Kansen met data in de adviesmarkt, deel 1

Jack Vos 2021

(Jack Vos, Building Blocks, en Sjoerd Arntzen, Betterin2Business, in VVP 4-2021) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’ wordt? Daarom brengt VVP de komende edities een Data Drieluik. Deel 1: waarom nu met data aan de slag gaan?, deel 2: wat kan data voor je betekenen? En deel 3: hoe gebruik je data optimaal?

Elk advieskantoor maakt gebruik van diverse applicaties om zijn klanten te bedienen. Denk hierbij aan administratiepakketten, CRM-systemen, adviessoftware, klantportalen, social media of een eigen website. Het gebruik van deze systemen neemt toe, waardoor er een snelgroeiende ‘gouden berg’ aan data ontstaat. Naast eigen data maken kantoren ook steeds vaker gebruik van externe databronnen. Tenslotte zorgen nieuwe technieken ervoor dat de drempels enorm verlaagd zijn om data te gebruiken in de bedrijfsvoering. Daarmee ligt de weg open om door inzet van data ambities en doelen makkelijker te realiseren. Voorbeeld van de gouden berg:

Resultaat verbeteren

Data wordt meestal als eerste ingezet met als doel klantbediening te verbeteren en commerciële kansen te vergroten. Best practices zijn inzet van slimme algoritmes die portefeuilles real time inzichtelijk maken. Welke klantsegmenten dragen echt het meeste bij aan mijn rendement, welke klanten hebben de meeste potentie, wat voor klanten komen erbij of zeggen juist op? Met dit inzicht kan bijvoorbeeld direct de inzet van accountmanagers en de wijze van klantbediening worden geoptimaliseerd. Het voordeel is dat voor dit soort algoritmes helemaal niet zo veel data nodig is. Deze eerste stap kan dus bijna altijd gemaakt worden.

Een vervolgstap is de inzet van een algoritme dat voorspelt op wélk moment en met wélke producten of diensten je wélke klant het beste kunt helpen. Dus niet langer op aannames werken (‘ze zullen dit of dat wel willen’), maar inzet van je kostbare mensen en middelen op basis van wiskundig onderbouwde datamodellen. Zo kun je effectief klantrelaties behouden en omzet verhogen door bijvoorbeeld systematisch te werken aan polisdichtheid.

Klantverwachting: het nieuwe normaal

Echt iets doen met de data die je van klanten krijgt, is een vorm van luisteren naar je klant. Daarbij zijn klanten steeds meer gewend aan het feit dat hun data slim gebruikt worden. Bij retailers zoals Bol.com, Amazon en Coolblue krijg je op het juiste moment, de juiste aanbiedingen en adviezen. De lat ligt dus ook voor aanbieders van verzekeringsproducten steeds hoger. Klanten raken eerder geïrriteerd als ze niet op het juiste moment, via het juiste kanaal, op de juiste manier worden bediend. Oude manieren van klantbenadering (zoals iedereen dezelfde e-mail sturen) hebben daarom steeds vaker een averechts effect op de klanttevredenheid.

Efficiency verhogen

Inzet van data biedt niet alleen commerciële kansen, maar is ook een goede basis voor het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Met inzichten over en voorspellingen van de customer journey zet je medewerkers efficiënter en effectiever in. Datamodellen ondersteunen de medewerkers om op het juiste moment, met de juiste klant in contact te zijn en zo in plaats van reactief, proactief beheer te plegen en invulling te geven aan zorgplicht. Hierdoor worden veel tijd en kosten bespaard.

Morgen oogsten

Uit de praktijk blijkt dat investeren in datagedreven werken zéér rendabel is in termen van euro’s en klanttevredenheid. De vraag is hoe je een eerste stap kunt zetten. Heel eenvoudig, bespreek dit onderwerp om te beginnen eens in het MT. Data moet onderdeel worden van de strategie. Bepaal samen op welke vlakken je data wil inzetten; commercie, efficiency, klantbediening? Welke doelen of KPI’s zijn belangrijk? Haal er dan een expert bij en maak er samen een concrete business case van. Na een pilot weet je meer.

Tip:

Je hoeft niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Je kunt direct aan de slag met bewezen technieken en modellen. Belangrijk: laat je daarin goed begeleiden voor snel succes.

Jack Vos is werkzaam bij Building-Blocks en Sjoerd Arntzen is oprichter van Betterin2Business. Beiden hebben ruime ervaring in de financiële dienstverlening.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Veldhuis Advies trakteert op taart na nominatie VVP Advies Award

Veldhuis Advies trakteert op taart na nominatie VVP Advies Award

Veldhuis Advies trakteert op taart nadat ze - samen met twee andere kantoren - zijn genomineerd in de categorie Zakelijk Advies van de VVP Advies Award 2023. Het...

Thomas verzekert genomineerd in categorie Starters VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert genomineerd in categorie Starters VVP Advies Award 2023

Thomas van Uunen van Thomas verzekert, één van de drie genomineerden in de categorie Starters, is verheugd met zijn nominatie voor de VVP Advies...

T&W Tilburg viert nominatie Advies Award 2023

T&W Tilburg viert nominatie Advies Award 2023

T&W Tilburg, één van de drie genomineerden in de categorie Zakelijk Advies, is blij met de nominatie voor de VVP Advies Award 2023. Het adviesbedrijf...

Buro Philip van den Hurk viert nominatie VVP Advies Award 2023

Buro Philip van den Hurk viert nominatie VVP Advies Award 2023

Het team van Buro Philip van den Hurk viert de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Particulier Advies. Het advieskantoor is een van de drie genomineerden...

Hyppe showt nominatie Advies Award 2023 op groot LED-scherm

Hyppe showt nominatie Advies Award 2023 op groot LED-scherm

Hyppe is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat laten ze weten ook. Op een LED-scherm van maar liefst 25m²...

Dit zijn de 21 genomineerden voor de VVP Advies Award 2023...

Dit zijn de 21 genomineerden voor de VVP Advies Award 2023...

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

Spotters dragen ruim 200 topkantoren aan voor lustrumeditie VVP Advies Award

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft drie kantoren per categorie in het vizier met de hoogste A(dvies)-factor. Deze top 3 is voor een belangrijk deel tot...

Kiezen voor schaalbare AI-techniek met data-ethiek

Kiezen voor schaalbare AI-techniek met data-ethiek

(Jack Vos van Onesurance en Max Roeters van Brush-AI.nl in VVP 1, 2023) We zien het elke dag op kantoor, door moderne computertechnologie groeit de berg ‘big...

OneSurance sluit zich aan bij de Cronos Groep

OneSurance sluit zich aan bij de Cronos Groep

Onesurance sluit zich aan bij full service technology partner Inkubis. Onesurance, opgericht door Dennie van den Biggelaar (foto midden) en Jack Vos (foto rechts),...

VVP Advies Award 2023 van start met 37 spotters en twee nieuwe juryleden

VVP Advies Award 2023 van start met 37 spotters en twee nieuwe juryleden

Met maar liefst 37 spotters (experts in de haarvaten van de financiële advieswereld) is de VVP Advies Award 2023 van start gegaan. Evenals in de vorige vier...