Alleen ben je sneller, samen kom je verder

Carla Muters 2020

(Carla Muters, NHG, in VVP Special Digitale Innovatie 2022)  Digitale en online dienstverlening naar consumenten heeft in de afgelopen twee jaar een vogelvlucht genomen. Ook in de hele financiële sector. Data ophalen bij de bron en niet door kopiëren (brondata ) wordt door steeds meer partijen omarmd en dat is een ontwikkeling die ik alleen maar toejuich. Maar er is nog veel meer winst te behalen, op dat gebied maar ook in betere dienstverlening met data en digitalisering. Complex en spannend maar technisch mogelijk, dus haalbaar?

Digitalisering is mogelijk voor al je financiële zaken, waaronder ook voor je hypotheek. Zelf herinner ik me de frustratie met de hoeveelheid en doorlooptijd van documenten die ik tijdig en handmatig moest aanleveren en dat verliep niet altijd foutloos. Een tijdrovend en energie lekkend proces voor alle betrokkenen. Gelukkig zijn de processen al een stuk efficiënter door digitalisering en het gebruik van brondata. Maar het kan nog beter.

Door de snelheid te verbeteren met brondata waardoor een consument direct inzicht heeft en kan handelen, bijvoorbeeld om een bepaald huis te kopen. Dat inzicht en eventueel handelen kan aan de voorkant, maar ook tijdens de looptijd. De dienstverlening naar consumenten kan nog beter worden met data en digitalisering, bijvoorbeeld door een jaarlijkse check te doen van de financiële situatie van de klant (soort APK?). We kunnen inzicht, overzicht en handelingsperspectief geven in financiële zaken en producten die een consument heeft bij verschillende partijen. Voor pensioenen is er al een pensioenoverzicht, maar dat kan voor alle financiele producten. Vervolgens kunnen we de toegevoegde waarde van persoonlijke dienstverlening hiermee vergroten, met een goede basis qua processen en informatie. Het vraagt wel echt visie en samenwerking om hierin verder te komen en ook angsten overwinnen, zoals digitalisering en het gebruik van data niet meer te zien als commercieel onderscheidend.

Stappen in digitalisering

Gelukkig zetten we allerlei stappen in digitalisering. Bijvoorbeeld in de werkwijze in onze organisaties, om meer toegevoegde waarde te leveren en plaats- en tijdonafhankelijk te werken en natuurlijk ook voor onze klanten. Zoals met brondata, waarop de financiële sector nu echt wil doorpakken ook al is het kostbaar en een complex proces. Op dit moment maakt circa 53 procent van de advieskantoren gebruik van brondata (bron: Brondata Monitor Eindrapport Ockto 2022), hier is dus nog winst te behalen. Brondata moet door de gehele keten worden omarmd. Zo spelen bijvoorbeeld hypotheekverstrekkers uiteraard een cruciale rol in de adoptie; adviseurs kunnen nu nog niet bij elke verstrekker terecht met brondata, aan de andere kant zullen hypotheekverstrekkers en adviessoftware-ontwikkelaars eerder in beweging komen als de vraag om brondata vanuit adviseurs komt.

Ook het gebruik van banktransactiedata (PSD2) biedt veel kansen. Met behulp van PSD2 kan het inkomen worden vastgesteld voor het berekenen van een maximale hypotheek op basis van de werkelijke lasten en uitgaven die iemand heeft. Dit zorgt voor meer maatwerk én het maakt het proces sneller want het aanleveren van een document als de werkgeversverklaring wordt hiermee overbodig. De inzet van PSD2 staat nu nog in de kinderschoenen. Maar ook dit zal in de toekomst een grote rol gaan spelen voor hypotheekadviseurs en geldverstrekkers, waarbij de borging van de privacy en toestemming van de consument altijd een voorwaarde is voor gebruik van deze data.

