Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

ken je vak duurzaamheid 2022

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou ook eens anders zijn; welke fysieke winkel kent u nog met helemaal geen duurzame of biologische producten in de schappen?

Binnen onze organisatie werken wij graag samen met assurantieadviseurs. De adviseurs zijn voor ons van essentieel belang in de distributie van onze verzekeringen. Het is dan ook prettig om te weten wat er speelt bij de adviseur: hoe gaat het met de adviseur, hoe kijkt de adviseur naar de markt en welke ontwikkelingen zijn er in de markt? Daarnaast willen we uiteraard ook graag weten wat de adviseur van onze producten en dienstverlening vindt. Eén van de middelen die we gebruiken om deze informatie te verzamelen zijn de bezoekrapportages van onze accountmanagers. In deze bezoekrapportages (of tegenwoordig videocall verslagen) beschrijven de accountmanagers een samenvatting van het gesprek. En juist in deze bezoekrapportages valt mij de laatste tijd wat op op het gebied van duurzaamheid.

Al een aantal jaar brengen onze accountmanagers duurzaamheid ter sprake in de gesprekken met de assurantieadviseurs. Aanvankelijk viel mij op dat er wellicht in één op de tien bezoekrapportages wat vermeld werd over duurzaamheid. De ene adviseur was er zeer positief over en de andere adviseur had er absoluut niets mee. In de afgelopen jaren veranderde de attitude en werden er steeds meer vragen gesteld over bijvoorbeeld een duurzame verzekering en uiteraard duurzaam beleggen.

Recent valt mij op dat steeds meer adviseurs voornemens zijn om in actie te komen. Veel adviseurs herkennen dat zij klanten in de portefeuille hebben die duurzaamheid belangrijk vinden en dat het passend zou zijn om hier rekening mee te houden in het advies. Andere adviseurs zien duurzaamheid als een nieuwe kans om onderscheidend te zijn ten opzichte van de massa.

‘Hoogste tijd duurzaamheid mee te nemen in advies’

Nieuwe fase

Hiermee lijken we aan het begin te staan van een nieuwe fase in de sector. Een fase waarbij de duurzame verzekeringen in toenemende mate de klant gaan bereiken. Hiermee komen we ook weer voor nieuwe uitdagingen te staan, want wanneer is een verzekering eigenlijk duurzaam? In mijn beleving heeft dit niet alleen met de beleggingen van de verzekeraar te maken maar ook met de eigenschappen (dekking) van de verzekering zelf. En hoe weeg je vervolgens de dekking af ten opzichte van de belegging, wat vindt de klant hierbij het meest belangrijk? Daarnaast is duurzaamheid natuurlijk een ontzettend containerbegrip want wat vindt uw relatie op het gebied van duurzaamheid eigenlijk het meest belangrijk? Schone energie, biodiversiteit of recycling?

Juist veel van deze onderwerpen passen uitstekend in een persoonlijk adviesgesprek. De adviseurs die al gestart zijn met het adviseren van duurzame verzekeringen zullen langzamerhand een kennisvoorsprong opbouwen ten opzichte van de adviseurs die nog niet gestart zijn.

Voor de adviseurs die nog niet gestart zijn, is het absoluut nog niet te laat! Maar in mijn beleving wordt het wel tijd om de eerste stappen te gaan zetten.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Schoon in ’t handje

Schoon in ’t handje

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de Italiaanse oud-president Giuseppe Saragat verdienen Italianen netto, maar leven ze bruto....

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

"Zorgen om te complexe communicatie door toezicht op duurzaamheidclaims"

"Zorgen om te complexe communicatie door toezicht op duurzaamheidclaims"

Te veel nadruk op het doen van zeer precieze duurzaamheidsclaims leidt tot complexe communicatie die veel deelnemers eerder zal afschrikken dan bereiken. Dat stelt...

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

"Praat eens wat minder over het belang van duurzaamheid en voeg de daad bij het woord”, aldus Levent Türkmen van SUREbusiness, dat recent de mijlpaal...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...