Geven grootste rijkdom die er is

Frank Boute (rechts) bij donatie mondkapjes aan ziekenhuis. Links Bernardo Walta van De Goudse.

(door Frank Boute, Intergroep) Geven loont, ik kan het beamen want als je ziet wat het teweeg brengt, dan vult het je hart met de grootste rijkdom die er is.

Wij hebben begin januari alles in de cloud geregeld en perfecte werkplekken gecreëerd met dubbele schermen bij medewerkers thuis. Wij hebben een A- en een B-team gemaakt, superblij dat we dit zo hebben gedaan. Het A-team bestaat uit onze relatiebeheerders die klantcontacten hebben die tot de kern van mijn bedrijf horen. Zij facetimen en hebben een speciale groep aangemaakt.

De werkdruk is enorm en wij hebben onze handen vol om al het werk af te handelen. Wij hebben een persoon aangesteld die specialisme reis heeft en alle veranderingen per dag bijhoudt Alle communicatie gaat via deze relatiebeheerder. De hoofd relatiebeheerder coördineert al het werk en verdeelt dat over de overige medewerkers.

In de week van 6 april zijn wij begonnen om alle klanten die zijn toegewezen aan het klanten relatieteam te bellen en alle verzekeringen door te nemen of door te verwijzen naar specialisten. Niet iedereen heeft de module hypotheken of pensioenen, maar dan wordt de klant verder geholpen door deze specialisten.

‘In mijn hoofd speelt continu: wie kunnen wij helpen?’

In ons systeem hebben wij een hiatenbepaling, waardoor wij snel kunnen zien wat loopt er en wat loopt er niet. Per verzekering wordt dan alles afgekaart en het bezoekverslag ligt dan binnen een uur bij de klant. Supereffectief.

Het merkwaardige is dat wij nog nooit zo’n goed kwartaal hebben gedraaid qua verzekeringen.

Coronaklachten

Het B-team bestaat uit studenten en oud-medewerkers. Wij hebben vier kantoren overgenomen en alles werd in april deze afgerond. Dat houdt in: alles gescand, goed in mijn administratiesysteem en gelijk een agenda erop en toegekend aan een teamportefeuille of accountmanager. Een geluk bij een ongeluk, deze klus is zo snel geklaard dat is ongelofelijk, en dat in een paar weken. Deze mensen hebben geen klantcontact.

In het B-team hadden vier mensen coronaverschijnselen. Twee waren weken zwaar ziek, maar kregen geen test zolang ze geen grotere longproblemen hadden. Jonge mensen van 20 jaar. In mijn familie gelukkig geen coronagevallen, maar natuurlijk wel klanten die zijn weggevallen of ouders die zijn overleden. Zo belde een klant, beide ouders overleden en geen mogelijkheid tot een normaal afscheid. Bizar deze tijd.

Het kantoor in Tilburg, overgenomen per 01-01-2020 laat ik in Tilburg en wij hebben alles geregeld wat betreft thuiswerken. Vergaderingen doe ik buiten op gepaste afstand en afzonderlijk met het A-team in Oisterwijk en apart met de mensen in Tilburg.

Spreiding en sociale afstand is het advies. Alle gesprekken gaan op afstand en wij hebben scherm delen, Skype en FaceTimen. Iedereen accepteert het, dat is heel gewoon in deze tijd en wellicht is dit ook de nieuwe tijd: meer thuis werken en anders communiceren.

Wij hebben mondkapjes uitgereikt, mocht iemand onverhoopt op kantoor komen, we hebben handgel zodat iedereen per dag de handen kan ontsmetten.

Zoveel nood

Als eigenaar ben ik met mijn secretaresse alleen maar bezig met goede doelen. Zo heb ik mijn contacten met China kunnen benutten om maskers te kunnen kopen van een gerenommeerde biofabriek. Nh1816 en De Goudse hebben in totaal 38.000 van deze FFP2-gecertificeerde mondkapjes aan lokale ziekenhuizen gedoneerd. Echt geweldig.

Via LinkedIn heb ik een oproep geplaatst en ik kreeg meer dan 28.000 berichten. Er is zoveel nood, onbegrijpelijk. Ik ben een doorn in het oog van de groothandel, want ik geef de maskers weg tegen inkoopprijs aan doktersposten, bejaardenhuizen, schoonmaakbedrijven, etcetera. Natuurlijk eerst aangemeld bij de RIVM en overige overheidsinstanties. Helaas kan ik je zeggen dat deze partijen slecht communiceren en niet de juiste dingen doen. Ik heb minister Bruno Bruins nog geappt net voordat hij neerviel en de problemen aangegeven. Nu ik in dit netwerk zit van LinkedIn heb ik zoveel waardevolle contacten gekregen, ongelofelijk.

