Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik (openingsbeeld)

In de rubriek nieuwkomers (en dat kunnen ook ervaringsdeskundigen zijn die een nieuwe start maken) besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent zijn gestart. Dit om hun visie op de markt te leren kennen en meer te weten over hun ondernemerschap. Bovendien willen we de vernieuwing/de andere kijk op adviseren, meer aan het woord laten, juist om te laten zien hoe aantrekkelijk onze bedrijfstak kan zijn. In VVP 1 waren dit Jeffrey Heesen en Randy Heijnen (In-Staet), Pieter Maclean (Woonwens Hypotheken) en Dick Boereboom (Boereboom Adviesgroep). In deze editie: Stephania Ammerlaan-Beeke (Stephania Finance), Tim Klerx (Klerx Financieel Advies), Stephan Wilderbeek (Passie voor Financieel Advies) en Monique Schipper-Drogt (Monique Schipper Financieel Advies).

 

Neem de tijd voor goed advies

“Ik achtte de tijd rijp om als zelfstandige van start te gaan in de adviessector. Ik heb genoeg vlieguren in deze sector gemaakt, weet wat kan en niet kan, wat werkt en niet werkt en zie kansen voor persoonlijke benadering. De daadwerkelijke focus op de klant ontbreekt vaak in deze sector”, zegt Stephania Ammerlaan-Beeke van Stephania Finance uit Den Haag.

Stephania is geboren en getogen in Leidschendam en woont twintig jaar met veel plezier in Leidschenveen, Den Haag. “Ik heb ooit de school voor mode en kleding gedaan, maar ben al snel in de wereld van de verzekeringen gerold en altijd wel met een link naar expats. Niet zo vreemd als je naast een internationale stad als Den Haag woont.”

Na haar opleiding tot financieel planner te hebben afgerond bij Ohra, werkte ze jaren voor de Rabobank en op het laatst bij Expat Mortgages. “Ik miste de focus op de klant. Ik heb in mijn werkzame leven bemerkt dat aandacht en tijd nemen voor de klant geen verlies van rendement inhoudt, maar dat hierdoor juist in alle opzichten voordelen worden behaald. Helaas is oprechte aandacht in de huidige maatschappij op de achtergrond geraakt omdat alles meetbaar moet zijn, wat ertoe leidt dat er minder tijd is voor datgene wat ons werk leuk maakt. Ik ben voor mezelf begonnen omdat ik weer terug wil naar tijd en aandacht voor de klant. Zo ontstaat een band waardoor het ken-je-klant-principe echt wordt.”

Lange termijn

Stephania neemt de tijd voor goed advies. “Ik wil dat doen door te kijken naar de uitwerking van het advies op de lange termijn. Ik geloof erin dat dit uiteindelijk meer rendement oplevert, zowel voor de klant als voor mijzelf. Soms is dit een kwestie van de lange adem en soms betekent dat ook een ‘nee’. Vaak wordt er ‘nee’ verkocht om een verkeerde reden: het werk zou dan te tijdsintensief zijn, terwijl er vaak veel meer mogelijk is dan met denkt. Ook geeft de druk van het moeten sluiten nog vaak de doorslag. Luisteren we wel, kijken we wel?”

Stephania vindt juist klanten met een raar vraagstuk leuk en interessant. “Hoe ingewikkelder de situatie, hoe leuker. Dus laat de eenvoudige vraagstukken maar daar waar ze die het beste kunnen afwikkelen en laat mij de klant waarbij we buiten de gebaande paden moeten gaan.”

Ze hecht grote waarde aan de persoonlijke kant van een vraagstuk en zal ook daarnaar handelen. “Deze commitment vraag ik dan ook van de partijen waar ik mee samenwerk en de klant zelf.”

Stephania heeft zich als eenmanskantoor aangesloten bij franchiseorganisatie Financieel Zeker. “Wel mijn look en feel, maar toch het gemak van een organisatie achter mij, die binnendiensttaken kan overnemen, facturatie overneemt en meekijkt met mijn adviezen. Daarnaast kan ik oud-collega’s, notarissen, fiscalisten en makelaars af en toe bellen om eens te sparren over een casus.”

De juiste tijd

“Het was de juiste tijd om voor mezelf te beginnen. Ik heb genoeg ‘vlieguren’ gemaakt om te weten wat ik wel en niet kan. In een tijd waar alles op internet te vinden en te lezen is, is er veel meer behoefte aan een ‘trusted advisor’. Een adviseur die uitleg geeft over wat er op internet staat en wat dat voor jou als individu betekent. Ook al gaan alle ingewikkelde fiscale regels weg, dan nog blijft financiële dienstverlening iets dat impactvol is voor mensen. Men zal hier altijd een gesprek over willen voeren.”

