Herhaling van zetten

Christel van Bommel (portret)

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen. Hoe realistisch is dat eigenlijk?

Ik loop al een tijdje mee in de financiële branche. Hoewel sommige variabelen nu iets anders zijn, komt de huidige situatie mij bekend voor. Stijgende huizenprijzen, kopers die overbieden om hun droomhuis of überhaupt een huis te kunnen kopen. Een soort van paniek lijkt het, want de rente staat laag dus het moet nu gebeuren. En doe ook maar een deel aflosvrij in box 3 om de maandlasten te verlagen, want er is toch weinig fiscaal voordeel. Hebben we niet net de campagne ‘Word ook aflossingsblij’ achter de rug? De huizenprijzen gaan ooit weer omlaag. En dan komen de maximaal gefinancierde woningen weer onder water te staan en worden alle kranen weer dichtgedraaid om risico’s te verlagen. Maar dat is altijd mosterd na de maaltijd. Of wanneer het kalf al verdronken is.

De hypotheekrente gaat ook ooit weer stijgen. Wanneer en hoeveel, dat weet niemand. Voor de mensen die nu een hypotheek afsluiten een minder groot risico, toch? Want iedereen (behalve de klanten van Remco van Os), wordt geadviseerd de rente minimaal 20 jaar vast te zetten. Maar de hypotheeklast is niet de enige maandelijkse last voor de klant. Wat te denken van de hoge energiekosten, stijgende zorgkosten, duurdere (auto)verzekeringen en de benzine. Als het advies ertoe geleid heeft dat de klant al aan de max zit, dan kan hij die prijsstijgingen er mogelijk niet bij hebben. Zeker als al het spaargeld is besteed aan de aankoop van de eigen woning.

Bovendien kunnen er altijd dingen veranderen in de persoonlijke en financiële situatie van de klant. De vraag is of de klant zich daar voldoende bewust van is. Als de huizenprijzen weer dalen, moeten huizen mogelijk met verlies worden verkocht. Dat hebben we eerder gezien. En zolang is het allemaal niet geleden.

‘Wees realistisch in je advies aan de klant’

Rien ne va plus

En dan de spaarrente: ook al zo laag. Hierdoor is beleggen ineens weer hip, terwijl een paar jaar geleden beleggen niet eens bespreekbaar was. Veel te veel risico. Maar nu zijn de rendementen weer hoog en is men bereid het risico te lopen. Ook de mensen die het risico eigenlijk niet kunnen lopen. Mensen met te weinig kennis en ervaring, die daardoor vaak achter de feiten aanlopen. Te laat met instappen, maar ook met uitstappen. Rien ne va plus, het geld is niet meer van u.

Het is de taak van de adviseur om te beoordelen of het nu echt wel verstandig is wat de klant graag wil. En of het inderdaad passend is bij de persoonlijke en financiële situatie van de klant. Rekening houdend met alle risico’s. Wees realistisch. Kijk naar wat goed is voor de klant met een positieve blik op de toekomst, maar met de gebeurtenissen uit het verleden in gedachten. De klant zal u (uiteindelijk) dankbaar zijn.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Klantbelang centraal

Klantbelang centraal

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

NIBE-SVV heeft de whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’’ samengesteld. Hierin worden de  nieuwste inzichten over het compliancevak...

Grenzen opzoeken

Grenzen opzoeken

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen...

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...