‘De Amersfoortse kiest voor topadvies’

Ondanks de opkomst van de directe kanalen blijft De Amersfoortse het belang en de waarde benadrukken van goed advies. Directeur Intermediaire Distributie Inkomen en Zorg Luuk de Vos. “We zijn er van overtuigd dat of het nu online of offline is, het advies de basis is van een tevreden klantrelatie. Daarom blijven we kiezen voor de adviseur. En met name die adviseurs die een duidelijke keuze hebben gemaakt voor een helder en toekomstbestendig businessmodel.”

Volgens De Vos heeft De Amersfoortse als businesspartner haar adviseurs altijd zo goed mogelijk terzijde gestaan. En blijft dat in de toekomst met dezelfde intentie doen. “Dat doen we over drie assen. Ten eerste helpen we met goede proposities voor ondernemers en hun personeel, daarnaast ondersteunen we de adviseurs met kennis en vaardigheden en ten slotte – maar zeker niet minder belangrijk – zijn we blijven geloven in de kracht van de persoonlijke ondersteuning door accountmanagers.”

Een goed voorbeeld van productontwikkeling is de Doorgaanverzekering, een combinatie van zorgverzekering en aov. Zowel individueel als collectief, voor de zelfstandige ondernemer en zijn gezin en ook voor ondernemers met hun personeel en gezin. “het is het beste uit twee werelden op een effectieve wijze gecombineerd. Dat scheelt gedoe en levert zowel voor de klant als voor ons voordeel op. Dat voordeel kunnen wij weer inzetten in diensten en een lagere premie.”

“Daarnaast hebben we Doorgaan.nl geïntroduceerd, een online platform voor crowdfunding. Een mooie mogelijkheid voor de adviseur om zijn ondernemers te helpen met het financieren en realiseren van hun droom.”

Kennis

Volgens de vos gaat de ondersteuning aan de adviseur nog veel verder. “We helpen de adviseur met kennis op meerdere niveaus. Uiteraard begint dat met uitgebreide kennis van de markt, producten en diensten en het wettelijk en juridisch kader. Ook faciliteren we opleidingen om de adviseur te helpen om binnen zijn vakgebied gecertificeerd te blijven. Door onze manier van werken, staan we midden in de branche, leren we dagelijks van onze adviseurs en volgen we de ontwikkelingen op de voet. Daarmee zijn we in staat om over het brede spectrum van onze bedrijfstak kennisoverdracht te verzorgen. Daar voegen we nog een dimensie aan toe. Samen met onze businesspartners werken we in een meerdaagse workshop aan hun toekomstvisie en ondernemersplan. Daarmee helpen we topadviseurs om hun rol op een goed niveau te blijven vervullen in het belang van de klant.”

Accountmanagement

Tijdens de transitieperiode naar nieuwe belonings- en verdienmodellen is de rol van een commerciële buitendienst vanzelfsprekend ook veranderd, legt De Vos uit. “Om ook dan een sparringpartner te zijn is onze buitendienst bijvoorbeeld – naast commercieel en vakinhoudelijk – ook bedrijfskundig opgeleid. En nu de digitalisering zich razendsnel doorontwikkelt, is de uitdaging om ook daarin samen met onze adviseurs die transitie in te gaan. Met uiteindelijk maar één doel en dat is het nog beter helpen van onze klanten.”

Digitaliseren

In digitalisering ziet De Vos veel kansen. “We werken er aan om alle online mogelijkheden te benutten. Digitaliseren geeft gemak voor iedereen: de klant, de adviseur en De Amersfoortse. Klanten bepalen via welke kanaal ze contact met de adviseur willen. Voor advies of het direct afsluiten van een verzekering op de website van de adviseur. We faciliteren met onze online funnels de kracht van het advies in combinatie met digitaal gemak. Klantreizen beperken zich niet tot één kanaal en de klantcontactstrategie is niet iets van een corporate, we beseffen dat de adviseurs ook dagelijks keuzes maken welke kanalen ze hun klant aanbieden. Dit kunnen de social media zijn, chat, whatsapp of gewoon de telefoon. Hierbij zijn ‘first time fix’ en ‘ik vind makkelijk wat ik zoek’ belangrijke waarden voor de klanten. We werken samen met de adviseurs om hun en onze klantcontactketen goed op elkaar te laten aansluiten. Topadviseurs zijn onze sparringpartners om de meest optimale klantreis te realiseren.”

Waarde

Welke keuze de adviseur ook maakt, belangrijk is dat de klant de toegevoegde Waarde ziet van die dienstverlening. “Wij zien kantoren met een zeer generale aanpak die een prima toegevoegde waarde leveren aan hun klanten. Maar ook zien we adviseurs die bewust hebben gekozen voor specialisatie. Ook de trend naar meer samenwerken zien we met vertrouwen ontstaan en we leveren daar ook een bijdrage aan binnen de netwerken die we kennen en waarmee we goed zaken doen. De nauwe band die we met onze partners hebben en die als gevolg van workshops, opleidingen en kennissessies tussen adviseurs ontstaan, levert nieuwe samenwerkingsverbanden op. We zien dat het sterkst bij onze meerdaagse bijeenkomsten. Hier ontstaan tussen deelnemers nieuwe netwerken die in het belang van continuïteit van de onderneming zijn en onder aan de streep ten goede komen aan de klant.”

