Geïnspireerd door James Webb

Haverkamp

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de James Webb telescoop op zijn reis naar het ‘Lagrangepunt 2’ vertrok, heb ik dat met grote interesse gevolgd. Een absoluut wonder der techniek, waar mensen van over de hele wereld aan hebben gewerkt, werd na 25 jaar vanuit een regenwoud in Frans-Guinea gelanceerd. Het was de eerste lancering die ik live volgde. Door de iconische beelden in combinatie met het Franstalige commentaar werd dit een memorabele lancering.

De James Webb is op weg naar een plek ongeveer 1,4 miljoen kilometer hier vandaan waar verschillende krachtvelden van de aarde en de zon elkaar opheffen, zodat hij daar stabiel zal blijven hangen. Samen met nog enkele andere sondes cirkelt de telescoop in een baan rondom dit veld, zodanig dat hij voldoende zonlicht op kan vangen om in de schaduw infraroodgolven op te vangen en om te zetten naar informatie. Alleen al het fenomeen Lagrangepunt spreekt mij bijzonder tot de verbeelding. Voor het eerst berekend rond het jaar 1800 door de gelijknamige wiskundige die de baan in dit krachtenveld ontdekte. Dat mensen voor elkaar hebben gekregen om meerdere sondes succesvol te laten functioneren op basis van deze principes, geeft mij een ongelooflijk gevoel van nietigheid en nederigheid. En het bijzondere is dat ook de betrokken mensen, die aan dit soort projecten meewerken, diezelfde nederigheid hebben. Het credo van sterrenkundige Bruno Ernst ‘Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles’ is niet voor niets beroemd. Ik vind dat nederigheid een waardevolle eigenschap is, die in onze huidige maatschappij ten onrechte (te) weinig gewaardeerd wordt.

‘Succesvol en intensief samenwerken haalt het allerbeste in mensen naar boven’

Nieuwsgierigheid

Doel van dit wonder der techniek is om vanuit een donkere plek in de ruimte op basis van infraroodsensoren terug te kijken in de tijd om zodoende het ontstaan van het heelal beter te begrijpen. Licht dat miljoenen jaren onderweg is, wordt opgevangen en in de telescoop zichtbaar gemaakt. Voordat wij iets met deze informatie kunnen doen, moet deze data natuurlijk ook weer teruggestuurd worden naar de aarde. Wetenschappelijk gezien, is dit één van de grootste prestaties uit de geschiedenis van de mensheid. Dit alles hebben we gedaan omdat we willen blijven leren, gedreven door de nieuwsgierigheid naar het onbekende. De nieuwsgierigheid van de mensen die aan dit project hebben samengewerkt, laat zien dat we in staat zijn om ontwikkelingen te realiseren die alle verbeelding te boven gaat.

Passie

Wat ik vooral zo bijzonder vind is de mate waarin wij als mensen het voor elkaar krijgen om wereldwijd met een team specialisten gepassioneerd samen te werken aan een innovatie, die door niemand ter wereld in zijn geheel te bevatten valt. Hoewel het grootste gedeelte van het project op conto van de NASA, de CSA en de ESA staan, is het wel heel gaaf om te zien dat één van de belangrijkste wetenschappelijke sensoren aan boord uit de koker van de vooraanstaande Leidse wetenschapper Ewine van Dishoeck is gekomen. Al in 1997 werd door haar en haar team het idee ingebracht om een hypergevoelige infraroodsensor aan boord mee te nemen. Dit idee heeft uiteindelijk geresulteerd in de ontwikkeling van de MIRI-sensor, waarvan in Nederland een belangrijk deel van de optica is ontwikkeld. Wereldwijd hebben volgens de website van de NASA maar liefst 308 organisaties meegewerkt, waarvan er zeven uit Nederland.

Samenwerken

Nieuwe manieren van denken zoals creativiteit en flexibiliteit, maar met name de bereidheid en vaardigheden om constructief samen te werken met andere mensen, ook als ze elkaar niet kenden, hebben ervoor gezorgd dat we als mensen al duizenden jaren bovenaan de voedselketen staan. Hoe beter men leerde samenwerken, des te veiliger, gezonder, effectiever en innovatiever men werd. Met een steeds breder ontwikkelende taal als gemeenschappelijke deler konden mensen vanuit de hele wereld toch efficiënt informatie uitwisselen en samenwerken.

Ondanks dat we voor het eerst in de historie in een maatschappij leven waarin individualisering succesvol lijkt te floreren, bewijst het James Webb project voor mij dat succesvol en intensief samenwerken echt het allerbeste in mensen naar boven haalt.

Samenwerken 2. 0

Ik ben al jaren geïntrigeerd en geïnspireerd door de immense invloed van digitalisering op onze maatschappij. Online platforms zorgen voor een sociale revolutie die zijn weerga niet kent en creëren onderweg een exponentieel groeiende hoeveelheid data. Zodanig veel dat er steeds slimmere technieken nodig zijn om deze data te interpreteren en er vervolgens logische acties uit te kunnen extraheren. Aangezien financiële producten ondertussen volledig afhankelijk zijn van, of bestaan uit dit soort systemen, zal de vraag naar technische kennis bijzonder snel blijven groeien. Tel daarbij op dat ons financiële systeem ook steeds complexer aan het worden is. Dan kunnen we eigenlijk niet anders dan tot de conclusie komen dat strategische samenwerkingen binnen de sector essentieel zullen worden voor het creeren van succesvolle en toekomstvaste ondernemingen. Laten we hierbij samen leren van de eerder beschreven nederigheid, nieuwsgierigheid en passie zoals we die gezien hebben bij het James Webb project.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Vernieuwen doe je samen

Vernieuwen doe je samen

(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022 die dinsdag is verschenen. En ja, dat...

Harder lopen bij innovatie

Harder lopen bij innovatie

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) “Innovatie is een duidelijk waarneembare sprong van vernieuwing. Het bestaande wordt dus opgeschud. Daarvan...