Stephania richt zich op expats. Of dat een nichemarkt is? “Ik zou willen zeggen dat ik mij richt op de klant die weet wat hij niet weet en daarin begeleid wil worden. Dat zijn over het algemeen expats, maar ook de klant die niet voor het eerst een huis koopt, samengestelde gezinnen, of de klant waarbij het inkomen anders is.”

Belangrijkste uitdaging is de vraag of de klant haar zal weten te vinden. “Hoe goed is mijn netwerk eigenlijk? Dit zal ik voorlopig nog wel het meest spannende vinden. “

Wet-en regelgeving

Bieden wet- en regelgeving genoeg ruimte om te ondernemen? “Die vind ik lastig te beantwoorden. Mensen interpreteren de wet anders en wat is dan juist? Hoe leg je bijvoorbeeld een advies vast? Moet dat met allerlei berekeningen, moet je op alle documenten een handtekening hebben? Ik zelf denk dat er een middenweg moet zijn tussen vastleggen en commitment vragen. Als de voorwaarden achttien kantjes beslaan, wie leest dat dan? Maar als de voorwaarden drie pagina’s beslaan, dan nemen mensen daar wel de tijd voor. Hier is nog ruimte voor verbetering.”

Stephania zou meer ruimte willen krijgen in wat er moet worden aangeleverd bij de banken. “Ik vraag me soms echt af wat het nut of de noodzaak is van sommige formulieren. Er zijn banken die vragen je drie informatiedocumenten per klant in te vullen, terwijl veel van deze informatie al bekend is bij de bank.”

 

Eerlijk, duidelijk en zonder poespas

“Het is mijn missie om mijn klanten van financieel advies te voorzien, in de breedste zin van het woord. Dat advies is dan eerlijk, duidelijk en zonder poespas”, aldus Tim Klerx (35) van Klerx Financieel Advies uit Den Bosch.

Klerx ging na zijn HBO-opleiding in de financiële sector werken. “Eerst bij een van de grote banken, waar ik me heb ontwikkeld tot financieel c.q. hypotheekadviseur. Daarna maakte ik in 2017 de overstap naar een advieskantoor in hypotheken en verzekeringen. Puur om eens te kijken hoe is het om in een ‘andere keuken’ te werken, en niet één en hetzelfde merk te hoeven adviseren. Tijdens die laatste functie kwam ik erachter dat dit is wat ik graag doe, maar dan wel als zelfstandige. In 2021 ben ik gestart met Klerx Financieel Advies. De werkzaamheden zijn prima in mijn eentje te doen.”

Al in 2018 begon het zelfstandig ondernemerschap bij Tim te kriebelen. “Ik ging toen van start met de financiële blog: Goed met je geld ( www.goedmetjegeld.nl ). Ik wilde op een luchtige en duidelijke manier laten zien dat financiën helemaal niet saai of moeilijk hoeven te zijn. Vanuit deze blog heb ik inmiddels meerdere leuke opdrachten gekregen. Zoals het schrijven van blogs voor een hypotheekverstrekker en het geven van financiële lezingen.”

Hypotheken zijn een van de pijlers van zijn kantoor. “Deze markt is al jaren ‘booming’. Klanten hebben behoefte aan een eerlijke en duidelijke uitleg en dit bied ik hen ook. Sommige klanten zijn huiverig om financieel advies aan te vragen. Ze zijn bang dat er een addertje onder het gras zit. Mijn passie is om te laten zien dat dit helemaal niet zo is.”

Tim ziet dan ook volop kansen voor adviseurs om klanten transparanter en duidelijker te begeleiden. ”Simpel voorbeeld is iemand op de hoogte houden van de status van zijn hypotheekaanvraag. Ik heb genoeg situaties gezien waarbij klanten zowat dagelijks of wekelijks aan de lijn hingen met de vraag: ‘Wanneer is mijn hypotheek rond?’ Die vragen krijg ik eigenlijk nooit meer, omdat ik mijn klanten regelmatig en op tijd van dit soort informatie voorzie.”

