Je doet het voor die glimlach

Kelly

(Uit ARAG-special 'Op het recht vertrouwen') Wanneer een persoon letsel oploopt, is het belangrijk dat iemand met verstand van zaken hem of haar verder helpt bij het proces dat daarna volgt. Er komt zoveel op iemand af na een schadeveroorzakende gebeurtenis. Hoe krijg je dat allemaal, naast je herstel, geregeld? Op welke manier kan iemand het voorval het best een plek geven? Wie betaalt de schade? Dat is maatwerk. Het gaat immers niet om materiaal, maar om iemands lichaam. En van dat lichaam is er maar één.

Als jurist bij ARAG ben je altijd gespecialiseerd op één rechtsgebied. Zo ook bij letsel. Binnen de letselschade kent men weer diverse specialisaties en ook die specialisaties zijn binnen onze formatie ruim vertegenwoordigd. Ik behandel zelf een divers scala aan letselschadezaken. In mijn dossiervoorraad vind je bijvoorbeeld verkeersongevallen, zaken die over medisch verwijtbaar handelen gaan en geweldsdelicten. Wij staan slachtoffers bij van het begin tot het eind, dus ook als er een gang gemaakt moet worden naar de rechtbank of het gerechtshof. Ik vind het een voordeel voor de klant dat wij op één vakgebied gespecialiseerd zijn. Zo weet je in ieder geval zeker dat de aan jou toegewezen jurist weet waar hij of zij het over heeft. Ook ontwikkel je als jurist op deze wijze een passie voor het vak, die weer blijkt uit het feit dat je soms nét dat stapje extra zet voor jouw cliënt.

‘Ik heb ooit een keer voor mijn cliënt een Playstation 5 bedongen bij de verzekeraar’

Erkenning/schadeloosstelling

Bij een letselschadezaak komt veel op een persoon en zijn omgeving af. Eigenlijk wil het slachtoffer zelf maar één ding en dat is beter worden en weer door met het leven zoals dit voor het ongeval was. Helaas ligt het niet binnen onze mogelijkheden om iemand fysiek beter te maken. Daar moet je je als jurist ook altijd bewust van zijn. Wij kunnen wel de situatie verbeteren. Zo nemen wij het slachtoffer al het juridische werk uit handen. Het begint bij dossieronderzoek, het inschatten van de verhaalkans van de schade en onze cliënten hierover goed informeren. Ik bespreek zelf ook altijd de persoonlijke wensen van het slachtoffer in het intakegesprek. Het is fijn om te weten wat er van mij verwacht wordt, de wensen van slachtoffers lopen namelijk vaak sterk uiteen. De één wil erkenning voor wat hem of haar is aangedaan en de ander wil een schadeloosstelling, met of zonder erkenning. Er zijn ook cliënten die totaal geen verwachtingen hebben. Ik ga altijd voor optimale klanttevredenheid, voor zover dat binnen mijn mogelijkheden ligt.

Veel betrokken partijen

Na de intake en het schetsen van de verhaalkans, volgt het eerste contact of het aansprakelijk stellen van de vermoedelijk aansprakelijke partij. Wij voeren vervolgens de correspondentie (en de discussies) met de diverse partijen in het dossier van begin tot eind. Wij houden het slachtoffer op de hoogte van de ontwikkelingen en het slachtoffer bericht ons over het herstel en de schade. Er zijn veel partijen betrokken bij de afhandeling van een letselschadezaak. Je kunt daarbij denken aan onze eigen medisch adviseur die zijn advies geeft over het letsel en de toekomstverwachtingen. Bij arbeidsongeschiktheid wordt dan doorgaans nog een arbeidsdeskundige ingeschakeld, die het slachtoffer helpt bij het maken van keuzes op werkgebied. Dat kan dus hulp zijn bij het re-integreren in een eigen functie, maar ook hulp bij het zoeken naar nieuw perspectief als dat eerste door het opgelopen letsel onmogelijk is geworden. Bij hele ingewikkelde schades kan het ook voorkomen dat een rekenbureau wordt ingeschakeld om de schade zo concreet mogelijk te begroten. En dat zijn nog niet eens alle partijen waar men mee te maken kan krijgen.

