Het belang van compliance

Christel van Bommel 2019

(Door Christel van Bommel, compliance adviseur) Je houden aan regels en protocollen met behulp van procedures en instructies doe je niet alleen voor jezelf, maar ook of juist voor iemand anders. Dat is het belang van compliance.

Hoi Christel, vergeet je de deadline voor je column niet? Ik ontving deze vriendelijke herinnering een paar dagen geleden. Nee, ik was de deadline niet vergeten. Eerlijk gezegd had ik geen inspiratie. Ik was afgeleid door wat er de afgelopen maanden is gebeurd in Nederland en de rest van de wereld. Een vreselijk virus met grote gevolgen overviel ons. Gevolgen voor mensen die ziek werden en zelfs aan het virus zijn overleden. Voor iedereen die binnen moest blijven en thuis moest werken, inclusief kinderen. Voor iedereen die juist naar het werk toe moest. Een periode van afstand houden, om de situatie zo snel mogelijk onder controle te krijgen. Hoe kom je zo’n periode door? Hoe gaat zoiets in zijn werk?

De minister-president kondigde een intelligente lockdown aan. Een noodprotocol ter bescherming van de gezondheid van mensen. En als je je er niet aan houdt, kun je een boete krijgen. Helaas is dat nodig, want er zijn altijd mensen die denken dat bepaalde regels niet voor hen gelden. Die denken dat het niet zo’n vaart zal lopen. Die denken, omdat zij gezond zijn, dat zij geen risico lopen of zijn voor anderen. Mensen die bewust de regels negeren, omdat ze zich er simpelweg niet aan willen houden.

Wat zou er zijn gebeurd als we geen lockdown hadden gehad? Geen procedures of instructies over wat wij het beste konden doen. Geen aanpassingen wanneer ervaring en praktijk leerden dat het anders of beter kan. Als het zorgpersoneel niet dag en nacht keihard had gewerkt in onhandige, maar beschermende kleding. Als we niet met z’n allen thuis waren gebleven en gewoon door waren blijven gaan als altijd. Dan waren de gevolgen veel groter geweest.

Houvast

In de financiële branche zijn ook niet voor niets wetten en regels waar iedereen zich aan moet houden. Die zijn er ter bescherming van de consument. En ook hier zijn mensen die denken: die regels gelden niet voor mij, want ik weet wat ik doe, er is nog nooit iets fout gegaan en ik heb nooit klachten. Nu vallen in onze branche gelukkig niet zo snel doden als het echt mis gaat. Maar grote financiële gevolgen zijn er wel.

‘Regels zijn er niet alleen voor de adviseur zelf’

Vind ik het daarom makkelijk om mij aan de regels vanwege het coronavirus te houden? Zeker niet. Maar ik weet dat procedures en (werk) instructies houvast geven. Als financieel adviseur houd je je (onder andere) aan de Wft. Dat doe je niet alleen voor jezelf, maar ook of juist voor iemand anders: de klant. Maak duidelijke afspraken over jouw dienstverlening en de kosten daarvan.

Schrijf een advies dat is afgestemd op de situatie van de klant, zodat hij zijn zaken met een goed en gerust gevoel kan uitbesteden. Dat doe je voor de persoonlijke en financiële gezondheid van de klant en van de branche. Dat is het belang van compliance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

Help, ik moet POGGEN

Help, ik moet POGGEN

(Wilfred Schep, SVC Compliance, in VVP 6-2023) POG-werkzaamheden worden vaak vooruitgeschoven en tegen het einde van het verstrijken van de deadline wordt er hard...

Iedereen aflossingsblij?!

Iedereen aflossingsblij?!

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

(Door Paul Schuiling, consultant bij Charco & Dique) Verzekeringsvoorwaarden stiekem aanpassen, een forse verhoging van de verzekeringspremie bewust vaag communiceren...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...

Klantbelang centraal

Klantbelang centraal

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

NIBE-SVV heeft de whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’’ samengesteld. Hierin worden de  nieuwste inzichten over het compliancevak...

Grenzen opzoeken

Grenzen opzoeken

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....