Geen verplichte ORV goed voor de portemonnee?

Christel van Bommel 2019

(Christel van Bommel-Versluijs, compliancedeskundige, in Ken je vak! VVP 5-2020) Nu een ORV niet meer verplicht is, wordt er in veel minder risicoverzekeringen bemiddeld. Is dat omdat ze niet meer worden geadviseerd? Omdat de klant het zelf niet meer wil? Of heeft het een andere reden?

Sinds het provisieverbod moet de klant de adviseur rechtstreeks betalen voor financieel advies. Er wordt vooraf afgesproken, en als het goed is: vastgelegd, over welke producten de klant advies krijgt en wat de klant daarvoor moet betalen. Een hypotheek, een overlijdensrisicoverzekering en eventueel een woonlastenbeschermer. De ene adviseur rekent een vast bedrag voor het totale financiële advies. De andere adviseur brengt het advies en de bemiddeling voor de producten apart in rekening. Hoe dan ook, het maakt voor de omzet van de adviseur nu niet meer uit of het verzekerde kapitaal een deel van de hypotheek afdekt, of volledig. De klant betaalt een vaste prijs.

In de meeste gevallen was ook het verplicht om een ORV af te sluiten. Zeker als het een hypotheek met NHG betrof. Maar ook dat is inmiddels niet meer nodig. Nu blijkt dat er gelijk minder ORV’s worden afgesloten. Hoe kan dat? Denken adviseurs dan: het is niet meer verplicht, dus ik sluit geen ORV meer? Of denken adviseurs die een totaalprijs rekenen voor financieel advies: hé, geen verplichte ORV meer. Dat scheelt tijd. En ik breng nog steeds hetzelfde tarief in rekening, dus houd ik er meer aan over? Of is het juist de klant die denkt: laat die verzekering maar zitten. Scheelt mij in mijn maandlast?

‘Altijd de financiële gevolgen van overlijden in kaart brengen’

Het draait om de klant

Ook in dat laatste geval gaat er mogelijk iets mis bij het advies. Het gaat er namelijk om dat wanneer er met een klant is afgesproken een volledig financieel advies te geven over een hypotheek, de adviseur de risico’s die mogelijk (financiële) consequenties hebben voor de klant inzichtelijk maakt. Dit betreft niet alleen het risico van overlijden, maar ook de risico’s van arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, einde relatie en pensioen. En dat hij daarbij in kaart brengt welke risico’s de klant wil en kan lopen, zoals vastgelegd in het klantprofiel.

Natuurlijk zijn er klanten bij wie er geen of weinig financiële gevolgen zijn voor hun nabestaanden na overlijden. Omdat er voldoende inkomen of vermogen is, omdat er al een voorziening bij overlijden getroffen is, of om welke goede reden dan ook. Dan kan het een prima advies zijn om geen verzekering af te sluiten. Maar de reden dat de klant bij de inventarisatie aangeeft geen verzekering te willen, is geen vrijbrief voor de adviseur. Die moet altijd de financiële gevolgen van overlijden in kaart brengen, de klant glashelder op die gevolgen wijzen en een passende oplossing bieden om die gevolgen af te dekken. Of zelfs meerdere oplossingen, want er is vaak meer dan één manier om risico’s te beperken. Pas dan is het aan de klant om te beslissen of hij het overlijdensrisico wel of niet wil afdekken met een verzekering. Op basis van het advies kan hij die keuze weloverwogen maken.

Hoe dan ook, wel of geen overlijdensrisicoverzekering is altijd afhankelijk van de persoonlijke en financiële situatie van de klant. Niet van die van de adviseur.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Pieter van Stratum - Prive 20 november 2020

Een duidelijke column Christel. Hopelijk pakt iedere financieel adviseur zijn verantwoordelijkheid.

Meer over
Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

Help, ik moet POGGEN

Help, ik moet POGGEN

(Wilfred Schep, SVC Compliance, in VVP 6-2023) POG-werkzaamheden worden vaak vooruitgeschoven en tegen het einde van het verstrijken van de deadline wordt er hard...

Iedereen aflossingsblij?!

Iedereen aflossingsblij?!

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

(Door Paul Schuiling, consultant bij Charco & Dique) Verzekeringsvoorwaarden stiekem aanpassen, een forse verhoging van de verzekeringspremie bewust vaag communiceren...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...

Klantbelang centraal

Klantbelang centraal

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

NIBE-SVV heeft de whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’’ samengesteld. Hierin worden de  nieuwste inzichten over het compliancevak...

Grenzen opzoeken

Grenzen opzoeken

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....