te lopen. Adviseurs en klanten hebben behoefte aan middelen die breed inzetbaar zijn en dat vereist dat je soms over je eigen schaduw heen durft te stappen. De manier waarop wij samenwerken bij IBL is een mooi voorbeeld voor de toekomst. Er sluiten steeds meer partijen aan bij die beweging en zij die dat nog niet hebben gedaan, roep ik van harte op dat ook te doen. Samen versnellen we de digitale revolutie”, aldus Jacques.

Jacques, welke nieuwe mogelijkheden zie je als je vooruitkijkt?

“Er staat veel te gebeuren en onze ambitie is groot. Een mooie volgende stap is dat ING OcktoID in gaat zetten in het aanvraagproces. Hiermee komt het opvragen van een kopie paspoort of IDkaart nog dit jaar te vervallen. Tegelijkertijd voorkomen we zo dat er geen ongewenste BSN-nummers aangeleverd worden. Dit proces wordt zo nog makkelijker voor de klant, en zorgt voor minder werk met het verwerken van identiteitsbewijzen. Als je de ontwikkelingen zoals OcktoID, IBL, digitale taxatierapporten en early validation optelt, dan komt een snelle, ‘documentarme’ hypotheekaanvraag in zicht. Dat is geen doel op zich, maar een noodzakelijke ontwikkeling om betrouwbare en hoogwaardige dienstverlening aan klanten en intermediairs te leveren.”

Hidde, is de digitale (r)evolutie ook een bedreiging voor het intermediair?

“Juist niet! Er is online een ongekende hoeveelheid informatie te vinden. De eerste vraag van veel klanten blijft: “Hoeveel geld kan ik lenen voor een huis?” Als je dat intikt op Google dan krijg je binnen een paar seconden bijna 2 miljoen hits. Maar meer informatie leidt tot meer onzekerheid. Dan is er een gids nodig die helpt met het maken van de juiste keuzes bij misschien wel de belangrijkste financiële beslissing in een mensenleven. Oftewel: een onafhankelijk adviseur. Welke hypotheek? Welke rente? Hoe zit het met pensioen? Kan ik verduurzamen? En ga zo maar door. Het intermediair vertaalt emotie en wensen van klanten in een op ratio gebaseerd persoonlijk relevant advies. Als je daarbij optelt wat digitalisering het intermediair kan brengen in de dagelijkse praktijk qua efficiency en gemak dan is dat zeker geen bedreiging. Vanuit ING helpen we daar graag bij. De digitale (r)evolutie is dé kans om nog meer en sneller inzicht te geven in een wereld die continu verandert. En daarmee maak jij als adviseur het verschil.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

ING gaat niet in op eis Milieudefensie

ING gaat niet in op eis Milieudefensie

"Van het ene op het andere moment helemaal stoppen met de financiering van olie en gas isvolgens ons niet de juiste aanpak." Aldus ING in een brief aan Milieudefensie,...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...

"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

In de nieuwe VVP, VVP 6-2023, roepen Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) branchegenoten op zich aan te sluiten...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...