Afspraken vastleggen bij bevestigen opdracht

Vaak blijkt dat het voor financieel dienstverleners onzeker is hoe ze de afspraken over zorgplicht moeten vastleggen. In deze bijdrage laten we zien welke afspraken over zorgplicht je in de opdrachtbevestiging kan opnemen, zodat adviseur en klant precies weten waar ze aan toe zijn.

In de overeenkomst beschrijf je duidelijk welke dienstverlening je voor de klant gaat verrichten. De werkzaamheden in het kader van de zorgplicht neem je hierin ook op. Dat geldt voor de wettelijke nazorg (zoals het informeren van je klant over wijzigingen in zijn financieel product of in relevante wet- en regelgeving) of voor werkzaamheden die je nader met de klant afspreekt. Hierbij kun je denken aan een jaarlijkse evaluatie van de passendheid van de financiële producten bij de situatie van de klant of de mogelijkheid voor de klant om gedurende een jaar zonder vergoeding een aantal vragen te stellen over zijn financiële producten of zijn situatie.

Belangrijk is dat je ook goed beschrijft welke vergoeding je ontvangt voor de verschillende werkzaamheden en hoe de klant deze zal betalen. De betaling van werkzaamheden kun je bijvoorbeeld opnemen in een abonnementsvorm, een betaling per verrichting, een betaling per uur tegen een vast uurtarief of een betaling ineens vooraf. Als je over de betaling van je werkzaamheden in het kader van de wettelijke zorgplicht geen afspraken maakt in de overeenkomst zal aangenomen worden dat dit onderdeel was van de initiële (advies)vergoeding.

Einde overeenkomst

Zoals in een eerdere bijdrage al genoemd is het belangrijk om duidelijk te maken wat de gevolgen zijn voor de werkzaamheden in het kader van zorgplicht als de overeenkomst eindigt. Het is raadzaam om in de overeenkomst uitdrukkelijk op te nemen dat – buiten de wettelijke nazorg – de zorgplichtwerkzaamheden die je met de klant hebt afgesproken eindigen als de overeenkomst eindigt. Ook kun je overwegen om op te nemen dat de klant een andere adviseur moet zoeken als de overeenkomst eindigt en vervolgens een verzoek tot intermediairwijziging moet indienen bij de verzekeraar.

section1_page58_article37_1.jpg

‘Door de afspraken vast te leggen weten adviseur en klant waar ze aan toe zijn’

De overeenkomst van opdracht is ook de juiste plaats om andere afspraken die je met de klant maakt vast te leggen. Denk bijvoorbeeld aan afspraken over het gebruik van de persoonsgegevens die je van de klant verwerkt en dat je die gegevens aan een andere partij kunt doorsturen. Ook neem je in de overeenkomst duidelijk op of er algemene voorwaarden van toepassing zijn.

Bespreken en vastleggen

Het is van groot belang dat je duidelijke afspraken maakt over je werkzaamheden en dat je die afspraken zorgvuldig bespreekt en vastlegt voordat je aan de werkzaamheden begint. Afhankelijk van de zaken die je wilt afspreken kun je gebruik maken van verschillende soorten overeenkomsten en voorwaarden. Kies de middelen die het beste bij jouw dienstverlening passen. Adfiz biedt ondersteuning door voorbeelden van modelovereenkomsten en algemene voorwaarden ter beschikking te stellen.

Deze bijdrage wordt u aangeboden door Adfiz

Reactie toevoegen

 
Editie
Wiertsema: "Als adviseurs leren meer voor onszelf op te komen"

Wiertsema: "Als adviseurs leren meer voor onszelf op te komen"

“Als adviseurs zijn we heel goed in het opkomen voor en het verdedigen van de belangen van de ander, maar kunnen misschien minder goed voor onszelf opkomen....

Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Adfiz heeft een speciaal dossier geopend met alle bezwaren tegen het huidige uitvoeringsvoorstel actieve provisietransparantie van de minister, en met twee...

Rabobank als tussenpersoon ook in hoger beroep niet aansprakelijk voor schade door supercel

Rabobank als tussenpersoon ook in hoger beroep niet aansprakelijk voor schade door supercel

Rabobank als tussenpersoon is ook in hoger beroep niet aansprakelijk voor de schade van een melkveebedrijf door de supercel van 23 juni 2016. Volgens het bedrijf...

Adviseur stelde vraag te weinig

Adviseur stelde vraag te weinig

(Kifid-uitspraak GC 2021-0989) De gevolmachtigde heeft de autoverzekering opgezegd per contractvervaldatum. De consument is van mening dat de gevolmachtigde de autoverzekering...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie

Adfiz hekelt ontwerp actieve provisietransparantie

Adfiz hekelt in niet mis te verstane bewoordingen het door de minister bij de Tweede Kamer ingediende voorstel voor actieve provisietransparantie. Adfiz-directeur...

Stopzetten betekent beëindigen

Stopzetten betekent beëindigen

(Kifid-uitspraak GC 2021-0979) De consument heeft per e-mail aan de tussenpersoon verzocht de autoverzekering te stoppen. De tussenpersoon heeft naar aanleiding...

Meters maken door meer ruimte voor ondernemen

Meters maken door meer ruimte voor ondernemen

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Financieel advies is cruciaal voor bedrijven en burgers. Het levert een belangrijke bijdrage aan grote maatschappelijke uitdagingen...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...