Een klantcultuur geeft energie

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort, PuurKlant in Ken je vak! VVP 4-2021) Een klantcultuur begint met passie voor de klant voelen en deze oprecht willen helpen. Dat klinkt heel simpel, want een ander helpen, zit in onze genen. Maar in de praktijk spelen vaak ook andere factoren een rol, waardoor niet de klant maar het proces centraal staat. En dat is heel jammer, want een echte klantcultuur is energiegevend voor klanten én medewerkers. Hoe organiseer je dit nu?

Laten we eens starten met het verband tussen klantgerichtheid en het energielevel van medewerkers. Uit het klant-energiek onderzoek uitgevoerd door MSI-ACI Europe bijvoorbeeld blijkt dat 33 procent van de medewerkers in Nederland zijn energielevel aan het einde van de dag gemiddeld een zes of lager geeft. Met andere woorden, ze zijn op. Negentien procent van de medewerkers gaat met veel energie naar huis. En wat blijkt nu, deze laatste groep blijkt significant veel klantgerichter te kunnen en te mogen werken. Zij geven actief klantsignalen door, krijgen voldoende ruimte om zelf klantgerichte oplossingen te bedenken, schakelen snel om verbeteringen door te voeren en krijgen energie van feedback. Deze groepen noemen we klant-energieke medewerkers. Er wordt naar hen geluisterd en ze mogen waardevol zijn voor klanten. De basisingrediënten voor een klantcultuur.

Bouwen aan een klantcultuur

Een klantcultuur vraagt om een klantgerichte mindset. Niet het proces of de targets zijn leidend maar de klant. In de verzekeringsbranche roepen we heel vaak dat de klant centraal staat en laten we eerlijk zijn, dat is nog lang niet altijd het geval. Zodra medewerkers de (online) drempel van hun bedrijf overstappen, lijken er vaak andere waarden en normen op klantgerichtheid te werken. En vaak is er zoveel kennis van en begrip voor de interne processen dat de klantbehoefte niet meer leidend is.

Om tot een heuse klantcultuur te komen heb ik een 10 stappenplan ontwikkeld. 1. Stel klantgerichte waarden vast. Wat klantgerichtheid is, kan namelijk per organisatie verschillen. 2. Ontwikkel klantempathie. Onbekend maakt immers onbemind. 3. Prioriteer klanttevredenheid. Is dit echt belangrijker dan korte termijn omzet? 4. Ontwikkel eigenaarschap. Wie is verantwoordelijk voor de sturing en monitoring op klanttevredenheid? 5. Sturing op het aannamebeleid. Wat is belangrijker, kennis of passen bij de cultuur? 6. Leer luisteren naar de klant. Leer ontdekken wat de vraag achter de vraag is. 7. Luister naar de medewerkers. Luister actief naar de stem van de klant die via medewerkers binnenkomt. 8. Faciliteer autonomie. Maak het mogelijk dat medewerkers oplossingen buiten de standaardprocessen mogen realiseren. 9. Communiceer over klantresultaten en feedback. Randvoorwaarde om betrokkenheid te vergroten. 10. Toon waardering. Zowel naar klanten als medewerkers.

‘Zelfde drive in hele organisatie’

Een echte klantcultuur ontstaat alleen als de gehele organisatie dezelfde drive voelt. Hiermee creeer je een stuwende kracht naar honderd procent klanttevredenheid. Een mooi vertrekpunt is een meting op het energielevel van medewerkers aan het einde van een werkdag. (Medewerkers Energie Score). Sturing op energieke medewerkers heeft een duidelijke correlatie met de klantgerichtheid. Laat de energie maar stromen!

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’. Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam bij onder andere ARAG.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

De emotionele bankrekening

De emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Ken je vak! Klantgerichtheid: de emotionele bankrekening

Ken je vak! Klantgerichtheid: de emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Wat is hier het klantinzicht?

Wat is hier het klantinzicht?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 6-2023) Dit is de belangrijkste vraag voor iedereen die zich bezighoudt met klantverbeteringen of vernieuwingen....

Wat geeft jou energie?

Wat geeft jou energie?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien...

Dat is persoonlijk!

Dat is persoonlijk!

(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Wat is jouw verhaal?

Wat is jouw verhaal?

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in VVP 2) Elk bedrijf heeft een uniek eigen verhaal, maar wordt dit verhaal ook verteld? Klanten willen graag weten waarom je doet...

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

De juiste plannen realiseren

De juiste plannen realiseren

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 06-2022) Hoe weet je nu of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Het antwoord is heel simpel: door...