De verzekeringsbranche bruist en innoveert

Michael de Nijs 2021

... (Partner in kennis Voogd & Voogd in katern Zakelijk en Inkomen in VVP 3) Niets is zo veranderlijk als de verzekeringsbranche. De vakmedia staan bol van berichten over overnames, fusies en de impact die dit heeft op de markt. De sterke consolidatie bij verzekeraars, banken en intermediairs brengt diverse marktontwikkelingen in een stroomversnelling. Daarom is de tijd gekomen dat er (andere) keuzes gemaakt worden.

Het is geen verrassing dat de verzekeringsbranche in rap tempo aan het veranderen is. Het aantal merknamen en marktpartijen neemt af. Het intermediair ervaart dat verzekeringsproducten worden uitgekleed en het productaanbod verschraalt. Traditionele verzekeraars bezinnen zich op hun productbeleid, omdat zij zich te veel zouden richten op een gestandaardiseerd product. Nichespelers spelen daarop in door zich te profileren als gespecialiseerde partijen die maatwerk kunnen leveren waar dat nodig is.

Kwalitatief en breed assortiment

CEO Michael de Nijs van serviceprovider Voogd & Voogd herkent deze ontwikkelingen. “Als innovatieve serviceprovider bewegen wij mee met de veranderende markt. Vernieuwing en innovatie zijn voor ons belangrijke aspecten om ons te onderscheiden. Consumenten hebben behoefte aan een goed advies en producten die daarbij aansluiten. Daarvoor kloppen klanten aan bij een financieel adviseur. Binnen onze klantenkring van aangesloten adviseurs ervaren wij dat er behoefte is aan een breed en uitgebreid assortiment met kwalitatieve producten. Na een jarenlange focus op schadeproducten, hebben we vorig jaar de keuze gemaakt om actief te gaan werken aan een completer productaanbod. Dat sluit bovendien ook naadloos aan bij het achterliggende doel van ons VoordeelPakket; het ondersteunen van aangesloten adviseurs in het creëren van totaalklanten.”

Groeiproces

Hoe komt zo’n verbreding en uitbreiding van een assortiment tot stand? Michael: “Na het vaststellen van een nieuwe strategie, is dat in de praktijk niet direct zichtbaar. Een goede voorbereiding is het halve werk, maar daar gaat tijd in zitten. Welke producten willen we gaan voeren en welke partijen bieden dat aan? Vorig jaar zijn we al gestart met het onderzoeken en inventariseren van die behoefte. Vervolgens zijn we met diverse partijen in gesprek gegaan over de mogelijkheden. Achter de schermen is en wordt er hard gewerkt om ons nieuwe productassortiment in te regelen. En daar gaan we de komende periode de vruchten van plukken.”

Transparantie

Het inregelen en actualiseren van het productassortiment is een tijdrovende klus. Om dit te vereenvoudigen kan er gebruik worden gemaakt van de Volmacht Producten Interface (VPI). Dit is een rekentoepassing tussen een volmachtbedrijf en de administratie van de verzekeraar, waardoor het onderhoud minder werk met zich meebrengt. Michael: “Dit soort processen spelen zich voor adviseurs volledig op de achtergrond af, maar hebben een flinke impact op onze IT-organisatie. Wij maakten nog geen gebruik van deze koppeling, maar onderzoeken of we een aantal tarieven kunnen aansluiten. Het positieve effect voor adviseurs is dat zij minder premieverschillen tussen verschillende aanbieders van een tarief zullen ervaren. Om adviseurs meer inzicht te geven wat er achter de schermen bij dit soort ontwikkelingen komt kijken zijn we gestart met een speciale nieuwsbrief die hen op de hoogte houdt van (toekomstige) ontwikkelingen.

