Jaarverslag Ombudsman Pensioenen

Spaarvarkens (pe)

Door Lindenhaeghe.

Op 18 mei 2020 presenteerde Ombudsman Pensioenen mr. Henriëtte de Lange het Jaarverslag 2019 aan minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De Ombudsman Pensioenen nam in 2019 980 vragen of klachten in behandeling.

In het jaarverslag over 2018 deed de ombudsman verschillende aanbevelingen voor het jaar 2019. Het is belangrijk dat een deelnemer, gewezen deelnemer of gepensioneerde gemakkelijk toegang heeft tot informatie over zijn pensioen. Mensen vinden pensioen ingewikkeld. Het is dus van belang dat het pensioenfonds of de verzekeraar correct, duidelijk en volledig is in alle communicatie daarover.

De Ombudsman Pensioenen geeft aan dat het nog steeds moeilijk is om een vraag van een deelnemer, gewezen deelnemer of gepensioneerde als klacht aan te merken. Doordat pensioenuitvoerders het indienen van een klacht niet eenvoudig maken, lopen zij de kans mis om de communicatie met gepensioneerden te verbeteren. Wanneer zij reacties in een eerder stadium aanmerken als klachten en deze volgens de klachtenprocedure behandelen, zijn er meer mogelijkheden om tijdig signalen op te pakken en de klantvriendelijkheid van de dienstverlening te verhogen.

Onderzoeksbevoegdheid

In 2019 heeft de Ombudsman Pensioenen een onderzoeksbevoegdheid gekregen. In 2019 is het eerste onderzoek naar de interne klachtenbehandeling bij pensioenuitvoerders uitgevoerd. Een klachtenprocedure bij de pensioenuitvoerder is niet makkelijk vindbaar. Een verwijzing naar de Ombudsman Pensioenen is veelal nog lastiger. In de helft van de onderzochte dossiers werd in schriftelijke communicatie van het pensioenfonds niet verteld uit welke vervolgstappen de klachtenprocedure bestaat.

Positief is dat pensioenuitvoerders goede communicatie over het partnerpensioen belangrijk vinden. In allerlei communicatie-uitingen van pensioenfondsen wordt aandacht besteed aan het belang van het melden van de partner in het geval van samenwonen. Maar het kan en moet beter. Voor nieuwe deelnemers is de informatie vaak wel uitgebreid. Maar juist mensen die al langer bij een pensioenuitvoerder pensioen opbouwen lijken zich niet bewust van het feit dat voor samenwoners lang niet altijd een partnerpensioen is verzekerd.

Premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid

Ook dit jaar komt de Ombudsman Pensioenen met een aanbeveling: “Pensioenfondsbesturen, maak een redelijk beleid over hoe om te gaan met mensen die niet tijdig vragen om premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid en leg het beleid goed uit op de eigen website.”

De Ombudsman Pensioenen heeft in het verleden al vaker aandacht gevraagd voor de positie van arbeidsongeschikten die pensioenopbouw missen, omdat ze zich te laat hebben gemeld voor premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid. Uit de analyse van de klachten 2019 blijkt dat dit probleem vooral voorkomt bij pensioenfondsen en nauwelijks bij verzekeraars. Daarom richt de aanbeveling zich specifiek tot pensioenfondsen. Omdat deze aanbeveling volgens de Ombudsman Pensioenen meer tijd vraagt, gaat zij in het voorjaar van 2021 onderzoeken of pensioenuitvoerders gehoor hebben gegeven aan haar oproep.

Partner van dit artikel
Lindenhaeghe

Lindenhaeghe

Lindenhaeghe is een snelgroeiend opleidings-, trainings- en exameninstituut voor professionals. Bij hen kun je terecht voor vakgerichte (financiële) opleidingen, examens en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Lindenhaeghe ontwikkelt AI e-learning voor adviseurs

Lindenhaeghe ontwikkelt AI e-learning voor adviseurs

Lindenhaeghe introduceert op het SEH-congres AI e-learning voor adviseurs. Deze opleiding is tot stand gekomen na een marktonderzoek en gesprekken met diverse partijen...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...