Wij adviseren en informeren het slachtoffer zo goed mogelijk bij lastige keuzes. Als de tijd is aangebroken om het dossier te gaan regelen, schetsen wij de mogelijkheden en de aandachtspunten uitgebreid. Wij doen alles om het slachtoffer met een zo goed mogelijk gevoel het dossier en daarmee een vervelende gebeurtenis in zijn of haar leven af te laten sluiten. Wij nemen onze cliënten bij de hand door ‘letselschadeland’. Ondertussen kan deze zich storten op zijn herstel, op welke wijze dan ook.

Slechtnieuwsgesprek

Niet altijd is schade als gevolg van letsel verhaalbaar. Ook dan is het prettig als een kundige jurist de klant bij de hand neemt en uitlegt waarom de schade niet verhaalbaar is. Tegenwoordig accepteert men ‘nee’ niet meer zomaar als antwoord, en terecht. Ik ben van mening dat wanneer je een juiste uitleg ontvangt, de boodschap toch wat minder zwaar is. Ook al heeft het soms verstrekkende gevolgen. De kunst is een afwijzing tastbaar en helder te maken en niet te juridisch. Het belangrijkste is het menselijke aspect van de zaak niet uit het oog te verliezen en het slachtoffer de ruimte te geven om vragen te stellen en te reageren. Ook al is dat soms een boze, emotionele reactie. Ook daar is ruimte voor. Het heeft geen zin een juridische waterval over een client uit te storten. De cliënt moet zich gehoord voelen. Ik vind dit zelf altijd lastige gesprekken. Je moet slecht nieuws brengen, terwijl iemand misschien wel lichamelijk volledig in de kreukels ligt en zijn of haar hele toekomst in rook ziet opgaan. De wet schrijft echter voor dat een ieder zijn eigen schade draagt, tenzij een ander daarvoor aansprakelijk gehouden kan worden. Die aansprakelijkheid is niet altijd gegeven. Het liefst breng je natuurlijk altijd goed nieuws. Als je met het brengen van slecht nieuws toch een fijne beoordeling krijgt, dan weet je dat je toch iets goed hebt gedaan.

Kelly van der Weerden: ‘De cliënt moet zich gehoord voelen.’

Wielrenner aangereden

Ik vertelde al dat wij soms nét dat stapje extra zetten voor onze cliënten. Daar hoort het (creatief) denken in oplossingen ook bij. Ik herinner mij een zaak met een cliënt die als wielrenner door een automobilist was aangereden. De automobilist had geen gegevens achtergelaten. We hadden alleen een naam, een woonplaats en een telefoonnummer. Er waren geen getuigen, dus de verhaalbaarheid van deze schade was in eerste instantie nihil. Cliënt zat ondertussen wel thuis met fikse klachten. Bij telefonisch contact werd mij de hoorn opgehangen door de tegenpartij, die van mening was dat zij niet aansprakelijk was. Via de sociale media zijn cliënt en ik samen toch achter de adresgegevens van de tegenpartij gekomen en heb ik een aansprakelijkstelling per brief gezonden. Aanvankelijk leek het erop dat er geen reactie zou volgen, maar na het verzenden van diverse brieven gaf deze partij zich gewonnen en gaf uiteindelijk toch haar kenteken door. Een kleine driekwart jaar later heb ik deze zaak tot een mooi einde weten te brengen. Ik sloot deze zaak met een heel voldaan gevoel af. Soms heeft het vastbijten in een, op het eerste oog kansloze, zaak wel degelijk zin en levert dat mooie resultaten op. De aanhouder wint.

