Ikbenfrits.nl: datagedreven

Michiel Lensink 2020

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’ laat VVP vernieuwende initiatieven aan het woord. Dit keer Ikbenfrits.nl: Er komen veel meer opties bij hypotheekadvies.”

Geef een korte omschrijving van bedrijf en missie.

Ikbenfrits.nl is een snel groeiend hypotheekplatform dat klanten en adviseurs met elkaar verbindt. Aan de ene kant willen we er voor zorgen dat klanten bij ons de beste en meest transparante hypotheekadvies ervaring van Nederland hebben. Aan de andere kant willen we dat adviseurs bij ons een goede boterham kunnen verdienen met het leukste werk, doordat we goede leads aanleveren en een heel efficiënt geautomatiseerd proces hebben.

Wat is het vernieuwende aan jullie initiatief?

We zijn het bedrijf gestart met drie ingenieurs die niet uit de financiële sector kwamen. Dat betekent dat we vanaf dag één enorm datagedreven zijn gaan werken. We vroegen ons bij elke stap af hoe dingen beter en efficiënter konden. We bieden onze klanten gratis tools aan, waardoor ze veel zelf kunnen doen. Ook voor de adviseurs hebben we het proces helemaal geoptimaliseerd. Adviseurs die bij ons starten staan altijd perplex over de gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie van onze software.

Wat is jullie persoonlijke drijfveer bij jullie aanpak?

Wij zijn er van overtuigd dat hypotheekadvies beter kan, en dat software daar een belangrijke rol in moet spelen. Het is raar dat de hele sector vastloopt en de doorlooptijden omhoog schieten omdat er 20 procent meer aanvragen zijn. Dat kan toch niet waar zijn in 2020? Wij willen er voor zorgen dat klanten een topervaring hebben als ze via ons een hypotheek afsluiten, en dat de adviseur zich bezig kan houden met zijn vak, in plaats van met allerlei administratieve handelingen.

Waar willen jullie staan in 2025?

In 2025 zijn we de grootste hypotheekadviseur van Nederland. We zijn op dit moment qua bezoekers al de tweede hypotheek website. Het gat met De Hypotheker is nu nog groot, maar we groeien erg hard.

Welke toekomst zien jullie voor de financieel adviseur?

Er worden vaak hele stellige uitspraken gedaan over hoe de toekomst er uit zal zien in ons vak. Er is een hele groep die beweert dat financieel advies binnenkort volledig gedigitaliseerd is. Robo-advies dat met behulp van Artificial Intelligence de financieel adviseur de WW in gaat helpen. Aan de andere kant hoor je van financieel adviseurs dat hun vak zo complex is, en dat dit niet te automatiseren is. Sterker nog, automatisering zou leiden tot onverantwoordelijke keuzes en uitkomsten.

Wij verwachten dat er een hele nieuwe vorm gaat ontstaan die veel flexibeler is. Mensen die weten wat ze willen en een makkelijke casus hebben regelen het zelf en worden door software stap voor stap ondersteund. Wil je een breder advies, ben je onzeker in financiële zaken of ben je een complex geval? Dan schakel je er een adviseur bij. Daarmee worden de tarieven ook flexibeler. Je betaalt meer naarmate je meer hulp nodig hebt. Technologie zal de adviseur steeds meer gaan ondersteunen en de administratieve last verlagen.

Hoe zal de financiële sector volgens jullie veranderen?

In Nederland wordt zeventig procent van de hypotheken afgesloten via het intermediaire kanaal. Een grote groep adviseurs gaat in de komende vijf tot tien jaar met pensioen, waardoor er behoefte komt aan een nieuwe lichting. Toch zijn de opties voor een adviseur die voor zichzelf wil beginnen heel beperkt. Een eigen kantoor is in het begin lastig. Los van de AFM-vergunning en de aanstellingen heb je nog een beperkt netwerk. Aansluiten bij een franchiseketen brengt je wel business, maar je komt er moeilijk tussen, en het is vaak een flinke investering.

 

‘In 2025 zijn we de grootste hypotheekadviseur van Nederland’

Met ons platform willen we een derde alternatief bieden. Je kunt namens Ikbenfrits advies geven aan onze klanten en ontvangt daar een vast tarief voor elke klant die een hypotheek afsluit. Je betaalt niet voor leads, er is geen investering vooraf, wij verzorgen de bemiddeling en het gebruik van onze software is gratis. We begeleiden je en houden je prestaties en klanttevredenheid nauwlettend in de gaten. Alleen de beste adviseurs mogen ons platform blijven gebruiken. Het staat je vrij om naast onze klanten je eigen klanten te hebben. Hiermee bouw je een eigen netwerk op.

Wij denken dat hypotheekadvies in de toekomst zowel qua opties voor de klant als opties voor de adviseur veel flexibeler wordt.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verfrissend!

Verfrissend!

(Hoofdredactioneel Willem Vreeswijk in VVP 1, 2023) In 2022 portretteerde VVP tien ondernemers die recent met het adviesvak waren gestart. Verfrissend om nieuwe...

Aflosnota’s banken voldoen nu wel aan transparantie-eisen

Aflosnota’s banken voldoen nu wel aan transparantie-eisen

Banken verstrekken inmiddels transparante aflosnota's. Dat blijkt uit nieuw onderzoek door Ikbenfrits.nl. De online hypotheekadviseur: "Voor dit onderzoek zijn...

Gemiddeld kunnen consumenten 7.655 euro besparen met onafhankelijk hypotheekadvies

Gemiddeld kunnen consumenten 7.655 euro besparen met onafhankelijk hypotheekadvies

Gemiddeld kan een consument 7.655 euro besparen aan rente door onafhankelijk hypotheekadvies in te winnen. Dat stelt ikbenfrits.nl. Benine Bijleveld van Ikbenfrits:...

Insurtech Alicia: on demand verzekeren

Insurtech Alicia: on demand verzekeren

Door Marijn Moerman, ceo Alicia De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken....

Ikbenfrits.nl wil grootste hypotheekadviseur van Nederland worden

Ikbenfrits.nl wil grootste hypotheekadviseur van Nederland worden

"In 2025 zijn we de grootste hypotheekadviseur van Nederland. We zijn op dit moment qua bezoekers al de tweede hypotheek website. Het gat met De Hypotheker is nu...

Independer: robo-advies

Independer: robo-advies

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’...

Ikbenfrits wil dat Van Lanschot klanten ruimhartig compenseert

Ikbenfrits wil dat Van Lanschot klanten ruimhartig compenseert

Ikbenfrits roept Van Lanschot op tot een ruimhartige compensatie van klanten die een te hoge boete hebben betaald voor het oversluiten van hun hypotheek. Casper...

SharePeople: crowdsurance

SharePeople: crowdsurance

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’...

Een derde starters krijgt financiële hulp bij koopwoning

Een derde starters krijgt financiële hulp bij koopwoning

Een derde van de starters op de woningmarkt krijgt financiële hulp van ouders of andere familieleden bij het financieren van hun huis. Dit blijkt uit onderzoek...

"Nederland bespaarde ruim 62 miljoen aan hypotheeklasten in 2018"

"Nederland bespaarde ruim 62 miljoen aan hypotheeklasten in 2018"

Oversluiten van de hypotheek leverde in 2018 een besparing op van 16.557 euro over een periode van 20 jaar. Dat heeft Ikbenfrits.nl becijferd. "Het oversluiten van...