Durf in de spiegel te kijken

Interview Bob Klijn

(Uit VVP 3-2022) “Neem geregeld afstand van je dagelijkse beslommeringen en reflecteer. Want alleen zo kun je je horizon bepalen.” Dat zegt Bob Klijn, vorig jaar gestopt als algemeen manager en medeaandeelhouder van Herenvest Groep en nu actief in het M&A-team van Söderberg & Partners Nederland.

Klijn is bij de lezers van VVP ook bekend als jurylid van de VVP Advies Award. Ook was hij een van de leden van het VVP Ondernemerspanel. Niet zomaar, want coaching is echt een ding van Klijn. Sterker, aldus Klijn, “coaching is dé reden waarom ik voor de job bij Söderberg & Partners heb gekozen”. Klijn zoekt voor Söderberg advieskantoren met als specialisatie pensioen die zich willen aansluiten. “Daarbij ga ik nadrukkelijk het gesprek met zo’n adviseur aan. Waar sta je, waar wil je naar toe, wat heb je daarbij nodig? Ik denk dat als ik niet verder was gegaan in de financiële sector, dat ik dan iets zou zijn gaan doen op het HR-vlak. Want ook dan ben je aan het coachen.”

Klijn noemt het belangrijk om je als adviseur af en toe los te rukken van de dagelijkse beslommeringen. “En denk dan weer eens even na: waarvoor ben ik op aarde? Waarom ben ik ooit financieel adviseur geworden? Waar moet ik eventueel bijsturen? Met de vennoten van Herenvest zaten we geregeld een dag op de hei. Je hebt die afstand nodig om het geheel te overzien en weer met een frisse blik naar je organisatie en jezelf te kijken. Zo ben ik gaan zien dat ik wel weer eens een nieuwe weg wilde inslaan.”

Een vraag die dat opriep, was: wat gebeurt er met het kantoor als ik er niet meer ben? Een vraag die collega-adviseurs zichzelf ook eens zouden moeten stellen, meent Klijn. “Natuurlijk was Bob Klijn niet Herenvest en Herenvest niet Bob Klijn. Herenvest zijn de medewerkers. Maar als algemeen manager heb je wel een belangrijke rol. De organisatie zit echter zo goed in elkaar dat zij ook na mijn vertrek goed is blijven functioneren. Ongetwijfeld ook omdat wij altijd hebben ingezet op zoveel mogelijk zelfwerkzaamheid. Maar ik zou collega’s toch willen oproepen eens te kijken hoe onmisbaar ze zijn. Want als jij onmisbaar bent, hoe moet dat dan als je wilt verkopen of uittreden? En vergis je niet, voor veel mensen – dat geldt zeker in onze branche – is hun werk hun hobby. Nu zeg ik niet dat je op stel en sprong weg moet, maar kijk eens naar de horizon. De vraag is extra relevant nu er zo’n enorme fusie- en overnamebeweging is onder financieel adviseurs.”

‘Denk af en toe weer eens even na: waarvoor ben ik op aarde?’

Eindklant niet vergeten

Klijn denkt dat de fusie- en overnamegolf nog niet op haar hoogste punt is. “De consolidatieslag gaat nog wel drie, vier jaar door. Iedere adviseur snapt dat hij schaalgrootte nodig heeft om te kunnen blijven voldoen aan alle wet- en regelgeving, de ICT op orde te hebben en te kunnen inspelen op de verschraling bij de inkoop. De noodzaak om je te laten overnemen of in een samenwerkingsverband te stappen, is onmiskenbaar. Ook speelt leeftijd een rol; er zijn relatief veel oudere kantooreigenaren en die komen nu zo’n beetje op het punt dat ze hun kantoor willen verkopen en dat ook doen omdat er nu weer goed wordt betaald voor portefeuilles.”

Klijn hoopt maar dat in al het overname- en fusiegeweld de eindklant niet wordt vergeten. “Om hem zou het immers uiteindelijk moeten gaan! Maar als ik dan zie dat goede medewerkers weglopen bij de nieuwe combinaties... Dat centraliseren vaak niet meer is dan het in de belangrijkste volmacht pompen van posten. Dan denk ik dat het soms vooral gaat om het vergroten van de winstgevendheid. Ondertussen valt de klant, die ooit voor zijn adviseur heeft gekozen vanwege de persoonlijke klik, tussen wal en schip. Dat is extra jammer omdat we als adviseurs nou net een beter imago hadden gekregen, onder meer dankzij Wft en provisieverbod.”

Communicatie steeds belangrijker

Herenvest koos in 2019 bewust voor een partnership met Söderberg omdat het kantoor dan zichzelf kon blijven. Directe aanleiding voor de samenwerking vormde de verwachting van Herenvest dat pensioen een steeds belangrijker thema zou worden, helemaal als de nieuwe pensioenwetgeving met al zijn keuzemogelijkheden eenmaal een feit is. “Hoe dan ook zijn werkgevers communicatie van arbeidsvoorwaarden inclusief pensioen steeds belangrijker gaan vinden. Bij het nieuwe pensioencontract komen daar nog eens bij dat keuzes goed moeten begeleid; je wilt er niet door deelnemers op worden aangesproken dat zij geen goede keuzebegeleiding hebben gehad.”

