Financieel adviesvak als cruciaal beroep

Vuilnisman foto Adviesvak als cruciaal beroep

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Het klinkt mooi, het financieel adviesvak als cruciaal beroep… maar wat is een cruciaal beroep eigenlijk? Een cruciaal beroep is een beroep dat van essentieel belang is om de samenleving draaiende te houden. Vuilnismannen, zorgmedewerkers, politiemensen en stratenmakers hebben in die zin een cruciaal beroep. In hoeverre is een financieel adviseur onmisbaar in de samenleving?

Voor de duidelijkheid. Ikzelf ben ervan overtuigd dat de onafhankelijk financieel adviseur een cruciaal beroep zou kunnen zijn in onze samenleving. Dat geloof ik al 27 jaar en dat is ook de reden waarom ik al zolang bij VVP betrokken ben en waarom ik in 2019 VVP zelfstandig voortzette. Ik heb het gedaan omdat ik er oprecht in geloof dat het adviesvak maatschappelijk relevant is en uiterst relevant kan zijn. Adviseurs staan klaar als er calamiteiten zijn, helpen calamiteiten voorkomen en maken dromen waar. Bovendien helpt een adviseur de samenleving vorm geven. En dat laatste is van eminent belang.

Uiteraard ligt het eraan hoe je je vak uitoefent. Een polis of een hypotheek kun je overal afsluiten. Alleen het verkopen van zo’n polis of hypotheek maakt het adviesvak nog geen cruciaal beroep. Het is prima als een klant kiest om zijn verzekeringen af te sluiten bij een onafhankelijk adviseur, maar simpelweg dit feit maakt het adviesvak niet cruciaal.

Vuilnismannen

In dit kader is het wellicht leerzaam om het boek Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers van Rutger Bregman (auteur ook van het bekendere De meeste mensen deugen ) en Jesse Frederik te lezen. In hoofdstuk 3 refereert hij aan een staking van maar liefst 7.000 vuilnismannen in New York in 1968. Binnen twee dagen ligt het afval tot kniehoogte en elke dag komt er 10.000 ton afval bij. Na negen dagen geeft New York zich gewonnen en krijgen de vuilnismannen hun zin (meer loon, meer respect). De New York Times concludeert: staken loont.

Maar zo vragen de auteurs zich af, geldt dit wel voor alle beroepsgroepen? “Stel je voor dat morgen alle 290 communicatiemedewerkers van de gemeente Amsterdam staken. Of alle accountants op de Zuidas. Ik geloof niet dat de burgemeester dan de noodtoestand zal uitroepen. Het is maar de vraag of zo’n staking überhaupt veel schade aanricht. Misschien dat je daarom nooit iets leest over een staking van, ik noem maar wat, socialmediaconsultants, telemarketeers of flitshandelaren.”

Dat beroepen die onmisbaar zijn over het algemeen slecht worden beloond en beroepen waar we misschien wel zonder kunnen hoog worden gewaardeerd, heeft volgens de auteurs niets te maken met marktwerking – iets waar politici zich graag achter verschuilen – maar alles met onszelf. Wij mensen, wij als samenleving bepalen immers wat van waarde is en wat niet. Wij mensen hebben bepaald dat je veel meer kunt verdienen met een zogenaamde ‘bullshit job’ dan met een maatschappelijk relevant beroep. Let wel, de term ‘bullshit job’ is van de mensen die dat werk zelf uitoefenen en niet van mensen die jaloers zijn op de salarissen die ermee verdiend worden. De auteurs laten in hun boek zien dat er niets vanzelfsprekend is aan de huidige verdeling van inkomen en vermogen en sporen aan hier anders over na te denken, waarbij economen heel veel kunnen leren van bijvoorbeeld filosofen en theologen. De vraag die vervolgens gesteld mag worden, is welke waarde een financieel adviseur in de samenleving heeft en/of zou kunnen hebben? In mijn optiek kan die waarde heel groot zijn!