Support

Tim is het liefst met zijn klanten in gesprek zodat hij minder tijd kwijt is aan administratieve zaken en daarom is hij aangesloten bij Financieel Zeker. Hij heeft niet per se voor een nichemarkt gekozen. “Ik voorzie mijn klanten graag van een goed advies, ongeacht wat de achterliggende behoefte hiervan is. Vanuit mijn blog heb ik me wel gespecialiseerd in de zogeheten familiehypotheken. Maar ik draai mijn hand ook niet om voor iemand die zijn hypotheek wenst over te sluiten of te verhogen, iemand die uit elkaar gaat, een nieuwe woning koopt (voor zichzelf of om te verhuren) of zijn overwaarde wil opnemen. Datzelfde geldt ook voor het afsluiten van een verzekering. Je kunt je continuïteit juist goed waarborgen, door je niet volledig te richten op een nichemarkt.”

Uitdaging

Belangrijkste uitdaging: “Jezelf staande zien te houden tussen de ‘grote jongens’ in de branche. Denk aan de banken, maar vooral de wat grotere franchiseketens en adviseurs. Gelukkig zie ik wel steeds vaker dat consumenten zelf liever kiezen voor een ‘local hero’.”

Een hypotheekaanvraag duurt bij Tim gemiddeld twee tot vier weken. “Soms wordt er zelfs binnen twee weken een door mij ingediende hypotheekaanvraag goedgekeurd. Ik weet heel goed welke documenten een verstrekker wil ontvangen en heb deze al in mijn bezit voor ik een aanvraag indien. Hoe eerder je een klant duidelijkheid geeft en zijn onzekerheid wegneemt, hoe beter.”

Tevens heeft Tim zich de adviestaal eigen gemaakt. “In jip-en-janneketaal kan ik mijn klanten bijvoorbeeld uitleggen hoe een bank tegen hun situatie aankijkt en wat er van hen wordt verwacht. Eerlijkheid en duidelijkheid bij aanvang zorgt ervoor dat klanten met je weglopen.”

Tim zou graag zien dat er voor wat betreft hypotheekadvies vaker een explain-situatie wordt goedgekeurd. “Hier heeft de AFM enkele jaren geleden al op gehamerd, maar zonder al te veel succes. Een hypotheekaanvraag is vaak echt maatwerk. Er zijn genoeg situaties om toch aan iemand op een verantwoorde manier een hypotheek te verstrekken die niet in een bepaald hokje past.”

Tim geeft een voorbeeld. “Een tijdje geleden belde ik met een hypotheekverstrekker en vroeg of ik voor een bepaalde aanvraag een explain kon indienen. Dit werd direct weggewuifd, zonder naar het verzoek te kijken. Zoiets vind ik erg jammer. Banken en hypotheekverstrekkers zouden hun deuren hiervoor nog meer mogen openen.”

Vernieuwing

“Je kunt niet meer zonder digitalisering. Het scheelt je enorm veel tijd wanneer je digitaal werkt. Denk aan communiceren met je klanten via social media. Of een klant die zijn gegevens aanlevert via brondata; het scheelt je wellicht een uur aan het handmatig invoeren van gegevens. Reken dat eens door op jaarbasis! Ook verkleint de digitalisering de foutkans; digitaal toegestuurde documenten zijn vaak bij voorbaat al correct opgesteld.”

Tim is wel te spreken over de adviessector als geheel. “Na wat turbulente jaren qua regelgeving en incidenten, vind ik dat de sector haar rug weer heeft gerecht. Eerlijkheid en transparantie staan weer voorop.”

Wel vindt hij dat het verzekeringsbedrijf meer kan doen om inzicht te bieden in de persoonlijke financiën van klanten. “Ik kom nog best vaak klanten tegen die niet weten wat ze nu precies verzekerd hebben, wat er is uitgesloten van dekking en waar ze verzekerd zijn. Gewoon één plek waar klanten al hun financiën inzichtelijk hebben, ongeacht bij welke partij ze zijn afgesloten. Zo’n digitale polismap zou welkom zijn.”

Over vijf jaar wil Tim met zijn kantoor zijn gegroeid naar een duurzaam en solide onderneming met enkele medewerkers. “Een kantoor dat gevonden wordt in deze regio en waarvan mensen weten dat ze een eerlijk en transparant advies krijgen.”

 

Regie in eigen handen

“De belangrijkste reden om een eigen kantoor te starten was en is om onafhankelijk te kunnen adviseren en zelf de regie te hebben over hoe ik mijn klanten help bij belangrijke financiële beslissingen”, aldus Stephan Wilderbeek (33) van advieskantoor Passie voor Financieel Advies uit Lunteren.

Stephan woont samen met zijn vrouw Martine, dochter Juna en hun hond Bolt in Lunteren. In zijn vrije tijd doet hij aan sport (tennis, wielrennen en fitness) en drinkt hij graag met vrienden een speciaal biertje. “Met ruim tien jaar ervaring in de financiële dienstverlening heb ik veel ervaring in het geven van advies op het gebied van hypotheken, vermogen en verzekeren. Mijn specialisatie ligt bij maatwerk hypotheekadvies en hypotheekadvies voor ondernemers in privé.”

