Een duurzame verzekering, maar hoe dan?

Björn Jalving 2020

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! in VVP 1-2021) Ruim de helft van de consumenten heeft geen enkel idee wat een duurzame inboedelverzekering is. Minder dan 20 procent van de consumenten geeft aan dat duurzame inboedelverzekeringen ruimschoots verkrijgbaar zijn. Deze informatie biedt aanknopingspunten voor de adviespraktijk!

De meeste particuliere schadeverzekeringen zijn de afgelopen tien jaar steeds meer op elkaar gaan lijken. Of dit nu komt door de transparantie die het internet met zich mee brengt (de premies en voorwaarden zijn immers veelal openbaar), de opkomst van de vergelijkingssites die de verschillen tussen de producten inzichtelijk maken of de rationalisatiedrift bij verzekeraars, een allrisk inboedelverzekering is vandaag de dag de norm. Uiteraard bedoel ik hier niet mee dat alle inboedelverzekeringen altijd in alle gevallen hetzelfde zijn, maar ze gaan wel steeds meer op elkaar lijken, niet waar?

Op het gebied van duurzaamheid is er echter nog een hoop onduidelijk voor consumenten. Niet veel consumenten weten hoe een verzekering duurzaam kan zijn. Juist de adviseur kan op dit vlak de consument van advies voorzien. Enerzijds is er het beleggingsbeleid van verzekeraars of concreet: hoe gaat de verzekeraar om met de premie van de klant tot dat er een schade is? Anderzijds zijn er de verzekeringsvoorwaarden. Hoe gaat de verzekeraar om met de energietransitie en hoe vindt het schadeherstel plaats? Wordt duurzaam herstel gestimuleerd? Maar minstens net zo belangrijk zijn de ervaringen van een adviseur (en klanten) met een verzekeraar. Hoe gaat de verzekeraar om met klachten, wordt er geanticipeerd op fouten en toont de verzekeraar empathie? Voelt u het ook dat de verzekeraar graag een klant wil helpen?

Praktijk

Wanneer een consument wel een idee heeft wat een duurzame verzekering is, worden vaak antwoorden gegeven als: een verzekeraar die papierloos werkt, een verzekeraar die oog heeft voor mens en milieu en een verzekeraar die maatschappelijk bewust is. Uiteraard zijn deze antwoorden niet fout maar juist een adviseur kan uitleggen hoe de verschillende verzekeraars dit in de praktijk brengen en hoe de verzekeraars daarin van elkaar verschillen. Want iets opschrijven is één, het ook daadwerkelijk uitvoeren is een tweede. Slechts tien procent denkt aan het beleggingsbeleid en slechts acht procent denkt aan duurzaamheid als dekkingselement of duurzaam herstel.

‘Duurzaamheid geeft nieuwe dimensie aan verzekeren’

Duurzaamheid geeft hiermee een nieuwe dimensie aan verzekeren. Naast premie, voorwaarden en dienstverlening is er nu ook duurzaamheid. Uiteraard zal het bespreken van duurzaamheid voorbereiding en oefening vergen. Daarin verschilt dit niet met polisvoorwaarden. Het gemiddelde beleggingsbeleid van een verzekeraar is bijvoorbeeld nog lang niet altijd goed te doorgronden. De stukken in de jaarverslagen over duurzaamheid of de MVO webpagina’s zijn vaak al een stuk toegankelijker. Gemakkelijk? Nee, zeker niet. Maar na het jarenlang worstelen met polisvoorwaarden, ben ik er van overtuigd, dat een adviseur dit ook gaat lukken!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Migratie provinciale portefeuille Ansvar naar Turien & Co.

Migratie provinciale portefeuille Ansvar naar Turien & Co.

De provinciale portefeuille en producten van Ansvar worden begin volgend jaar overgevoerd naar Turien & Co.. Het label Ansvar en de producten blijven en zullen...

Bewustwording is de essentie

Bewustwording is de essentie

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 2-2024) “Duurzaamheid is een onderwerp waar we inmiddels niet meer omheen kunnen en waar we bij Geerts op verschillende...

De meerwaarde van minder

De meerwaarde van minder

(Paul Burger, AnsvarIdéa/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 2-2024) Bo-rent, SnappCar, Greenwheels, Airbnb, Peerby (huren bij je buren), het...

Verduurzaming bedrijven op lager pitje

Verduurzaming bedrijven op lager pitje

De verduurzaming onder Nederlandse bedrijven blijkt, na een versnelling in 2023, te stagneren in 2024. Deze stagnatie wordt bij ondernemers vooral veroorzaakt door...

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

HAN-symposium ‘Hoe kan de financieel professional de wereld redden?'

HAN-symposium ‘Hoe kan de financieel professional de wereld redden?'

HAN University of Applied Sciences organiseert 16 april in Arnhem het symposium 'Hoe kan de financieel professional de wereld redden?'. De organisatie: "Ook het...