Sociaal en duurzaam

In vakblad VVP heb ik eerder gesteld dat mensen vaak anders handelen dan wat ze in feite voorstaan. De belangrijkste boodschap uit de coronaperiode lijkt wel dat we vinden dat het socialer en duurzamer moet. Socialer, omdat we een humane samenleving willen zijn die ook goed is voor ouderen, mensen in nood en mensen die uit de boot dreigen te vallen. Duurzamer, omdat we simpelweg de aarde leefbaar willen houden. Helaas zijn we gewoontedieren en verandert ons gedrag niet zo snel, ook niet als de nood hoog is. Bovendien, en dat is te begrijpen, is er in tijden van onrust ook veel angst om hetgeen je hebt te verliezen. Je weet immers nooit wat je ervoor terugkrijgt en met alle onzekerheden van nu lijkt de kans groot dat het er niet beter op zal worden. Als het niet goed uitpakt, waar woon je dan, wie zorgt er dan voor je ouders, partner en/of kinderen en heb je dan nog wel werk?

‘Wie wezenlijk van belang is, is onmisbaar’

Veel mensen vinden het vreselijk dat de zorg voor onze ouderen is afgeschaald en dat zoveel ouderen niet langer de juiste zorg en aandacht krijgen. Ook vinden we het erg als onze geliefden niet de juiste zorg en aandacht krijgen omdat er simpelweg onvoldoende mensen in de zorg beschikbaar zijn. Ze zijn met te weinig, ze werken te hard en ze krijgen te weinig betaald, is de algemene teneur. Ze zijn onmisbaar, maar de waardering voor hun werk is niet zo heel groot, als we naar hun werkuren, verantwoordelijkheid en salarisstrookje kijken. Dit is ook het geval bij andere cruciale beroepen als onderwijzers, schoonmakers, buschauffeurs of politieagenten. Hoogste tijd dus voor een andere waardering voor dit soort beroepen.

Als financiële sector komen we relatief goed door deze coronacrisis heen. Sterker nog, heel veel adviesbedrijven hebben het nog nooit zo druk gehad. Ook veel adviseurs worden geregeerd door de waan van de dag en dienen uit te kijken dat ze drukke tijden als het nieuwe normaal gaan zien. Adviseurs doen geweldig werk. Elke dag weer. Maar door de waan van de dag is de kans groot dat de twee boodschappen van deze tijd – een socialere en duurzamere samenleving – op de achtergrond geraken. De komende tijd wordt het voor heel veel particulieren en bedrijven erop of eronder! Hoe eerder een adviseur de problemen bij deze mensen en bedrijven signaleert en hen helpt en doorverwijst naar instanties die hen direct verder helpen, hoe meer leed er voorkomen kan worden.

Lucifers

Natuurlijk is het belangrijk mensen te helpen met de financiering van hun droomwoning. Maar de taak van een adviseur is breder. Ook als de bank de hypotheek wel wil verstrekken, dien je door te vragen over wensen en dromen van de klant. Een kinderwens betekent doorgaans minder inkomsten voor het jonge gezin. En kies je dan nog wel voor een maximale hypotheek? Ook kun je je afvragen of je bij wilt dragen aan bepaalde constructies. Natuurlijk zijn er altijd goede en slechte voorbeelden aan te dragen. Het is net als met luciferhoutjes. Je kunt er een kaarsje mee aansteken voor een romantisch avondje of je kunt er een stad mee platbranden. Neem bijvoorbeeld de verhuurhypotheek. We kennen allemaal de krapte op de woningmarkt, zowel onder kopers als huurders. Steeds meer huizen worden opgekocht om tegen exorbitante prijzen te worden verhuurd of doorverkocht met als enig doel om er nog rijker van te worden. Wil je zulke klanten wel helpen? En als je ze niet helpt, is dan het probleem op de woningmarkt opgelost? Nee, maar in ieder geval draag je er ook niet meer toe bij.

Verduurzaming is ook zo’n issue. Het is een trend en op trends kun je meeliften. Natuurlijk ben je als adviseur bij uitstek in staat om mensen tips te geven over verduurzaming van de woning. Maar hoe oprecht doe je dit? Wat doe je zelf aan duurzaamheid, hoe belangrijk vind je het eigenlijk en is het voldoende om bijvoorbeeld één dag in de week geen vlees meer te eten? Uiteraard gaat het niet om belerende vingertjes. Daar houden Nederlanders sowieso niet van en werkt averechts. Iedereen moet doen wat ie kan of wat ie wil. Wel is het goed om je af te vragen hoe je zelf in het leven wilt staan. Zeker als je duurzaamheid in je advies wilt meenemen. Hoe staan je medewerkers hierin? Hoe je klanten? En als je al eens een klant doorverwijst naar een leverancier van zonnepanelen, hoe transparant ben je dan over je beloning?

