Frisse blik

VOORWOORD

Een frisse blik op het adviesvak. Dat past niet alleen bij een nieuw jaar, maar ook bij een snel veranderende wereld waarin de adviseur het vertrouwde baken van particulieren en bedrijven wil blijven. Juist omdat een frisse blik nieuwe mogelijkheden opent, geven we de visies van een aantal nieuwkomers. Wat is hun visie op de adviesmarkt, wat beweegt hen in deze markt een (her) start te maken en wat denken ze toe te voegen?

Heel kort door de bocht: nieuwkomers houden van mensen, geloven honderd procent in persoonlijke dienstverlening, hechten enorm aan waarden als eerlijk en sociaal en zijn wars van systeemdenken en standaardbenaderingen. Pas als een puzzel echt ingewikkeld wordt, is het adviesvak op zijn boeiendst. Bovendien, en dat is hoopgevend, zien ze genoeg ruimte in de markt om hun eigen zelfstandige geluid te laten horen.

Mooi om te zien dat het adviesvak zijn aantrekkingskracht nog niet heeft verloren. Toch zijn dit helaas uitzonderingen op de regel. Het is bepaald nog niet zo dat er massaal op de adviesdeur wordt gebonkt om binnengelaten te worden. Promotie van het prachtige en betekenisvolle adviesvak is dan ook belangrijker dan ooit, juist in een tijd dat persoonlijke ondersteuning voor veel mensen geen luxe meer is, maar vaak bittere noodzaak.

In dit kader wijs ik graag op de nieuwe VVP-reeks Uit de Adviespraktijk . Ook dit jaar volgt VVP weer drie topondernemers met een groot hart voor hun klanten, die bereid zijn hun visie en kennis met collega-adviseurs te delen. Een van de toppers dit jaar is Ilse BroekhuizenBosland. Zij timmert met Juffrouw Polis hard aan de weg om het adviesvak leuker, begrijpelijker en toegankelijker te maken, juist ook voor jongeren.

Zo plaatst ze video’s op YouTube en deelt content op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. In bijvoorbeeld de rubriek ‘ een lesje van Juffrouw Polis ’ geeft ze inzicht in de belangrijkste aspecten van een bepaalde verzekering, gaat ze in PolisPraat in op vragen van klanten of consumenten en neemt ze in ‘ Op pad met Juffrouw Polis ’ de kijkers mee in de wereld van de adviseur. Daarnaast ontwikkelt ze RisiGo, interactieve gastlessen waarmee ze de jeugd kennis wil laten maken met het interessante verzekeringsvak. “Leerlingen weten niet hoe leuk ons vak is. Daar moeten we verandering in brengen. Ik zou dit graag willen oppakken met andere jonge, frisse advieskantoren.” Een concrete uitnodiging die hopelijk snel gehoor vindt bij collega-adviseurs.

Ook blijft het enorm belangrijk om de klantgerichtheid in de adviessector voortdurend verder te verbeteren. In deze VVP daarom weer volop voorbeelden van kantoren die het geheim delen van hun klantgerichtheid. Dit vanuit het besef dat de adviessector als geheel baat heeft bij kennisdeling.

Ondertussen is VVP samen met jury en spotters weer op zoek naar de meest excellente advieskantoren van Nederland. Juist om te laten zien hoe mooi het adviesvak in wezen is. Laten we er gezamenlijk een heel mooi adviesjaar van maken.

Veel leesplezier!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wij zijn de nieuwe generatie adviseurs

Wij zijn de nieuwe generatie adviseurs

(Rubriek 'Een frisse blik op het adviesvak' in VVP 1-2024) Ferzekerd, de nieuwe generatie adviseurs is per 1 maart 2024 de nieuwe naam van IJdo & Sahin Financieel...

Verzekerd van een goed gevoel

Verzekerd van een goed gevoel

(Rubriek Een Frisse Blik in VVP 3, 2023) “Ik vertegenwoordig de nieuwe generatie. Klanten verdienen onze onverdeelde aandacht en dus moet hier onze tijd...