Focus op je missie

Zeger van Twillert 2020

“Ict is het belangrijkste gereedschap dat wij als adviseurs in onze organisatie gebruiken. Daarom hebben we al in een vroeg stadium besloten dit uit te besteden. Het is cruciaal om ongestoord te werken in een stabiele digitale omgeving”, aldus Zeger van Twillert van Meerwaerde Financieel Adviseurs uit Bunschoten-Spakenburg.

Meerwaerde telt 18 medewerkers, waarvan vier parttimers. Het kantoor bedient circa 6.000 relaties waarvan 80 procent particulieren en 20 procent mkb. Pijlers zijn: verzekeringen, pensioenen, hypotheken en makelaardij. “Onze ict-structuur wordt op afstand door onze ict-dienstverlener gemonitord. Onze beveiliging is altijd up to date. Ook vinden de updates en backups buiten werktijd plaats wat irritatie op de werkvloer voorkomt. Juist in deze coronaperiode zie je hoe belangrijk een goede ict-infrastructuur is. Thuiswerken was nog nooit zo eenvoudig geregeld.”

Een andere belangrijke outsourcing voor Meerwaerde is de facturatie. “Wij werken veel met directe beloningen en hebben waar mogelijk afstand gedaan van provisiebeloningen. Het uitbesteden van de incasso’s bespaart veel tijd en ondanks en misschien wel dankzij de uitbesteding blijf je zelf in control. Een herinnering die niet verzonden hoeft te worden, kun je zelf tegenhouden en dat bespaart de relatie ergernis.”

Tijd en geld

Meerwaerde ervaart in toenemende mate het belang van (online)marketing. “Af en plaatsen we nog wel iets op social media, maar we zijn geen professionals. Daar waar je zelf niet goed in bent, kost extra tijd en dus geld en vaak zorgt het voor negatieve energie. Er zijn voldoende partijen die dit beter kunnen.”

Compliance is sinds twee jaar uitbesteed. “Dit hadden we eerder moeten doen. We zijn heel druk geweest met het opstellen van allerlei documenten, wat ten koste ging van de tijd die we aan klanten konden besteden en bovendien ging het ten koste van het plezier in het werk.

Door outsourcing kunnen wij ons meer focussen op onze kerntaken, de persoonlijke financiële hulp aan onze relaties. Tenslotte is dat onze missie en dat doen we met passie. Natuurlijk kost outsourcing geld maar de return on investment is positief.”

De klant centraal stellen is gemakkelijker gezegd dan gedaan, aldus Van Twillert. “De klant is koning, klinkt prachtig, maar zijn we in de praktijk niet vooral bezig met het afvinken van allerlei wettelijke verplichtingen? Wat mij betreft zijn er geen regels nodig om de klant centraal te stellen. Bovendien weten onze klanten door onze directe beloningsstructuur heel goed dat ze ons betalen.”

Elkaar helpen

“Wij denken te weten wat er mogelijk is op het gebied van outsourcing. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen die ons mogelijk kunnen helpen bij onze bedrijfsvoering. Deze informatie verkrijgen wij uit vaknieuws, vakbladen, gesprekken met ondernemers binnen en buiten onze branche dan wel internet. Persoonlijk vind ik het altijd prettig om ervaringen uit te wisselen met collega’s. Je kunt elkaar op die manier helpen. We hebben er allemaal baat bij wanneer het imago van de financieel dienstverlener wordt verbeterd.”

“Waar mogelijk en financieel haalbaar zullen we werkzaamheden buiten het advieswerk om verder gaan uitbesteden. Wij willen nog meer invulling geven aan de echte functie van financieel adviseur. Wij werken toe naar een organisatie die bijna alleen nog maar bestaat uit adviseurs, commercieel medewerkers en schadebehandelaars. Wij bereiden de collega’s hier nu al op voor door hen cursussen en trainingen aan te bieden.”

‘Thuiswerken was nog nooit zo eenvoudig’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Samen betrokken: Meerwaerde financieel adviseurs

Samen betrokken: Meerwaerde financieel adviseurs

(Uit VVP 02-2022) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn vraagbaak voor verzekeringen, hypotheken en andere geldzaken,...

Digitale transformatie vereist nog meer samenwerking in de keten

Digitale transformatie vereist nog meer samenwerking in de keten

(Kennisartikel Allianz) Klantwensen en klanteisen zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Op digitaal vlak vereist dit grote inspanningen van organisaties....

Makkelijker advies over rechtsbijstand

Makkelijker advies over rechtsbijstand

(Kennisartikel ARAG) Klanten leren kennen, en risico’s in kaart brengen en met de klant hierover in gesprek zijn. Het werk van een verzekeringsadviseur is...

Samen schade voorkomen

Samen schade voorkomen

(Kennisartikel a.s.r.) Als verzekerde wil je eigenlijk geen geld ontvangen van je verzekeringsmaatschappij. Dat klinkt misschien raar, maar zo zit het wel. Als...

Ondernemerstips in coronatijd

Ondernemerstips in coronatijd

"Jarenlang is er sprake geweest van hoogconjunctuur en kon iedereen profiteren. De werkloosheid was enorm laag, er werd enorm geïnvesteerd, geproduceerd en...

Verduurzamen in tijden van crisis – het kan

Verduurzamen in tijden van crisis – het kan

(Kennisartikel a.s.r.) De coronacrisis zet de wereld op zijn kop. Veel ondernemers en bedrijven verkeren in zwaar weer. Niemand weet hoe lang de crisis zal aanhouden...

Adviseur Zeger van Twillert: focus op je missie

Adviseur Zeger van Twillert: focus op je missie

“Ict is het belangrijkste gereedschap dat wij als adviseurs in onze organisatie gebruiken. Daarom hebben we al in een vroeg stadium besloten dit uit te besteden....

Is er een beleggingsleven na corona?

Is er een beleggingsleven na corona?

(Kennisartikel Nationale-Nederlanden Bank) Op het moment van schrijven ligt het openbare leven zo goed als stil om het coronavirus te bestrijden. Wat kunnen we...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

"Stop met bedrijfje spelen"

"Stop met bedrijfje spelen"

"Wordt jouw organisatie gevormd door het karakter van de mensen? Of wordt het karakter van jouw collega’s gevormd door de organisatie? Ik mag hopen op het...