Meer dan van het gas

Duurzaamheid is echter zoveel meer dan ‘van het gas’, ‘elektrisch rijden’ en ‘zonnepanelen’. Duurzaamheid gaat ook over je relaties. Hoe duurzaam zijn ze? En wat kun je doen om deze duurzamer te maken? Er zijn bibliotheken volgeschreven met tips over hoe je kunt bijdragen aan een betere samenleving, maar het gaat erom wat je zelf wilt en wat niet. En als je het wel wilt, waar begin je dan? Ik ben daar heel simpel in: begin bij jezelf. Je moet eerst weten wat voor mens je bent, waarom je je advieskantoor bent begonnen, wat de geschiedenis is van je kantoor, wat voor soort onderneming wilt zijn. Pas daarna kun je je medewerkers en je klanten erbij betrekken. Stel dat duurzaamheid jouw thema is, stel dat dit ook voor jouw medewerkers geldt, wat zou het dan mooi zijn om echt in gesprek te gaan met je klanten over dit onderwerp. Hoe mooi is het dan om tips uit te wisselen tussen kantoor en klant, maar er ook voor te zorgen dat je klanten tips aan elkaar kunnen geven. Dan kun je elkaar daadwerkelijk helpen met verduurzaming in de praktijk. Bovendien nemen de betrokkenheid en de passie van je medewerkers bij hun werk toe, neemt je maatschappelijke impact toe en reken maar dat de relatie met je klanten en medewerkers een stuk duurzamer wordt.

Duurzaam geluk

Duurzaam, groen, sociaal hoeft helemaal niet gepaard te gaan met inleveren, pijn lijden, etcetera. Om maar wat voorbeelden te noemen: vegetarisch eten is heel lekker, er is volop keuze en duur hoeft het zeker niet te zijn. Elektrisch rijden is gerieflijk en duurzame kleding is modieus. Van duurzaam bankieren of beleggen word je niet minder en mensen helpen, is gewoon altijd fijn om te doen. Dit gaat niet af van de winstgevendheid van je kantoor. Integendeel.

Laatst zag ik de film The Hidden Life of Trees , geënt op de in 2015 verschenen bestseller Het verborgen leven van bomen van boswachter Peter Wohlleben. Hij is een uitgesproken pleitbezorger voor ecologisch en economisch duurzaam bosbeheer. Hij werd wereldberoemd door zijn boeken. In de film vraagt een Poolse vrouw hem waarom het nou toch zo belangrijk is dat we de natuur beschermen. Wohlleben zegt haar dat dat helemaal niet belangrijk is. “De natuur zal altijd herstellen, of het nu over 10.000 of 100.000 jaar is. Wel lijkt het me belangrijk dat op korte termijn de natuur ook gezond is, zodat wijzelf, onze kinderen en kleinkinderen kunnen blijven leven. De natuur gaat nooit kapot, maar zonder natuur kan de mens niet voortbestaan.”

Klantbegeleider

De maatschappij verandert razendsnel. Welke rol wil je als adviseur innemen? Ben je een productverkoper of ambieer je een rol als klantbegeleider? Het woord ‘klant’ is overigens een lastige. Als we het over klanten hebben, denken we vaak dat het groene marsmannetjes zijn met onvoorspelbare reacties en gedragingen waar we heel veel onderzoek naar moeten laten doen om ze enigszins te kunnen begrijpen. Maar de klant, dat zijn we zelf. Dus wat zou je nou echt fijn vinden van een adviseur? Misschien aardig om deze vraag eens samen met je collega’s te beantwoorden.

