Een adviesorganisatie die ‘klopt’

Judith Botman 2021

(Judith Botman, House of Coherence, in VVP-special Business Support 2021) Bij het voorbereiden van een training voor MKB-adviseurs borrelde plots de slogan ‘Gelukkig heb ik meer verstand van…’ bij me op. Youtube bracht me ruim dertig jaar terug, naar een scene waarin John Kraaijkamp jr. onbevangen op een orka stapt.

Verstand van verzekeren, is dat nog genoeg? Waar veel verzekeringen en financiele producten tot commodity zijn verworden, draait het meer dan ooit om de vraag waarmee je als adviseur nog echt van waarde bent. Tegelijkertijd: de wereld wordt complexer, de situatie van particulieren en bedrijven steeds meer divers. Zou de waarde van goed en op maat gemaakt advies, niet heel vanzelfsprekend moeten zijn?

Coherence biedt een model waarmee je taal geeft aan een adviesorganisatie die voor zichzelf spreekt. Het helpt je bij het vertellen van jouw unieke verhaal. Het verhaal van een adviesorganisatie die klopt.

Wat je creëert

Als onderneming ben je er in de eerste plaats voor de klant. Het is immers de klant die zorgt dat je voldoening haalt uit je werk, een gezonde financiële basis kunt opbouwen en als bedrijf continu in ontwikkeling blijft. Toch hebben veel ondernemers niet scherp wie hun klant eigenlijk is.

Hoe goed ken jij je klant? Wie zie je voor je, als je denkt aan je klant? Is hij of zij zakelijk of particulier? Waar zit zijn zorg, waar ligt hij wakker van, wat heeft hij nodig? En als je naar je eigen website gaat? Herkent jouw klant zichzelf? Voelt hij begrip en vindt hij de oplossing die hij zoekt én waarvoor hij bereid is te betalen?

Waar je goed in bent

Waarde komt voort uit wat je doet. Uit de activiteiten die je ontplooit om voor de klant van betekenis te zijn en werkelijk impact te creëren. Zo geef je uitdrukking aan je vakmanschap als adviseur en leg je de basis voor de kwaliteit die je wilt leveren. Veel van wat je doet is onbewust. Je vindt het gewoon. Vanzelfsprekend. En juist daarom is het zo goed om hier wat vaker bij stil te staan. Wat doe jij feitelijk voor je klant? Want natuurlijk heb je verstand van verzekeren. Wat heb je nog meer in huis?

Wie je zelf bent

Mensen verbinden zich aan mensen. Het is ‘de vent’ (of de vrouw) en niet ‘de tent’ die echt het verschil maakt. Meer dan om wat je doet, draait advies om wie je bent. Je DNA, de waarden die voor jou belangrijk zijn. Wat geeft jouw kantoor haar eigen kleur? Wat voel en beleef je als je bij jou binnenstapt? Ben je eerlijk, no-nonsense en rechtdoorzee? Of toch meer exclusief, hoogwaardig en professioneel? Kortom, wat is jouw identiteit?

Waar je voor staat

Organisaties kunnen hetzelfde doen, terwijl ze totaal anders naar de wereld kijken. Het verschil in visie maakt dat je als klant iets te kiezen hebt. Hoe kijk jij naar de wereld? Wat geloof jij dat jouw klant nodig heeft? Waarmee is jouw klant naar jouw inzicht het beste geholpen? Hoe scherper je bent in waar je voor staat, hoe beter je echt onderscheidend kunt zijn. Door echt iets nieuws te brengen, een fundamenteel ander standpunt in te nemen dan andere ondernemingen of te breken met heersende conventies.

Wat je drijft

Waarom doe jij wat je doet? En waarom is dat zo belangrijk? Grote kans dat je niet direct de juiste woorden hebt. De vraag ‘wat is mijn missie’ laat zich meestal niet eenvoudig beantwoorden. Toch ligt hier de impuls achter wat je wilt betekenen, jouw manier om de wereld een beetje mooier te maken. Hoe groot je die wereld maakt is aan jou, zolang je beseft dat jij en je klant dezelfde wereld delen. Welke bijdrage wil jij daaraan leveren?

Een levenslijn die ‘klopt’

In de verbinding tussen wat je drijft en werkelijk creeert, vormt zich je eigen Levenslijn. Door inzicht te geven wat je doet en voor wie, wat jou typeert en waar je voor staat, laat je zien waar het in wezen om gaat in jouw onderneming. ‘Klopt het’? Is er sprake van samenhang? Heb je een ‘goed’ verhaal te vertellen?

Relevante positie

De Levenslijn staat niet op zichzelf. Er is meer voor nodig om je missie voor je klant daadwerkelijk te realiseren. Allereerst een beeld van de toekomst. Zeker in een omgeving die zo in beweging is, is het zaak om zo nu en dan los te komen van de waan van de dag en stil te staan bij wat je op lange termijn nastreeft. Wat is je beeld van de toekomst? Waar wil je staan over een aantal jaar?

Relevantie is daarbij een sleutelbegrip. Aansluiten bij de huidige tijdgeest, vraagt oog voor wat zich in de buitenwereld afspeelt. In de markt, de publieke opinie, in technologie, bij potentiële medewerkers; rondzien in de wereld is nodig om een relevante positie te kunnen kiezen en ambities te formuleren. Heb je deze in beeld, dan kun je werken aan een strategie waarmee je je doelen ook echt kunt realiseren.

Er samen voor gaan

En net zo belangrijk als weten waar je naartoe werkt, is de gezamenlijke drive die je voelt om deze ambities te realiseren. Het gevoel er samen voor te willen gaan, met de energie en de bezieling om met elkaar het verschil te maken. Continu in een goede balans tussen wat de onderneming van binnen beweegt en hoe zij zich in de buitenwereld wil manifesteren.

Hoe coherent is jouw onderneming? Vertel jij een verhaal dat klopt?

Judith Botman MBA is founding partner van House of Coherence. Zij is specialist in het creëren van samenhang in organisaties met behulp van Coherence.

Reactie toevoegen