Op 22 december 2020 ging hij als zelfstandige van start. “Ik wil een bijdrage leveren aan de financiële gezondheid van mensen. Dit doe ik door middel van integrale advisering en het maken van een persoonlijk financieel plan, gericht op een langdurige en duurzame relatie met mijn klanten en de regio waar ik actief ben.” Stephan heeft geen medewerkers. Ook hij werkt samen met Financieel Zeker. “Ik richt mij niet op een specifieke nichemarkt. Ik vind het prettig lokaal actief te zijn. Hypotheekadvies is wel de core businness van de onderneming, maar ik richt mij hierbij niet specifiek op een bepaalde doelgroep. Dit is met name afhankelijk van hoe de markt zich ontwikkelt.”

Uitdaging

“In Lunteren en omgeving heb je te maken met klanten die over het algemeen erg loyaal zijn. De grootste uitdaging is dan ook om mensen te verleiden om de overstap te maken naar Passie voor Financieel Advies. Ik weet niet of ik per se hele vernieuwende ideeën inbreng, wel heb ik een bepaalde overtuiging waar ik mijn dienstverlening op inricht. Onderwerpen als duurzaamheid en financiële zelfredzaamheid zijn integraal onderdeel van de advisering. Duurzaamheid gaat daarbij verder dan alleen maar het milieu en richt zich ook sociaal en economisch vlak.”

Stephan ziet nog wel veel starheid in de huidige wet- en regelgeving. “Er is vooral meer ruimte nodig om te kunnen adviseren op basis van individuele klantsituaties. Nu vallen klanten regelmatig buiten de boot door de normen die opgelegd worden waardoor ze eigenlijk gedwongen worden een financieel minder gunstige beslissing te nemen. Bijvoorbeeld om duur te huren, omdat een huis kopen niet geoorloofd is.”

Vernieuwing

“Waar mogelijk probeer ik zaken zoveel mogelijk te digitaliseren. Ik heb echter één voorwaarde: de klant moet ervan profiteren.”

De financiële sector vervult volgens Stephan een belangrijke rol voor mensen. “Het feit dat mensen hun hele hebben en houden aan je toevertrouwen, vind ik iets moois waar we als branche heel zuinig op moeten zijn. Wel hebben maatschappelijke onderwerpen als duurzaamheid, financiële zelfredzaamheid van mensen en armoede nog te weinig urgentie. Het wordt erbij gedaan, maar heeft niet echt prioriteit terwijl klanten wel van ons als adviseurs verwachten hun ook daar over te informeren en adviseren.”

Doel van Stephan is om over vijf jaar in de regio bekend te staan als een duurzaam, sociaal en economisch betrokken kantoor. “Verder hoop ik dan een extra adviseur aan te hebben kunnen nemen en een binnendienstmedewerker.”

 

Wonen plezieriger maken

“Klanten begeleiden in de financiële aspecten van hun leven, zodat zij vooral kunnen gaan genieten van het wonen in de nieuwe woning, van een verbetering aan de woning of van het feit dat dromen uit kunnen komen door extra financiële ruimte te creëren. Dan wordt wonen plezieriger!”, aldus Monique Schipper-Drogt van Monique Schipper financieel advies uit Ommen.

Monique is getrouwd met Martijn en samen hebben ze drie kinderen: Vera, Thomas en Stan. Op 1 september 2021 begon ze voor zichzelf na 22 jaar bij een groot advieskantoor te hebben gewerkt. “Met klanten werken, hun adviseren en voor hun te mogen bemiddelen, vind ik nog steeds het allerleukste om te doen. Of het nu gaat om het kopen van een eerste woning, het doorstromen naar een andere woning, een verbouwing, onderzoeken of er meer financiële ruimte is te creëren of het bekijken wat de mogelijkheden zijn na een relatiebreuk. Ik bespreek het samen met de klant in een persoonlijk gesprek. Daarbij vind ik het belangrijk dat de klant op mij kan rekenen en dat er wederzijds vertrouwen is. Dit doe ik onder andere door de wensen, doelen en uitgangspunten persoonlijk met de klant door te nemen tijdens een eerste kennismakingsgesprek en vervolgens aan te geven wat ik voor de klant wel en wat niet kan betekenen. Duidelijk en helder verwoorden zodat het begrijpelijk is en het goed voelt voor de klant.”