Dynamiek

Er is veel dynamiek in de financiële sector en ook op de woningmarkt. Zo hebben we vanuit NHG onlangs het ESB-dossier Regie op Wonen opgeleverd met ook een aanbieding aan de vaste Kamercommissie Wonen en een slotsessie over oplossingsrichtingen. In het platform hypotheken spraken we onder andere over starters, verduurzaming en mogelijke betaalproblemen. Actie en samenwerking is nodig, op veel terreinen tegelijkertijd. En hoe mooi is het, dat we met digitalisering en data consumenten beter kunnen helpen. Als financiële dienstverleners willen we natuurlijk consumenten een klantbeleving bieden die past bij die behoeften en wensen. Dat stimuleren we daarom ook actief vanuit NHG, maar laten we de handen nog meer ineen slaan en komen tot nog meer voortgang en concrete acties. Alleen zijn we misschien wel sneller, maar samen komen we veel verder.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Marktaandeel NHG verder gestegen

Marktaandeel NHG verder gestegen

Het marktaandeel van NHG steeg in 2021 naar 67% (2020: 63%). Dit blijkt uit het jaarverslag 2021 van NHG. Het NHG-marktaandeel wordt gedefinieerd als het aandeel...

Annemarie van Gaal commissaris NHG

Annemarie van Gaal commissaris NHG

Annemarie van Gaal versterkt per 1 juli de Raad van Commissarissen van NHG. Met de komst van Van Gaal is de Raad van Commissarissen weer op volle sterkte. Van Gaal...

Carla Muters (NHG): oproep om de digitale handen ineen te slaan

Carla Muters (NHG): oproep om de digitale handen ineen te slaan

"Digitale en online dienstverlening naar consumenten heeft in de afgelopen twee jaar een vogelvlucht genomen. Ook in de hele financiële sector. Data ophalen...

Enorme stijging van financiering voor verduurzaming met NHG

Enorme stijging van financiering voor verduurzaming met NHG

Uit de kwartaalrapportage van NHG blijkt een enorme stijging van het aantal financieringen waarbij de mogelijkheid om te verduurzamen is meegenomen. In het eerste...

Carla Muters: Nieuwe Financiële Fase

Carla Muters: Nieuwe Financiële Fase

"Laten we uitzoomen en niet op onze eilandjes blijven en doen wat we al deden. Met elkaar kunnen we groot denken en kleine stappen zetten. De keuzes die we samen...

Roald van der Linde in bestuur NHG

Roald van der Linde in bestuur NHG

Roald van der Linde (53) treedt per 1 mei 2022 toe tot de Raad van Bestuur van NHG. Van der Linde is op dit moment wethouder in Amersfoort. Hij was van 2012 tot...

Aantal NHG-garanties bij aankoop woning verder gedaald

Aantal NHG-garanties bij aankoop woning verder gedaald

In het vierde kwartaal van 2021 noteerde NHG minder nieuwe verliesdeclaraties en garanties voor de aankoop van een woning. Het aantal NHG-garanties bij aankoop van...

NHG: tempo verduurzaming moet verder omhoog

NHG: tempo verduurzaming moet verder omhoog

NHG signaleert een aanzienlijke toename van het aantal klanten dat verduurzaming in een hypotheek met NHG meefinanciert. Van de ruim 120 duizend woningeigenaren...

NHG, Aegon, BLG, Florius, ING en VEH starten pilot 'Duurhuur'

NHG, Aegon, BLG, Florius, ING en VEH starten pilot 'Duurhuur'

Aegon, BLG Wonen, Florius, ING, Vereniging Eigen Huis en NHG starten gezamenlijk de pilot ‘Duurhuur’. Hiermee willen zij huurders met hoge huurlasten...

NHG: aantal kwetsbaren op woningmarkt stijgt

NHG: aantal kwetsbaren op woningmarkt stijgt

Het aantal NHG-garanties is in het derde kwartaal met 21 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, terwijl het aantal consumenten dat kwetsbaar...