Tijdlijn

De serviceprovider voegde recent al enkele nieuwe producten toe aan haar pakketvergelijker, het VoordeelPakket. Het betreft verbeterde producten die eenvoudiger zijn ingericht en beter aansluiten bij de huidige markt. Denk aan de nieuwe woonverzekering van Unigarant en een nieuw rechtsbijstandsproduct van ARAG dat Voogd & Voogd binnen de pilot periode exclusief mag voeren. In mei werd ook een samenwerking met kredietverzekeraars Atradius en Coface aangekondigd. “Uit de resultaten van ons behoefteonderzoek zagen wij dat er bij aangesloten adviseurs interesse is in de mogelijkheid om kredietverzekeringen aan te bieden. Bovendien is het belang van dit product tijdens de coronacrisis zichtbaarder dan ooit geworden en daar spelen wij graag op in”, verklaart Michael. “Binnenkort hebben we nog een aantal mooie uitbreidingen op de planning staan. Dan introduceren we in het VoordeelPakket bijvoorbeeld de eerste producten van onze ‘nieuwe’ volmachten Anker en Rhion.”

Migratiekracht

Met het groeiende productassortiment vervult de serviceprovider een steeds completere rol voor adviseurs. Michael: “Adviseurs kunnen voor een steeds breder deel van de portefeuille gebruik maken van onze dienstverlening. Onze accountmanagers staan altijd voor onze adviseurs klaar om met hen mee te denken. Om van gedachten te wisselen als het gaat over (toekomst)plannen of aan- en verkoopambities of over een nieuwe samenwerking. Maar ook hoe een bestaande samenwerking geoptimaliseerd kan worden, bijvoorbeeld door het overvoeren van een portefeuille naar onze serviceproving. Met onze ruime ervaring om dit op een kwalitatieve manier te realiseren is dat vaak eenvoudiger dan men denkt.“

Michael de Nijs: ‘Ondersteunen van adviseurs in het creëren van totaalklanten.’

Toekomstpartner

Het jaar 2021 zou voor Voogd & Voogd in het teken staan van het productassortiment, maar in februari werd er ook een voornemen tot fuseren aangekondigd met de Heilbron Groep*. “Een samengaan versterkt de gezamenlijke positie op het speelveld in de Nederlandse verzekeringsmarkt en biedt volop kansen voor klanten”, aldus beide partijen in de pers. “Dat geldt ook op het vlak van onze ambitie om ons productassortiment verder te verbreden en verdiepen”, licht Michael toe. “Met het portfolio aan producten dat de Heilbron Groep biedt kunnen we ook meer mogelijkheden gaan bieden binnen het zakelijke assortiment, bijvoorbeeld op het gebied van inkomen en verzuim. Maar naast het bieden van een rijker aanbod blijven we ook werken aan vernieuwingen. Het VoordeelPakket wordt continu uitgebreid met nieuwe functionaliteiten, waardoor het vergelijken en afsluiten van een (pakket)verzekering nog efficiënter en gemakkelijker wordt, zonder de klant uit het oog te verliezen. Bovendien zijn wij, als aanbieder van verzekeringsproducten, wettelijk verplicht om te toetsen of producten voldoende aansluiten bij de behoefte van de klant. Dat proces is de afgelopen periode verder geprofessionaliseerd.

Kortom, wij zijn ook in de toekomst uw partner in verzekeringen. Of het nu gaat om nieuwe productie of uitbreiding door middel van een samenwerking.”

* Bij het ter perse gaan van dit artikel is de meest recente informatie gedeeld. Mogelijk is deze informatie niet volledig ten tijde van het verschijnen van dit artikel.

Reactie toevoegen

 
Sjoerd Laarberg nieuwe CEO Alpina Group

Sjoerd Laarberg nieuwe CEO Alpina Group

Sjoerd Laarberg, afkomstig van Allianz, volgt op 1 september Michael de Nijs op als CEO van Alpina Group. De Nijs zal Alpina Group blijven ondersteunen als lid van...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Diks Verzekeringen als eerste over naar nieuw merk Alpina

Diks Verzekeringen als eerste over naar nieuw merk Alpina

Alpina Group  heeft het nieuwe merk Alpina gelanceerd. Alle bemiddelings- en adviesdiensten op het gebied van verzekeringen, hypotheken, financiële planning,...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2022 hebben afgelopen woensdag hun pitch gehouden voor de jury van de Advies Award 2022. De zes halve finalisten...

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Hypotheken. Tim Jähnig, Mike ter Braak en Marcia Berfelo nemen de award...