De prijs van je privacy

Mick de Haan

In deze periode waarin de coronacrisis de wereld overheerst, speelt weer de discussie op omtrent het gebruik van big data.

In China en Taiwan wordt reeds een app op de telefoon gebruikt waarbij de gps-gegevens van mensen worden gekoppeld aan hun gezondheidsgegevens. Hierdoor kan heel gericht advies worden gegeven aan mensen om een aantal dagen binnen te blijven om zo de mogelijke verspreiding van het virus tegen te gaan. De app kan daarnaast de overheid voorzien van belangrijke informatie als input voor beleidskeuzes om het virus in te dammen. Het grootste argument van de tegenstanders van het in gebruik nemen van deze app in Nederland is de privacy van de Nederlandse bevolking. Dit is een veel genoemd argument bij iedere discussie omtrent het gebruik van Big Data. Een onderwerp waar men ook binnen de verzekeringswereld nooit uitgesproken over raakt. De vraag is of dit een discussie is waar ooit een eind aan komt.

De populaire term ‘Big Data’ betekent plat gezegd ‘een grote hoeveelheid data uit verschillende bronnen, waarmee verbanden kunnen worden gelegd’. Iedereen kan zonder informatie te verschaffen bij de supermarkt een pakje boter kopen tegen een vaste prijs. Een verzekering is echter niet te koop voor een vaste prijs of zonder informatie te verstrekken over de klant of het te verzekeren object. Deze informatie heeft de verzekeraar immers nodig om in te schatten hoe groot de schadekans is en daarmee hoeveel premie er betaald moet worden.

Voor-en nadelen

Verzekeraars in Nederland hebben miljoenen klanten. Omdat van elke klant wel gegevens worden vastgelegd, beschikken verzekeraars over veel data. Dit is niet alleen anno 2020 zo, maar al tientallen jaren het geval. In vergelijking met internetbedrijven, zoals grote zoekmachines of bekende sociale media, beschikken verzekeraars juist niet over veel data. Naast het verzamelen van eigen data kopen verzekeraars daarom, net als veel andere bedrijven, ook allerlei (anonieme) geaggregeerde data in, en gebruiken zij openbare informatie van bijvoorbeeld het CBS. Zo is informatie omtrent criminaliteit, gezinssamenstelling of woningwaarde op bijvoorbeeld gemeente-of wijkniveau onmisbaar voor verzekeraars.

Het gebruiken van Big Data kent veel voordelen. Zo kunnen verzekeraars met Big Data beter risico’s inschatten en hierdoor tot een gerichtere premie komen. Ook kunnen ze een snellere schadebehandeling, een klantgerichtere dienstverlening en een betere verzekerbaarheid bewerkstelligen. Ook het voorkomen van fraude, meer concurrentiemogelijkheden en betere preventiemogelijkheden worden als pluspunten genoemd voor het gebruik van Big Data.

Tegelijkertijd zijn er zorgen omtrent privacy en solidariteit. Bij het aanbrengen van onderscheid tussen groepen klanten is het mogelijk dat er al dan niet indirecte discriminatie ontstaat en mogelijk zelfs onverzekerbare individuele risico’s. Het streven van verzekeraars is weliswaar dat ook mensen met een groter risico een verzekering kunnen afsluiten tegen een betaalbare premie. Maar er is twijfel over de houdbaarheid van het solidariteitsprincipe als er op basis van Big Data steeds individueler geprijsd wordt.

Chocoladereep

Het hele leven brengt anno 2020 zorgen omtrent privacy met zich mee. Er zijn weliswaar allerlei technische middelen voorhanden om die privacy te waarborgen, maar slimme keuzes van consumenten zijn daarbij eigenlijk nog veel belangrijker. Het is toch bijzonder dat consumenten zeer kritisch staan tegenover het gebruik van persoonlijke data door overheid of verzekeraars terwijl privacy opeens véél minder belangrijk lijkt als er financieel voordeel te behalen is.

‘Slimme keuzes van consumenten veel belangrijker’

Denk maar eens aan een korting op de autoverzekering bij installatie van een rijgedrag-chip in de auto. Of dat nagenoeg elke online-shopper bij een bestelling het privacy statement van de webshop niet leest. Of wat dacht je van al die kortings- en spaaracties in winkels waarbij consumenten hun gegevens vrijwillig afstaan in ruil voor een gratis product? Is het inperken van een levensbedreigend virus niet veel belangrijker dan een gratis chocoladereep bij de kassa van de supermarkt na registratie van je klantenpas?! Het met goede bedoelingen gebruiken van Big Data door verzekeraars of de overheid in de strijd tegen het coronavirus is in dit licht wellicht niet het eerste waar privacyvoorvechters zich druk over zouden moeten maken.

Reactie toevoegen

 
Meer over
MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Gemiddeld zijn de pakketkosten voor een betaalrekening het afgelopen jaar met ongeveer tien procent gestegen, aldus MoneyView. Het bureau in zijn Special Item Betalingsverkeer:...

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Voor schade als gevolg van overstroming van een niet-primaire waterkering wordt op dit moment bij 42 van de 66 (64 procent) inboedelverzekeringen en bij 38 van de...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Realistisch denken en doen

Realistisch denken en doen

(Martin Koot, MoneyView in VVP 2) Deze column schrijf ik in de week van de provinciale verkiezingen. Als u dit leest, weet u de uitslag allang. Als de voortekenen...

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Uit het meest recente Special Item van MoneyView wordt duidelijk dat er grote verschillen zijn in de dekkingen van caravanverzekeringen. Het bureau: “Gedurende...

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

In de eerste drie maanden van dit jaar is de hoeveelheid rentewijzigingen bij dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) weer wat afgenomen ten opzichte van het...

Hip and happening, maar voor wie?

Hip and happening, maar voor wie?

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 1, 2023) Moneyview houdt alle hypotheekrentes nagenoeg realtime bij en dat hebben we afgelopen jaar geweten ook. In totaal...

Kredietrente kruipt naar bovengrens

Kredietrente kruipt naar bovengrens

De gemiddelde rente voor Persoonlijke Leningen bevindt zich volgens MoneyView weer (bijna) op hetzelfde niveau als tien jaar geleden en veel aanbieders kruipen met...

MoneyView: keuzeopties AO-criteria nemen af

MoneyView: keuzeopties AO-criteria nemen af

Gangbare arbeid als criterium voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen is van de markt verdwenen, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView. Bij gangbare arbeid geldt...