Fatsoenlijke matennaaiers

‘Nederland’ is zich sinds een jaar of tien meer bewust van het feit dat je een andere partij aansprakelijk kunt stellen voor leed dat je is aangedaan. Die bewustwording heeft sinds 2006 een vlucht genomen door de introductie van het nieuwe zorgstelsel.

Sinds de zorgverzekering gecombineerd kan worden met allerlei aanvullende vergoedingen, weet Nederland wat verzekeren is: uitzoeken welke zorg (lees: schade) je verwacht en op basis daarvan een product uitkiezen. Zo meten we ons in december een nieuwe bril aan omdat de maximum vergoeding nog niet is benut. We pluizen uit hoe we die dure beugels van de kinderen vergoed kunnen krijgen. En wat te denken van dat kostbare hoortoestel? Nodig aan vervanging toe volgens mijn audicien. Hoewel de huidige eigenlijk nog wel even mee kan, kost het mij niets extra als ik het toestel dit jaar nog vervang. Ideaal!

Het afgelopen decennium zijn de polisvoorwaarden van allerlei verzekeringen uitgebreid. Dekkingen voor schade aan elektronica in huis, spullen onderweg en in voertuigen zijn (deels) verzekerd. Wel zo prettig voor de consument. De consument die zijn verzekeraar beleeft als een goede vriend. In de jaarlijkse zoektochten naar een zorgverzekering heeft diezelfde consument bovendien een goede leermeester gehad om de riant aangepaste polisvoorwaarden optimaal te benutten. Handig zo’n ‘vriend’ die er (financieel) voor je is als het even tegen zit. Je mag natuurlijk wat verwachten voor al die euro’s die je maandelijks aan hem betaalt.

Dat we ondertussen met z’n allen het huidige systeem van verzekeren om zeep helpen, lijkt ons niet te deren. Laat staan dat wat wij doen, aansluit bij onze fatsoens-normen. Hoewel die normen steeds meer op gelijke voet lijken te staan met het saamhorigheidsgevoel in ons landje. Tegelijkertijd klagen we graag over verzekeraars als de vergoeding voor die dure behandeling of kostbare zonnebril een paar jaren later ineens is beperkt. En dat terwijl uit recent onderzoek in opdracht van Omniplan is gebleken dat een groot deel van de Nederlanders nauwelijks weet waarvoor ze verzekerd zijn.

Toch verandert de ‘vriend’ plots in een ‘matennaaier’ omdat voor een minder ruime vergoeding net zoveel betaald moet worden. Vervolgens spuien we ons ongenoegen over deze onterechte aanpassing. Stelletje matennaaiers!

Over enkele jaren zien we in het geheel geen tierelantijntjes meer in de polisvoorwaarden van welke verzekering dan ook. Eenvoudigweg omdat het niet meer haalbaar is. Tegen die tijd begrijpt ‘Nederland’ steeds beter dat je niet zomaar alles kunt of moet willen claimen. De positieve keerzijde van de huidige zorgverzekering: eindelijk fatsoenlijk verzekeren. Maar onze eigen verzekeraars blijven matennaaiers. Dat is nu eenmaal hoe we het anno nu beleven en hoe wij het op onze

printplaten bewaren. Gelukkig heeft ‘de ander’ nog wel altijd een topverzekeraar. Want is bij onze eigen vriend niets te plukken, dan plukken we gewoon de aansprakelijkheidsvriend van de ander.

‘Uiteindelijk begrijpt Nederland steeds beter dat je niet zomaar alles kunt of moet willen claimen’

Wordt de schade toch nog vergoed! Oog om oog, tand om tand! De één blij (geen financieel verlies), de ander blij (gelukkig goed geregeld). En de matennaaiers? Die denken ondertussen na hoe ze de matennaaiers kunnen blijven verzekeren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Verzekeringslijfrentes verslaan banksparen

Verzekeringslijfrentes verslaan banksparen

In een jaar tijd is het marktbeeld voor uitkerende lijfrentes volledig omgeslagen ten gunste van de verzekerde varianten, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView....

Impliciete uitsluiting

Impliciete uitsluiting

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 5) Met de regelmaat van de klok buigen verzekeraars zich over de vraag of, dan wel hoe ze hun premies beter kunnen afstellen...

Rendement op vertrouwen of vertrouwen op rendement?

Rendement op vertrouwen of vertrouwen op rendement?

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 4-2022) Naar aanleiding van een presentatie die wij moesten geven op het mede door VVP georganiseerde VIPIinnovatie Congres...

Florius krijgt weer maximaal aantal sterren van MoneyView

Florius krijgt weer maximaal aantal sterren van MoneyView

Florius heeft voor het vijfde jaar op rij de maximale score van MoneyView gekregen voor haar Profijt twaalf Hypotheek. Dit product scoort ook nu weer voor alle drie...

Spaarrentes schieten omhoog

Spaarrentes schieten omhoog

Momenteel ligt de gemiddelde rentevergoeding op een dagelijks opvraagbare spaarrekening (DOS) bij een saldo van 10.000 net boven 0,20 procent. Daarmee ligt de gemiddelde...

Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe

Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe

De laatste jaren is het aantal hypotheken dat een energielabelkorting kent gestegen tot ongeveer een kwart van het totale aanbod, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView....

Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer

Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer

Accelerate heeft de module Smartcare gelanceerd, die in samenwerking met MoneyView is gebouwd. Met deze module integreert en automatiseert de financieel adviseur...

Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken

Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken

Rechtsbijstand on demand is een alternatief voor verzekering, maar kan duurder uitpakken. Dat stelt het MoneyView Special Item Recht en Aansprakelijkheid. Naast...

De marktconforme klant bestaat niet

De marktconforme klant bestaat niet

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 3-2022) De onderzoeksresultaten en keurmerken van producten en diensten vliegen ons om de oren. Verschillende partijen proberen...

Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant

Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant

Wie overstapt naar elektrisch rijden betaalt aanzienlijk meer verzekeringspremie dan voor een gelijkwaardige benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van MoneyView....