‘Reken maar dat de relatie met je klanten en medewerkers een stuk duurzamer wordt’

Oh ja… Hoe ging het nou veder met die vuilnismannen in New York? Het hoofdstuk eindigt zo: ‘The Big Apple lijkt haar lesje inmiddels geleerd te hebben. “Iedereen in New York wil vuilnisman worden”, kopte het Algemeen Dagblad in 2016. De vuilnismannen van de miljoenenstad verdienen inmiddels een riant salaris. Na vijf jaar werken kunnen ze al op 70.000 dollar per jaar rekenen – overwerk en andere toeslagen niet meegerekend. (…) Een van de vuilnismannen die aan het woord komen in het Algemeen Dagblad is Joseph Lernan. In 2006 kreeg hij het verlossende telefoontje van de gemeente: hij mocht aan de slag als vuilnisman. “Het was echt of ik de loterij had gewonnen”, vertelt de 30-jarige man. Tegenwoordig staat Lernan iedere ochtend om 04.00 op om vervolgens in diensten van soms wel twaalf uur vuilniszakken te tillen. Dat hij daar een goed loon voor krijgt, vinden de New Yorkers niet meer dan vanzelfsprekend. “Heus, glimlacht het hoofd van de vuilnisophaaldienst, “deze mannen en vrouwen staan niet voor niets bekend als de helden van New York City”.’

Baken

Wat is het mooi om gezien te worden. Gewoon vanwege het belangrijke werk dat je doet. Financieel adviseurs worden soms local heroes genoemd. Dag en nacht staan ze klaar voor hun klanten, met raad en daad. Bij overlijden, bij een scheiding, bij een geboorte, bij een nieuw huis. Ze weten wie er in hun gemeenschap een steuntje in de rug nodig heeft en dragen zorg voor de kwetsbaren. In deze tijd stimuleren ze ook nog eens sociale cohesie en tal van duurzame initiatieven. Een lokale held is een baken in de regio. Wie wezenlijk van belang is, is onmisbaar. Een billijke beloning is dan geen issue. En mocht er soms support nodig zijn voor mensen in financiële last, dan hoeft hulp niet altijd betaald te zijn. Een local hero zorgt voor iedereen in zijn omgeving. Als we dat met zijn allen echt zouden doen, ziet de wereld er anders uit.

Reactie toevoegen

 
Trots op je vak!

Trots op je vak!

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Financieel adviseurs zijn het baken in hun regio waar consumenten op kunnen vertrouwen, op kunnen varen en op terug kunnen vallen....

Hét financiële platform in snel veranderend landschap

Hét financiële platform in snel veranderend landschap

(Partner in Kennis ANVA in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Lag in het verleden de focus bij ANVA vooral op de grotere kantoren, daar komt nu verandering in,...

Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Nederland telt ruim 85. 000 adviseurs met een Wft-diploma. In hoeverre hebben deze adviseurs een cruciaal beroep? Eigenlijk...

U maakt het verschil!

U maakt het verschil!

(Partner in Kennis Allianz in VVP Special Cruciaal Beroep 2021).  Sinds maart 2021 staat mart vreven aan het roer bij allianz als commercieel directeur van...

Het kan en moet anders

Het kan en moet anders

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). “Wat financieel dienstverleners doen, is belangrijk, maar dat is iets anders dan cruciaal. De coronacrisis heeft iedereen...

Online shoppen: makkelijk, maar niet zonder risico’s

Online shoppen: makkelijk, maar niet zonder risico’s

(Partner in Kennis ARAG in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Online aankopen doen is super makkelijk. Vanuit je luie stoel bestel je bij wijze van spreken wat...

Meer contact gewenst met adviseur

Meer contact gewenst met adviseur

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Er moet meer aandacht voor nazorg bij hypotheken komen. Veel huiseigenaren hebben na het afsluiten van hun hypotheek nauwelijks...

Actief klantbeheer: basis van je vak

Actief klantbeheer: basis van je vak

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Cruciale beroepen maken voor de klant het verschil. In goede tijden én in slechte tijden. Of juist om slechte tijden...

Adviseur behoudt sterke positie als kantoor ook digitaal groeit

Adviseur behoudt sterke positie als kantoor ook digitaal groeit

(Partner in Kennis VKG in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). VKG werkt samen met meer dan 2. 700 advieskantoren. De serviceprovider gelooft in de kracht van lokaal...

Vertel het verhaal: de adviseur is cruciaal!

Vertel het verhaal: de adviseur is cruciaal!

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). U heeft als adviseur een cruciaal beroep! Waar liggen kansen om dat te bewijzen? VVP presenteert weer een aantal Adviesalerts!...