Alleen ben je sneller, samen kom je verder

Carla Muters 2020

(Carla Muters, NHG, in VVP Special Digitale Innovatie 2022)  Digitale en online dienstverlening naar consumenten heeft in de afgelopen twee jaar een vogelvlucht genomen. Ook in de hele financiële sector. Data ophalen bij de bron en niet door kopiëren (brondata ) wordt door steeds meer partijen omarmd en dat is een ontwikkeling die ik alleen maar toejuich. Maar er is nog veel meer winst te behalen, op dat gebied maar ook in betere dienstverlening met data en digitalisering. Complex en spannend maar technisch mogelijk, dus haalbaar?

Digitalisering is mogelijk voor al je financiële zaken, waaronder ook voor je hypotheek. Zelf herinner ik me de frustratie met de hoeveelheid en doorlooptijd van documenten die ik tijdig en handmatig moest aanleveren en dat verliep niet altijd foutloos. Een tijdrovend en energie lekkend proces voor alle betrokkenen. Gelukkig zijn de processen al een stuk efficiënter door digitalisering en het gebruik van brondata. Maar het kan nog beter.

Door de snelheid te verbeteren met brondata waardoor een consument direct inzicht heeft en kan handelen, bijvoorbeeld om een bepaald huis te kopen. Dat inzicht en eventueel handelen kan aan de voorkant, maar ook tijdens de looptijd. De dienstverlening naar consumenten kan nog beter worden met data en digitalisering, bijvoorbeeld door een jaarlijkse check te doen van de financiële situatie van de klant (soort APK?). We kunnen inzicht, overzicht en handelingsperspectief geven in financiële zaken en producten die een consument heeft bij verschillende partijen. Voor pensioenen is er al een pensioenoverzicht, maar dat kan voor alle financiele producten. Vervolgens kunnen we de toegevoegde waarde van persoonlijke dienstverlening hiermee vergroten, met een goede basis qua processen en informatie. Het vraagt wel echt visie en samenwerking om hierin verder te komen en ook angsten overwinnen, zoals digitalisering en het gebruik van data niet meer te zien als commercieel onderscheidend.

Stappen in digitalisering

Gelukkig zetten we allerlei stappen in digitalisering. Bijvoorbeeld in de werkwijze in onze organisaties, om meer toegevoegde waarde te leveren en plaats- en tijdonafhankelijk te werken en natuurlijk ook voor onze klanten. Zoals met brondata, waarop de financiële sector nu echt wil doorpakken ook al is het kostbaar en een complex proces. Op dit moment maakt circa 53 procent van de advieskantoren gebruik van brondata (bron: Brondata Monitor Eindrapport Ockto 2022), hier is dus nog winst te behalen. Brondata moet door de gehele keten worden omarmd. Zo spelen bijvoorbeeld hypotheekverstrekkers uiteraard een cruciale rol in de adoptie; adviseurs kunnen nu nog niet bij elke verstrekker terecht met brondata, aan de andere kant zullen hypotheekverstrekkers en adviessoftware-ontwikkelaars eerder in beweging komen als de vraag om brondata vanuit adviseurs komt.

Ook het gebruik van banktransactiedata (PSD2) biedt veel kansen. Met behulp van PSD2 kan het inkomen worden vastgesteld voor het berekenen van een maximale hypotheek op basis van de werkelijke lasten en uitgaven die iemand heeft. Dit zorgt voor meer maatwerk én het maakt het proces sneller want het aanleveren van een document als de werkgeversverklaring wordt hiermee overbodig. De inzet van PSD2 staat nu nog in de kinderschoenen. Maar ook dit zal in de toekomst een grote rol gaan spelen voor hypotheekadviseurs en geldverstrekkers, waarbij de borging van de privacy en toestemming van de consument altijd een voorwaarde is voor gebruik van deze data.

Dynamiek

Er is veel dynamiek in de financiële sector en ook op de woningmarkt. Zo hebben we vanuit NHG onlangs het ESB-dossier Regie op Wonen opgeleverd met ook een aanbieding aan de vaste Kamercommissie Wonen en een slotsessie over oplossingsrichtingen. In het platform hypotheken spraken we onder andere over starters, verduurzaming en mogelijke betaalproblemen. Actie en samenwerking is nodig, op veel terreinen tegelijkertijd. En hoe mooi is het, dat we met digitalisering en data consumenten beter kunnen helpen. Als financiële dienstverleners willen we natuurlijk consumenten een klantbeleving bieden die past bij die behoeften en wensen. Dat stimuleren we daarom ook actief vanuit NHG, maar laten we de handen nog meer ineen slaan en komen tot nog meer voortgang en concrete acties. Alleen zijn we misschien wel sneller, maar samen komen we veel verder.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Innovatie is een middel, geen doel

Innovatie is een middel, geen doel

(Remco Heeres, Heeres Assurantiën, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) “Innoveren is een middel om je dienstverlening te verbeteren, geen doel op...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

Met grip op data sta je 2-0 voor

Met grip op data sta je 2-0 voor

(Partner in Kennis HippoLine in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Be the change bekt lekker en is een geschikte slogan voor een dominee, personal coach of fabrikant...

Vanaf 2023 alleen financiering met NHG voor verantwoorde erfpachtconstructies

Vanaf 2023 alleen financiering met NHG voor verantwoorde erfpachtconstructies

Per 1 januari 2023 staat NHG financiering alleen toe als een erfpacht- of kortingsconstructie verantwoord is. Daarnaast zijn aanbieders van erfpachtconstructies...

Live = life

Live = life

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Is innovatie belangrijk? Het Nationaal Groeifonds heeft er tot 2026 in ieder...

Een stoptrein of een snelle TGV? De machinist, dat ben je zelf

Een stoptrein of een snelle TGV? De machinist, dat ben je zelf

(Jack Vos, Onesurance, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Be the change gaat over nu eigen regie nemen. Nú eigen regie nemen over welke software je...

Innovaties en toepassingen op een rij

Innovaties en toepassingen op een rij

(Overzicht fin- en insurtechbedrijven in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Verdere optimalisering van de digitale infrastructuur van financieel dienstverleners...

De belangrijkste IT-trends

De belangrijkste IT-trends

(Michael Mackaaij, Contactgroep Automatisering, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) De contactgroep automatisering bestaat inmiddels vijf jaar en levert met...

Digitale innovatie

Digitale innovatie

(Voorwoord VVP Special Digitale Innovatie 2022) In  de financiële adviessector is nog een wereld te winnen als het gaat om digitale innovatie. Uitgangspunt...

Over de grip van autofabrikanten op data én verzekeringen

Over de grip van autofabrikanten op data én verzekeringen

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Dat Elon Musk zich nadrukkelijk richt op de autoverzekeringssector lijkt slecht...