Monique is momenteel zzp’er en dat wil ze het liefst zo houden. Ook is niet aangesloten bij een franchiseketen. Dat ze recent voor zichzelf is begonnen, heeft geen bepaalde reden. “Ik was gewoon toe aan een nieuwe uitdaging in een nieuwe omgeving.”

Monique vindt het leuk om diverse doelgroepen te begeleiden, maar wel gericht op het financiële gebied omtrent hypotheken en verschillende inkomensscenario’s (pensioen, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, overlijden).”Diversiteit vind ik leuk. Dus welkom zijn zowel starters als doorstromers, aanvragen voor verhogingen of oversluiters, jongeren of ouderen, in loondienst of zelfstandigen.”

Uitdagingen

“Ik ben net gestart. Van belang is eerst alles goed ingeregeld te hebben en daarnaast naamsbekendheid en klanten te krijgen. Dat lukt al goed. Het is wel belangrijk om goed te blijven kijken waar vraag naar is en om klanten bij je terug te laten komen. Vertrouwen en persoonlijk contact zijn hierbij cruciaal. Mijn klanten waarderen dit ook enorm. Ik hoor ook vaak dat ze niet voor het bedrijf kwamen waar ik vroeger werkte maar voor mij als persoon. Dat is toch wel heel fijn om te horen.”

Digitalisering/fintech heeft een grote rol in het kantoor van Monique. “Er gaat op kantoor heel veel digitaal maar de adviesgesprekken gaan nagenoeg allemaal face to face. Ik kan dit ook via beeldbellen doen, maar de meeste klanten vinden gesprekken op kantoor of bij hen thuis prettiger. Een persoonlijk gesprek is nu eenmaal makkelijker als je naast elkaar zit. Gewoon alles samen doornemen en bespreken zodat het helder en duidelijk is.”

Volgens Monique is vernieuwing niet het belangrijkste in de sector. “Uiteraard moet je blijven werken aan digitalisering, maar de computer kan gelukkig niet alles vervangen. Klanten vinden persoonlijk contact en aandacht prettig bij de belangrijke beslissingen in hun leven. Je past niet elk jaar je hypotheek aan, je koopt ook niet elk jaar een ander huis. Het is belangrijk dat je de klant in het oog moet houden en moet bijstaan in de daadwerkelijk juiste keuzes op financieel gebied.”

Over vijf jaar hoopt Monique ‘gewoon’ lekker aan het werk te zijn en klanten blij kan maken met meer financieel inzicht, acceptabele maandlasten, meer financiële ruimte. “Zodat zij fijn kunnen wonen en kunnen genieten!”

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wij geloven niet in generalisten

Wij geloven niet in generalisten

(Rubriek Een Frisse Blik... in VVP 3, 2023) “De adviseurs die bij ons werkzaam zijn werken allemaal als specialist, wij geloven niet in generalisten. Ons...

Een luxury-ervaring voor elke klant

Een luxury-ervaring voor elke klant

(Uit de rubriek 'Een Frisse Blik op het adviesvak' in VVP 2) “Werken in de financiële dienstverlening heeft me altijd al aangetrokken. Het werk is divers,...

Doe waar je goed in bent

Doe waar je goed in bent

(Adviseur Rowin du Gardijn in de rubriek 'Een Frisse Blik op het adviesvak' in VVP 2) “Er zijn volop kansen in de markt, bijvoorbeeld op het gebied van automatisering...

Relevant betrokken risicoadvies

Relevant betrokken risicoadvies

(Thoman van Uunen van Thomas Verzekert in VVP 1, 2023) In de rubriek Nieuwkomers en Doorstarters besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent zijn...

Ontzorgen met plezier

Ontzorgen met plezier

(Katja Huijbregts van Sven & Katja in VVP 1, 2023) In de rubriek Nieuwkomers en Doorstarters besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent zijn...

Een frisse blik op het adviesvak: Askanj@

Een frisse blik op het adviesvak: Askanj@

(Uit VVP 4-2022) In de rubriek Nieuwkomers (en dat kunnen ook ervaringsdeskundigen zijn die een nieuwe start maken) besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die...

Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik op het adviesvak

(Uit VVP 3-2022) In de rubriek Nieuwkomers en Doorstarters besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent zijn gestart. Dit om hun visie op de markt...

Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik op het adviesvak

(Rubriek Nieuwkomers en doorstarters in VVP 01-2022). VVP start in 2022 met de nieuwe rubriek nieuwkomers (en dat kunnen uiteraard ook ervaringsdeskundigen zijn...