‘Reële kans op brokken als mensen niet goed in pensioenkeuzes worden begeleid’

Volgens Klijn was goede tooling voor communicatie en keuzebegeleiding bij pensioen in Nederland niet te vinden. “Söderberg & Partners, dat zich toen net op de Nederlandse markt had begeven, biedt die tools wel. Met als doel betaalbaar advies voor iedereen.”

Wat verwacht Klijn van de nieuwe markt? “Veel. Werkgevers zullen willen dat hun personeel goed over het nieuwe contract worden voorgelicht. En keuzebegeleiding inkopen. Het zou mij niet verbazen als zelfs bedrijfstakpensioenfondsen dat gaan doen, in plaats van zelf de voorlichting te doen en keuzes te begeleiden. Veel van die keuzemogelijkheden zijn er nu ook al, maar mensen zullen er meer gebruik van maken als ze zich er bewuster van zijn. En vergeet ook niet de nieuwe mogelijkheid vanaf 2023 om te kiezen voor een pensioenbedrag ineens. Als mensen hier niet goed in worden begeleid, bestaat er een reële kans op brokken.”

Praktijktips

Kijkend naar zijn 23-jarige carrière bij Herenvest, welke tips zou Klijn dan meegeven aan collega-adviseurs, behalve dat het belangrijk is af en toe even stil te staan en in de spiegel te kijken?

Klijn: “Denk bij alle bedrijfsbeslissingen: wat heeft de eindklant hier aan? Dat ging bij ons zover dat wij onszelf die vraag ook stelden als het ging om de parkeerplaatsen of de aanschaf van een nieuw koffiezetapparaat. Als de klant ergens geen baat bij heeft, waarom zou je het dan doen?

“Maak bewust keuzes met betrekking tot je dienstverlening en bedieningsconcept. En houd je aan die keuzes. Blijf dicht bij je eigen kwaliteit. Wij hebben ooit een belang gehad in een onderneming die in bedrijfskleding deed. Werkte prima als lead generator voor Herenvest. Alleen, toen het mis ging met dit bedrijf konden wij niet ingrijpen omdat we geen fluit verstand van dit marktsegment hadden. Ook hebben we via overnames wel eens wat puur particuliere portefeuilles binnengekregen. Die hebben we verkocht, omdat ze niet bij ons pasten. Bepaal goed wat je wel en wat je niet wilt doen.

“In 2011 hebben we bij Herenvest tijdsregistratie ingevoerd. Was wennen in het begin, maar in een tijd met een groeiende vraag naar transparantie is het een goede keuze gebleken.

“En tenslotte: laat je medewerkers de dingen doen waar ze goed in zijn. Dat geldt ook voor jezelf als ondernemer. Het is onmogelijk om als één persoon op alle terreinen even goed thuis te zijn. Verzamel daarom ook mensen om je heen die deze zaken beter kunnen dan jij zelf.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Van de Mortel winnaar Advies Award provincie Limburg

Van de Mortel winnaar Advies Award provincie Limburg

Van de Mortel Assurantie Advies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Limburg. Bart van der Sterren nam de award in ontvangst uit handen van...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

Doe-boek NNEK om succesvol financieel planner te worden

Doe-boek NNEK om succesvol financieel planner te worden

“We geloven dat adviseurs die meer aan financiële planning gaan doen en er zelfs hun bedrijf van willen maken, de toekomst hebben.” Aldus directeur...

Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant

Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant

Assurantiekantoor Goossens is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Brabant. Fausta en Natasja Goossens plus team nemen de award in ontvangst...

Boudesteijn winnaar Advies Award provincie Overijssel

Boudesteijn winnaar Advies Award provincie Overijssel

Boudesteijn Hypotheken en is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Overijssel. Ingeborg Boudesteijn neemt de award in ontvangst uit handen van...

Schonewille & Ter Harkel winnaar Advies Award provincie Groningen

Schonewille & Ter Harkel winnaar Advies Award provincie Groningen

Schonewille & Ter Harkel is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Groningen. Bert ter Harkel (links) en Peter Tillema nemen de award in ontvangst...

Vogel Adviesgroep winnaar Advies Award provincie Zuid-Holland

Vogel Adviesgroep winnaar Advies Award provincie Zuid-Holland

De Vogel Adviesgroep is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Zuid-Holland. Jan Peter Robijn en Leon van den Nieuwendijk nemen de award in ontvangst...

Overbeeke winnaar Advies Award provincie Zeeland

Overbeeke winnaar Advies Award provincie Zeeland

Overbeeke is - evenals vorig jaar -de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Zeeland. Marton Overbeeke neemt de award in ontvangst uit handen van...

Mulderij winnaar Advies Award 2021 provincie Drenthe

Mulderij winnaar Advies Award 2021 provincie Drenthe

Henk Mulderij Financieel Advieskantoor is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Drenthe. Henk Mulderij jr neemt de award in ontvangst uit handen...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...