Natuurlijk onderkent De Vos dat het de klant is die de keuze maakt op welke wijze hij geholpen wil worden. En daarin spelen beide partijen een rol, zowel verzekeraar als adviseur. “Soms is dat rechtstreeks met informatieve vragen over de inhoud van de polis en dan helpen we graag. Maar wordt het een vraag om advies, dan verwijzen we uiteraard direct naar de adviseur. Want de rechte lijn tussen leverancier, adviseur en klant is inmiddels verleden tijd. We moeten met elkaar de klant zo goed mogelijk van dienst zijn. Daarbij horen afzonderlijke en gezamenlijke verantwoordelijkheden voor alle partijen. Wij willen in deze driehoek met verbinding tussen de klant, de adviseur van de klant en De Amersfoortse onze verantwoordelijkheid nemen en staan klaar om te helpen die van de andere partijen te ondersteunen.”

“Het belangrijkste in onze ogen is om als topadviseur consequente keuzes te maken. En daar kunnen en willen we een rol bij spelen als businesspartner van het intermediair, want laat duidelijk zijn: er staat niemand dichter bij de klant dan de topadviseur. En daar willen wij graag bij blijven helpen.”

‘Topadviseurs zijn onze sparringpartners om de meest optimale klantreis te realiseren’

Luuk de Vos: ‘We leren dagelijks van onze adviseurs.’

Reactie toevoegen

 
Editie
Amersfoortse koppelt salarissoftware en administratie collectief inkomen

Amersfoortse koppelt salarissoftware en administratie collectief inkomen

De Amersfoortse heeft naar eigen zeggen als eerste inkomensverzekeraar een koppeling ontwikkeld tussen de salarissoftwarepakketten van werkgevers en het administratiesysteem...

Amersfoortse introduceert Langer mee AOV

Amersfoortse introduceert Langer mee AOV

De Amersfoortse (onderdeel ASR) heeft voor ondernemers met een zwaar beroep de Langer mee AOV geïntroduceerd. De Langer mee AOV biedt ondernemers met een zwaar...

NHG kiest voor Robeco en ASR

NHG kiest voor Robeco en ASR

NHG besteedt de vermogensbeheeractiviteiten uit aan ASR vermogensbeheer en Robeco. Beide vermogensbeheerders beheren straks gezamenlijk een belegd vermogen van circa...

Folkert Pama: "Individuele pensioenkeuzes: van zorgplicht naar zorgpret"

Folkert Pama: "Individuele pensioenkeuzes: van zorgplicht naar zorgpret"

"Per 1 september 2016 is de Wet verbeterde premieregeling in werking getreden. Kortweg komt die erop neer dat de werknemer na de pensioendatum (deels) risicodragend...

Kifid: ASR mag uitkeringsdatum zonder overleg met de klant wijzigen

Kifid: ASR mag uitkeringsdatum zonder overleg met de klant wijzigen

Een consument verwijt ASR dat het de driemaandelijkse lijfrente-uitkering zonder aankondiging niet meer op de eerste van de maand maar op de vierde dag van de maand...

ASR neemt PC Uitvaart over

ASR neemt PC Uitvaart over

ASR neemt PC Uitvaart over. De portefeuille zal worden ondergebracht bij Ardanta. PC Uitvaart is opgericht in 1931 en verzorgt uitvaarten in de regio Noordwest-Nederland....

WelThuis Starters hypotheek ASR bestaat uit twee leningdelen

WelThuis Starters hypotheek ASR bestaat uit twee leningdelen

ASR heeft eerder deze week de details bekend gemaakt van haar WelThuis Starters hypotheek met een looptijd van 40 jaar. De introductie volgt op de pilot die de afgelopen...

ASR: opschorting motorrijtuigverzekering niet meer mogelijk

ASR: opschorting motorrijtuigverzekering niet meer mogelijk

ASR stopt vanaf 19 mei met het accepteren van nieuwe opschortingen van particuliere motorrijtuigverzekeringen. Het is nu nog mogelijk om in het (oud) Voordeelpakket...

Verantwoordelijkheid nemen vanuit het GEHEEL

Verantwoordelijkheid nemen vanuit het GEHEEL

Deelnemers aan de bijeenkomst Collectief Leiderschap van het New Financial Forum eind vorige week kregen de opdracht om geblinddoekt het perfecte vierkant te vormen....

Poolreis zet verzekeraars aan tot grotere investeringen in duurzaamheid

Poolreis zet verzekeraars aan tot grotere investeringen in duurzaamheid

Een poolreis onder leiding van poolreiziger Bernice Notenboom met bestuursleden van ASR, ING, Aegon, Essent, Triodos Bank, ASN en VEH leidt ertoe dat deze banken...