Banken, bouw een bemiddelingsfeestje

Hergen Dutrieux

(Hergen Dutrieux, Viisi, in Ken je vak! VVP 5-2021) Banken hebben nog altijd een stevig marktaandeel in het hypotheekdistributiekanaal. Dat is knap, want je zou toch verwachten dat meer consumenten voor onafhankelijk hypotheekadvies kiezen. Hoe zit dat eigenlijk?

Onlangs verscheen de jongste editie van de AFM Consumentenmonitor Hypotheeksluiters. Iedere keer is er dezelfde verrassing. Ook nu wordt, en dat verbaast mij al jaren, het distributiesucces van banken onderstreept.

Het marktaandeel van het intermediaire kanaal ligt al jaren rond de 60 procent. Voor banken schommelt dit rond de 30 procent. So what , zal menigeen denken. Het is echter opmerkelijk én knap dat banken zo’n groot percentage halen. Chapeau, zou ik bijna zeggen. Bijna… Als hypotheeksluiter kies je toch liever voor een onafhankelijk adviseur. Dan heb je toegang tot een groot aanbod van hypotheekverstrekkers. Misschien is het gemakzucht (‘Ik zit al bij die bank’). Of denken consumenten misschien dat rente of voorwaarden beter zijn bij hun eigen bank.

Ongeloofwaardig

Dat toch veel consumenten kiezen voor een bank heeft wellicht te maken met het volgende weetje uit de monitor: de gemiddelde adviesbeloning van een onafhankelijk adviseur ligt ruim 1.000 euro hoger dan die van een bank (zo’n 2.600 versus 1.500 euro). Op zich goed nieuws dat veel klanten de kwaliteit van adviseurs op waarde weten te schatten. Tegelijkertijd is het vreemd dat banken zo relatief goedkoop hetzelfde werk kunnen uitvoeren. Het gebruikelijke argument is dat de bank geen vergelijkingen hoeft te doen. Maar als ik kijk naar ons proces, dan kan dit nooit het verschil maken. Het vergt een klein deel van de tijdsbesteding. De verschillende voorwaarden van hypotheekverstrekkers kennen we inmiddels wel en rentes vergelijken is heel eenvoudig. De meeste tijd gaat naar het klantcontact en de bemiddeling. Bij de invoering van het provisieverbod werd tevens het kostprijsmodel geïntroduceerd. Dit houdt in dat de kosten voor advies en distributie niet in de prijs van het financiële product mogen worden verwerkt. Maar uit de getallen van de monitor moet je wel concluderen dat er sprake is van interne subsidie. De enige andere uitleg is dat de bank een stuk efficiënter werkt en een hogere klantconversie kent dan de onafhankelijke adviseur... Maar dat gelooft natuurlijk geen mens.

‘Dat de bank efficiënter werkt, gelooft natuurlijk geen mens’

Bedolven onder aanvragen

Ik kan maar één conclusie trekken: banken adviseren en bemiddelen hypotheken via het eigen kanaal ónder de eigen kostprijs. Moet de AFM dit niet serieus gaan onderzoeken? Of laten we het initiatief voor verandering aan de banken? Want in het belang van een klant zou een bank iedereen met een complexe adviesvraag naar een onafhankelijk adviseur moeten sturen.

Dit zou ook perfect passen in de strategie van de banken zelf. ING zegt bijvoorbeeld: We know people don’t need banks; they need banking. Our promise is to make banking frictionless, removing barriers to progress and giving people the confidence in their ability to make decisions and to move forward. Ga dit dan ook doen! Zorg ervoor dat het bemiddelingsproces een feestje wordt. Als je rente en voorwaarden verder in orde zijn, dan word je bedolven onder aanvragen van adviseurs. Een eigen kantorennetwerk is dan niet meer nodig.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consument moet willen begrijpen

Consument moet willen begrijpen

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken Ken je vak! VVP 5-2020) In veel uitspraken van de Geschillencommissie Kifid wordt omstandig uitgelegd wat de consument allemaal...

Het staat toch zwart op wit!

Het staat toch zwart op wit!

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) We communiceren steeds meer en sneller. Via de site, mail, apps en wat al niet. Een foutje is...

(Betaald) advies of (gratis) onderhoud?

(Betaald) advies of (gratis) onderhoud?

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) In 2014 sluit de consument in deze klacht een hypothecair krediet. Nadien wenst de consument...

Hypotheekadviseur stelt lang niet altijd vraag over studieschuld

Hypotheekadviseur stelt lang niet altijd vraag over studieschuld

De helft van de hypotheeksluiters onder de 34 jaar krijgt van de adviseur geen vraag over een studieschuld.  Bijna een kwart van de adviezen aan klanten jonger...

Leenruimte tweeverdieners opnieuw verruimd

Leenruimte tweeverdieners opnieuw verruimd

Financiën rekt de leenruimte voor tweeverdieners opnieuw verder op, blijkt uit de internetconsultatie 'Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2021' die het...

Acceptatiecriteria hypotheken en bedrijfskredieten aangescherpt

Acceptatiecriteria hypotheken en bedrijfskredieten aangescherpt

In een door DNB gehouden enquête onder de Nederlandse banken geven zij aan de acceptatiecriteria voor woninghypotheken en leningen aan ondernemingen in het...

DNB wil dat banken meer kapitaal aanhouden voor hypothecaire leningen

DNB wil dat banken meer kapitaal aanhouden voor hypothecaire leningen

Om de weerbaarheid van banken te vergroten, is DNB voornemens een ondergrens op te leggen aan de risicoweging van hypothecaire leningenportefeuilles. Nederlandse...

Schuld-marktverhouding en periodieke aflossing

Schuld-marktverhouding en periodieke aflossing

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN – De consument heeft in 2007 een hypothecaire geldlening afgesloten. Op deze lening rust een renteopslag. In de voorwaarden...

Hoofdelijk aansprakelijk zonder eigendom

Hoofdelijk aansprakelijk zonder eigendom

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN – In deze klacht gaat het om twee partners die zich hoofdelijk aansprakelijk stellen voor een hypothecair krediet waarbij...

Geen verdere aanscherping hypotheekregels

Geen verdere aanscherping hypotheekregels

"Ik zie op dit moment geen aanleiding voor een verdere aanscherping van de hypotheekregels. Wel zal ik de ontwikkeling van de LTV en LTI monitoren." Aldus minister...