Blijere klanten en meer omzet

Anja van der Maas 2021

(Uit VVP 4-2021) “Actief klantbeheer levert niet alleen een goede klantrelatie en een betere klantenbinding op, maar vooral ook een blijere klant als hij bijvoorbeeld inziet dat hij kan besparen op een hypotheek en echt geholpen wordt”, aldus Anja van der Maas, management assistent NHP Hypotheken uit Waddinxveen.

Anja verstaat onder actief klantbeheer het nalopen van mogelijke besparingen voor de klanten op de afgesloten producten en het bieden van actuele en relevante informatie die de klanten helpen een beter inzicht te krijgen in hun financiële situatie. Bijvoorbeeld door het versturen van nieuwsbrieven en het verrichten van nazorg. “Op deze manier houdt de klant ons op zijn netvlies. Overigens staat het nazorgtraject bij ons nog helemaal in de startfase.”

NHP is relatief kort geleden aan de slag gegaan met Actief Klantbeheer. “We zijn vanaf februari van dit jaar bezig met het onderzoeken of klanten kunnen besparen op hun lopende verzekeringen en hypotheken. Hier zijn onze klanten zeker in geïnteresseerd. Zo’n anderhalve maand geleden zijn we begonnen met het versturen van nieuwsbrieven. Met succes, want dit levert ook concrete afspraken op. We zijn hier voorzichtig mee van start gegaan en rollen het langzaam steeds verder uit. Reden om hiermee te starten was om nieuwe klanten te werven en om bestaande klanten meer aandacht te geven die zelf hebben besloten iets te willen aanpassen aan de hypotheek of die het voornemen hebben om te gaan verhuizen. We merken dat klanten dit bijzonder goed waarderen.”

NHP heeft een en ander geïmplementeerd door vooral tijd vrij te maken voor het uitzoekwerk en ruimte te maken in de agenda’s voor de afspraken die uit deze aanpak voortvloeien. “Voor ons als kantoor is het een win-winsituatie: meer omzet aan de ene kant en tevredener klanten aan de andere kant.”

Als tools maakt NHP gebruik van de mogelijkheden die de Nationale Hypotheekbond biedt. Voor de communicatie maakt NHP gebruik van Mailcamp.

Verder stappen

“We zullen nog veel aandacht moeten besteden aan het nazorgtraject. Verder zijn we nog maar kort geleden gestart met het onderhouden van de bestaande portefeuille. In onze aanpak en werkwijze moet nog meer automatisme en grip komen.”

De tips voor collega’s van Anja zijn: “Ga lekker aan de slag met de bestaande portefeuille op de manier die bij jouw kantoor past. Een kantoor in een dorp dat vooral plaatselijk actief is, heeft nu eenmaal een ander soort klant dan een kantoor dat landelijk opereert. Het is wat mij betreft aan te raden om met de PortefeuilleSignalen van de Nationale Hypotheekbond aan de slag te gaan. Het systeem leent zich ook om diverse selecties te maken van klantgroepen die je vervolgens gericht kunt aanschrijven op specifieke onderwerpen. Prima CRM-software met meer tools voor het beheer van relaties dan menigeen denkt. Begin voorzichtig en kijk steeds wat een tool doet voor jouw bedrijf en je klanten. Zo kom je stap voor stap verder. Ook hebben we baat gehad bij de ondersteuning van Helder Beheerd bij het implementeren in ons kantoor van actief klantbeheer. Doe waar je zelf goed in bent en besteed uit waar een ander beter in is.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wegwijzer Actief Klantbeheer gelanceerd

Wegwijzer Actief Klantbeheer gelanceerd

Een wegwijzer helpt organisaties in drie stappen de juiste afwegingen te maken om Actief Klantbeheer voor hun organisatie en klanten goed te regelen. Het gezamenlijke...

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

(Adfiz in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel adviseurs willen aan de slag met actief klantbeheer, zodat zij ook na het afsluiten van een financieel...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Geef klanten een wow-gevoel

Geef klanten een wow-gevoel

(Partners in Kennis Faster Forward en Nationale Hypotheekbond in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) AH verrast klanten met gratis producten, Uber Eats...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

Laatste woord over nazorg nog niet gezegd

Laatste woord over nazorg nog niet gezegd

(Toon Berendsen, VVP, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De Kifid Commissie van Beroep duidde de reikwijdte van de nazorg volgens de Wft. Maar daarmee...

Nu of nooit

Nu of nooit

Weinig financieel dienstverleners zullen verkondigen dat actief klantbeheer er eigenlijk niet zoveel toe doet. Alleen, we hebben het zo druk met de waan van de dag,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...