Playstation 5

Een ander voorbeeld is dat ik ooit een keer voor mijn cliënt een Playstation 5 heb bedongen bij de verzekeraar, met succes. Cliënt was aan huis gekluisterd door zijn klachten en kon op deze wijze in contact blijven met zijn omgeving. In mijn optiek is het belangrijk als letselschadejurist ook wel eens out-of-the-box te denken en creatief te zijn. Hoe kun je jouw cliënt nou echt weer een glimlach bezorgen? Dat is niet altijd met een zak vol geld.

Maatwerk

Bij zwaar letsel is de looptijd van een dossier vaak lang, het herstel wordt immers afgewacht. Er wordt pas een regeling getroffen wanneer dat medisch verantwoord is. Dat is dan ook de reden dat zaken soms een paar jaar lopen. Een regeling is namelijk pas medisch verantwoord, wanneer de situatie niet meer beter zal worden of wanneer een cliënt volledig is hersteld. Er is altijd een mogelijkheid voor een regeling in een eerder stadium van het dossier, bijvoorbeeld wanneer het slachtoffer dat zelf wil om sluiting te krijgen. Ook hier is er dus weer sprake van behoorlijk maatwerk. Wel adviseer ik mijn cliënt altijd goed over de risico’s die hij of zij prijsgeeft bij een vroegtijdige regeling en probeer ik met de tegenpartij een voorbehoud af te spreken. Zo kan mijn cliënt bij een verergering van zijn of haar klachten de zaak toch heropenen en is een regeling niet direct definitief. Het gaat immers altijd over je toekomst.

Wij hopen natuurlijk altijd dat onze cliënten volledig herstellen. Gedurende de looptijd van het dossier bouw je met elke cliënt een persoonlijke band op.

Grote betrokkenheid

Sommige zaken blijven je voor een leven lang bij. Zo herinner ik mij een zaak uit 2014 met een vrouw die op het punt stond te bevallen toen ik de intake wilde doen. Hoe bizar is het dan dat je kort daarvoor een ongeval hebt gehad. Naast het feit dat cliënte zich op haar lichamelijke herstel moest storten, werd zij ook voor het eerst moeder. Haar wereld stond op zijn kop. Bij ieder gesprek over het herstel, informeerde zij mij ook over hoe haar zoontje het deed. Je raakt heel erg betrokken bij zo’n client. Haar zoontje gaf haar de kracht om bewonderenswaardig snel te herstellen. Toen ik de zaak ruim een jaar later kon gaan regelen, was haar zoon ook bijna jarig. Ik heb met de verzekeraar toen overeengekomen een cadeau aan te bieden voor het hele gezin. Zij hebben toen, naast de slotbetaling voor de letselschade, met zijn allen lekker op vakantie kunnen gaan. Ik weet zeker dat deze cliënte nu met een goed gevoel terugkijkt op een toch vrij vervelende gebeurtenis. En daar doe je het voor. Voor die glimlach aan het eind van de rit.

Partner van dit artikel

Reactie toevoegen

 
Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Tijdgeestanalist en innovatiestrateeg Christine Boland (eerder dit jaar hogelijk gewaardeerd door de 700 bezoekers van het VIP-congres van VVP en CGA) en architect...

ARAG:  Nederlanders onderschatten persoonlijke kwetsbaarheid bij online fraude

ARAG: Nederlanders onderschatten persoonlijke kwetsbaarheid bij online fraude

Nederlanders schatten hun kennis over cybercrime te positief in en dat verhoogt het risico op deze groeiende vorm van fraude, aldus ARAG op basis van onderzoek onder...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...

KNVB en ARAG verlengen samenwerking tot 2028

KNVB en ARAG verlengen samenwerking tot 2028

ARAG en de KNVB verlengen hun samenwerking tot 2028. Marc van Erven, CEO ARAG Nederland: “De match tussen de scheidsrechters en ARAG is heel logisch en...

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...