Formaliteit?! Lampje ging uit...

Christel van Bommel 2018

O nee…daar heb je haar weer. Komt ze weer zeuren wat er allemaal niet goed gaat. Dat een procedure niet juist is uitgevoerd of een werkwijze niet klopt. Als compliance-adviseur bedoel ik het goed, al worden mijn opmerkingen niet altijd met gejuich ontvangen. Dat snap ik.

Ik probeer daarom mijn adviezen altijd zo praktisch mogelijk te houden. Ik weet dat ik voor mijn eigen adviseur ook geen makkelijke klant ben. Dat is dan maar zo. Soms wordt er ook echt met de pet naar gegooid. Dan trek ik de rode kaart. Laatst hielp ik iemand met het verlengen van een hypotheek. Dat was omdat twee polissen die voor aflossing hadden moeten zorgen niet voldoende hadden opgebracht. Deze mensen, inmiddels met pensioen, hebben altijd dezelfde adviseur gehad. Die zou het allemaal regelen. Na negen maanden vroegen ze mij of ik kon uitleggen wat nu de stand van zaken was. Ik belde de adviseur op en na wat specifieke vragen van mijn kant kwam er eindelijk duidelijkheid. En direct erachteraan zei de adviseur, dat de klanten toch wel snapten dat er kosten aan het advies en de bemiddeling waren verbonden. Welk advies? Is dat vooraf overeengekomen? Waar staat dat dan? Zucht… Na bijna een jaar was de verlenging rond. Die mensen waren zo opgelucht, dat ze de nota maar hebben betaald om er vanaf te zijn.

Iemand anders die ik ken, kocht een ander huis. Ik sta dan aan de zijlijn te trappelen om mee te kijken hoe hij door de hypotheekadviseur wordt behandeld. Na het eerste gesprek vroeg ik gelijk: wat heb je allemaal meegekregen? Wat heb je ingeleverd aan stukken en wat heeft de adviseur allemaal gevraagd? Dat bleek niet zoveel te zijn. De berekening volgt per e-mail. Hmmm, oké… Toen de berekening een paar dagen later binnen kwam, mocht ik raden. Aflosvrij met annuïteiten? Jawel, wat een 'prachtige' standaardoplossing. Zonder te berekenen of het een optie is de huidige hypotheek mee te nemen. Of te vragen wat naast het inkomen de financiële positie is, de risicobereidheid of wat de gewenste maandlast

‘Wat een ‘prachtige’ standaardoplossing’

is. Op mijn aangeven heeft hij zelf een berekening opgevraagd waarin de huidige hypotheek wordt meegenomen. En dat is uiteindelijk waarvoor is gekozen. In een laatste poging vroeg ik nog: en, het adviesrapport? Dat komt als de definitieve offerte wordt getekend. Dit was volgens de adviseur toch maar een formaliteit. Mijn lampje ging uit… Iemand zei laatst dat hij het zo leuk vond om te zien dat ik nog steeds oprecht verbaasd ben over dit soort zaken. Verbaasd is in mijn ogen niet het juiste woord. Ik weet en zie in de praktijk dat wanneer er aandacht aan compliance wordt besteed, zaken beter gaan. Niet alleen voor de klant en de branche, maar ook voor het kantoor zelf. Ik blijf me daarvoor inzetten.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Roland van Kemenade - Verberkmoes Assurantien BV 30 augustus 2018

Echt ongelofelijk dat dit soort praktijken nog steeds bestaan. De betreffende adviseurs moeten zich diep schamen.

Editie
Meer over
Concurrentie- en relatiebeding: maak afspraken op maat

Concurrentie- en relatiebeding: maak afspraken op maat

(Coen Fledderus, partner Polis Advocaten, in VVP-special Business Support 2021) In de praktijk zien wij regelmatig discussie ontstaan over de tekst van (vooral)...

Leuker niet, wel makkelijker

Leuker niet, wel makkelijker

(Christel van Bommel, compliance adviseur, over Werkprogramma Risicobeheersing in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) Tijdens een voorstelrondje...

Geen verplichte ORV goed voor de portemonnee?

Geen verplichte ORV goed voor de portemonnee?

(Christel van Bommel-Versluijs, compliancedeskundige, in Ken je vak! VVP 5-2020) Nu een ORV niet meer verplicht is, wordt er in veel minder risicoverzekeringen...

Het belang van compliance

Het belang van compliance

"Je houden aan regels en protocollen met behulp van procedures en instructies doe je niet alleen voor jezelf, maar ook of juist voor iemand anders. Dat is het belang...

Het belang van compliance

Het belang van compliance

(Door Christel van Bommel, compliance adviseur) Je houden aan regels en protocollen met behulp van procedures en instructies doe je niet alleen voor jezelf, maar...

Kennis- en ervaringstoets

Kennis- en ervaringstoets

(door Christel van Bommel, compliance-adviseur) De AFM gaat onderzoek doen naar de kennis- en ervaringstoetsen bij exectution only hypotheken. Daar kan ik me volledig...

Zelf weer even klant

Zelf weer even klant

(door Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur) Adviseren komt eigenlijk overal op hetzelfde neer. Inventariseren, analyseren wat passend is bij de wensen...

De juiste mentaliteit

De juiste mentaliteit

(door Christel van Bommel, compliance-expert) Een adviesrapport is niet bedoeld als cover your ass. Het is een middel voor inventarisatie en analyse. Zodat een...

Incidentenprocedure

Incidentenprocedure

Het belang van een incidentenprocedure bleek weer eens in het geval waarin een kantoor door een aanbieder werd gewezen op mogelijke fraude door een van de medewerkers....

Moeilijk doen terwijl ‘t goed kan

Moeilijk doen terwijl ‘t goed kan

(door Christel van Bommel, Polis Advocaten) Als compliance-adviseur kom ik vaak bij financieel dienstverleners over de vloer. Om ze te adviseren over het inrichten...