Energie

Ook hebben wij bij de AH voor 150 mensen eten kunnen regelen. Horeca Oisterwijk is natuurlijk dicht, maar deze restaurants gingen koken voor de minder bedeelden die eigenlijk van de voedselbank moeten leven. Geweldig, een prachtige maaltijd geserveerd aan deze mensen. Ik had AH Tilburg, groot distributiecentrum, zover dat ze gingen doneren, moest er een gekoelde truck komen. Op zaterdag 16.00 uur kreeg ik dat door. Binnen 30 minuten was dit ook weer opgelost. Via via, hupsakee, een professionele vervoerder kwam ons weer helpen. Ik ben er toen tussenuit gestapt en heb alles overgelaten aan de koks van de restaurants in Oisterwijk en degenen die de transport doen. Mission voorbij, op naar nieuwe evenementen.

Tevens hebben wij bonnen van restaurants gekocht en via Facebook weggegeven. Aan mensen die druk zijn met corona in de zorg of hoe dan ook. Ontzettend veel mensen werden genoemd. Iedere week doen wij een actie om een lokaal bedrijf te sponsoren en dit uit te delen aan de mensen die onze helden zijn.

Het mag duidelijk zijn dat ik hier mijn energie uit haal. Ik denk iedere keer aan Schindlers List, op het einde moest hij vluchten en toen zei hij: ik had dit nog kunnen verkopen, ik had dat nog kunnen doen om Joden vrij te kopen. In mijn hoofd speelt dit continu; wie kunnen wij helpen en wat kan ik doen? Een groter cadeau kan ik mijzelf niet geven.

Balans

Ik geloof niet in het communisme, maar ook niet in het kapitalisme. Hoe kan de directeur van de ING zichzelf een miljoen euro aan salaris willen toekennen, hoe kan de CEO van BP lekker zeilen als de grootste milieuramp zich voltrekt, hoe kunnen wij een continent Australië laten affikken met elkaar met 1,2 miljard dode dieren, hoe kunnen wij deze vluchtelingencrisis zo laten gebeuren, etcetera, etcetera? Ik hoop dat er een commissie komt wereldwijd die - zonder enige politiek, godsdienst of wat dan ook gerelateerd - gaat kijken: wat schaadt de mensheid? En dat we toegaan naar een systeem gericht op aarde en mensheid, meer gelijkheid en verbinding.

Maar kijkende in ons landje: een jaar geleden stonden de beroepsgroepen zorg en docenten nog op het Malieveld, wij willen meer waardering en geld. Het is onmogelijk voor deze beroepsgroepen een huis te kopen. Nu zijn ze onze helden en kunnen wij niet zonder hen. Is het dan niet eens tijd dat er een beter balans komt tussen de ING-directeur die zichzelf wil verrijken en overigens bijna alle ministers die zich verrijken bij een bank, of een club zoals Unilever en de mensen en die nu onze helden zijn? Wordt het niet eens tijd om daar eens naar te kijken? Hoe dit systeem heet weet ik niet, maar mijn hoop is gevestigd op deze balans en kijk op de wereld.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Alfred van den Dobbelsteen - Pensioen-Coaching 5 juni 2020

Prachtig verhaal Frank!

Meer over
Frisse wind door de adviessector

Frisse wind door de adviessector

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Leef je oprecht in in je klant, verplaats je in zijn of haar situatie en wees volstrekt transparant in je...

De volgende stap

De volgende stap

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Mijn oproep aan starters en kleinere kantoren is: zoek elkaar op. Twee weten meer dan één.”...

Nieuwe wegen inslaan

Nieuwe wegen inslaan

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) Is de consument geholpen met de grote adviseursclubs die nu ontstaan? Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Vol gas in de goede richting

Vol gas in de goede richting

(Rubriek Uit de Adviespraktijk, VVP 5-2023) “Het gaat goed met Juffrouw Polis. Daar ben ik trots op. Het blijft af en toe onwerkelijk dat vanuit een relatief...

Blijf vooral bevlogen

Blijf vooral bevlogen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...

Kennis en snelheid

Kennis en snelheid

(Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in VVP 2) “Een hoog kennisniveau en snelheid. Dat zijn voor mij de kenmerken van klantgerichtheid”,...

Klanten maken het vak speciaal

Klanten maken het vak speciaal

(André van Luijk van Bureau van Luijk in VVP 2) ”Het adviesvak kan ongelooflijk belangrijk zijn en hoe mooi is het dan als klanten dit ook zo ervaren....

Juffrouw Polis wordt volwassen

Juffrouw Polis wordt volwassen

(Ilse Bosland, Juffrouw Polis, in VVP 2) Juffrouw Polis kennen we van de roze en paarse ballonnen. De vrolijke kleuren blijven, zegt bedenkster Ilse Bosland. “Maar...

Drie succesfactoren voor adviseurs

Drie succesfactoren voor adviseurs

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven:...