André Feijs over Actief Klantbeheer: Begin gewoon

Andre Feijs 2021

(Adviseur André Feijs over Actief Klantbeheer in VVP 6)  “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit, hogere klanttevredenheid en meer doorverwijzingen van bestaande klanten. Hierdoor krijg je klanten die goed bij je kantoor passen en uiteraard voldoe je op deze manier uitstekend aan de invulling van je zorgplicht”, aldus André Feijs van André Feijs Financiële Planners uit Heerlen.

Het kantoor telt zes medewerkers, waarvan drie adviseurs. De portefeuille bestaat voor zestig procent uit ondernemers en voor 40 procent uit particulieren. Feijs was meer dan tien jaar algemeen directeur van de Rabobank Landgraaf. In 2004 koos hij voor het zelfstandig adviesvak en in 2011 ging hij van start met zijn huidige kantoor. Feijs is onder meer wijnliefhebber en schrijft hier regelmatig blogs over.

Wat verstaat Feijs onder actief klantbeheer? “Dat we als advieskantoor het initiatief nemen om op een heldere manier de klant bijtijds te informeren over voor hem belangrijke zaken en over relevante marktontwikkelingen.”

Tijdens de kredietcrisis heeft Feijs een aantal portefeuilles overgenomen. “Ook dan zie je heel nadrukkelijk het belang van actief klantbeheer in. Het is namelijk goed voor de continuïteit van je onderneming omdat je minder afhankelijk bent van schommelingen in de markt. Wij zijn onder meer gespecialiseerd in hypotheken. Nu vaart iedere adviseur wel bij de hausse in de markt, maar als straks nieuwe hypotheken minder aantrekkelijk worden, is de kans groot dat je dit goed gaat merken in je cijfers. Bovendien wordt het enorm gewaardeerd door je klanten en omdat ze zo tevreden zijn, brengen ze ook weer nieuwe klanten aan. Het mooie is ook dat deze klanten naar je toe komen, juist omdat ze gehoord hebben dat er aandacht voor de klant is, ook na een advies en/of het afsluiten van een product. Zij passen dus direct al bij je kantoor.”

Om actief klantbeheer goed te doen, heb je ook goede ondersteunende ict nodig. Feijs is van gestart gegaan met een eigen CRM-pakket. “Voordeel is dat je de inrichting zelf in de hand hebt. Wij weten precies welke signalen we willen hebben en waar we op moeten letten. Pas de laatste tijd, door onder meer corona en de veranderende maatschappelijk rol van financiële instellingen, zie je dat banken signalen actief naar ons doorsturen.

Hun systemen zijn niet alleen beter op orde, maar ze communiceren ook beter met ons. Hoe eerder je op signalen kunt inspelen, hoe meer leed je kunt voorkomen. Overigens geldt dit nog niet voor alle banken. In de toekomst zou ik graag ook met meerdere banken goede afspraken willen maken over het doorgeven van signalen. Daarnaast beschikken we zoals gezegd over een eigen agenderingssysteem. Ten slotte versturen we nieuwsbrieven met relevante ontwikkelingen voor de klant.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...

Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...