Fatsoenlijke matennaaiers

‘Nederland’ is zich sinds een jaar of tien meer bewust van het feit dat je een andere partij aansprakelijk kunt stellen voor leed dat je is aangedaan. Die bewustwording heeft sinds 2006 een vlucht genomen door de introductie van het nieuwe zorgstelsel.

Sinds de zorgverzekering gecombineerd kan worden met allerlei aanvullende vergoedingen, weet Nederland wat verzekeren is: uitzoeken welke zorg (lees: schade) je verwacht en op basis daarvan een product uitkiezen. Zo meten we ons in december een nieuwe bril aan omdat de maximum vergoeding nog niet is benut. We pluizen uit hoe we die dure beugels van de kinderen vergoed kunnen krijgen. En wat te denken van dat kostbare hoortoestel? Nodig aan vervanging toe volgens mijn audicien. Hoewel de huidige eigenlijk nog wel even mee kan, kost het mij niets extra als ik het toestel dit jaar nog vervang. Ideaal!

Het afgelopen decennium zijn de polisvoorwaarden van allerlei verzekeringen uitgebreid. Dekkingen voor schade aan elektronica in huis, spullen onderweg en in voertuigen zijn (deels) verzekerd. Wel zo prettig voor de consument. De consument die zijn verzekeraar beleeft als een goede vriend. In de jaarlijkse zoektochten naar een zorgverzekering heeft diezelfde consument bovendien een goede leermeester gehad om de riant aangepaste polisvoorwaarden optimaal te benutten. Handig zo’n ‘vriend’ die er (financieel) voor je is als het even tegen zit. Je mag natuurlijk wat verwachten voor al die euro’s die je maandelijks aan hem betaalt.

Dat we ondertussen met z’n allen het huidige systeem van verzekeren om zeep helpen, lijkt ons niet te deren. Laat staan dat wat wij doen, aansluit bij onze fatsoens-normen. Hoewel die normen steeds meer op gelijke voet lijken te staan met het saamhorigheidsgevoel in ons landje. Tegelijkertijd klagen we graag over verzekeraars als de vergoeding voor die dure behandeling of kostbare zonnebril een paar jaren later ineens is beperkt. En dat terwijl uit recent onderzoek in opdracht van Omniplan is gebleken dat een groot deel van de Nederlanders nauwelijks weet waarvoor ze verzekerd zijn.

Toch verandert de ‘vriend’ plots in een ‘matennaaier’ omdat voor een minder ruime vergoeding net zoveel betaald moet worden. Vervolgens spuien we ons ongenoegen over deze onterechte aanpassing. Stelletje matennaaiers!

Over enkele jaren zien we in het geheel geen tierelantijntjes meer in de polisvoorwaarden van welke verzekering dan ook. Eenvoudigweg omdat het niet meer haalbaar is. Tegen die tijd begrijpt ‘Nederland’ steeds beter dat je niet zomaar alles kunt of moet willen claimen. De positieve keerzijde van de huidige zorgverzekering: eindelijk fatsoenlijk verzekeren. Maar onze eigen verzekeraars blijven matennaaiers. Dat is nu eenmaal hoe we het anno nu beleven en hoe wij het op onze

printplaten bewaren. Gelukkig heeft ‘de ander’ nog wel altijd een topverzekeraar. Want is bij onze eigen vriend niets te plukken, dan plukken we gewoon de aansprakelijkheidsvriend van de ander.

‘Uiteindelijk begrijpt Nederland steeds beter dat je niet zomaar alles kunt of moet willen claimen’

Wordt de schade toch nog vergoed! Oog om oog, tand om tand! De één blij (geen financieel verlies), de ander blij (gelukkig goed geregeld). En de matennaaiers? Die denken ondertussen na hoe ze de matennaaiers kunnen blijven verzekeren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

In toenemende mate, aldus MoneyView, kunnen ondernemers zich verzekeren voor de gevolgen van het overstromen van secundaire waterkeringen, zoals sloten, beken en...

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Gemiddeld zijn de pakketkosten voor een betaalrekening het afgelopen jaar met ongeveer tien procent gestegen, aldus MoneyView. Het bureau in zijn Special Item Betalingsverkeer:...

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Voor schade als gevolg van overstroming van een niet-primaire waterkering wordt op dit moment bij 42 van de 66 (64 procent) inboedelverzekeringen en bij 38 van de...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Realistisch denken en doen

Realistisch denken en doen

(Martin Koot, MoneyView in VVP 2) Deze column schrijf ik in de week van de provinciale verkiezingen. Als u dit leest, weet u de uitslag allang. Als de voortekenen...

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Uit het meest recente Special Item van MoneyView wordt duidelijk dat er grote verschillen zijn in de dekkingen van caravanverzekeringen. Het bureau: “Gedurende...

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

In de eerste drie maanden van dit jaar is de hoeveelheid rentewijzigingen bij dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) weer wat afgenomen ten opzichte van het...

Hip and happening, maar voor wie?

Hip and happening, maar voor wie?

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 1, 2023) Moneyview houdt alle hypotheekrentes nagenoeg realtime bij en dat hebben we afgelopen jaar geweten ook. In totaal...

Kredietrente kruipt naar bovengrens

Kredietrente kruipt naar bovengrens

De gemiddelde rente voor Persoonlijke Leningen bevindt zich volgens MoneyView weer (bijna) op hetzelfde niveau als tien jaar geleden en veel aanbieders kruipen met...