Klimaat en duurzaamheid top-prioriteit maken
(Kees Dullemond, INSVER, in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Steeds meer bedrijven pakken duurzaamheid actief op. Het merendeel van de bedrijven hebben volgens het CBS dit jaar maatregelen genomen om hun bedrijfsvoering duurzamer te maken. Er is maatschappelijk draagvlak voor deze verduurzaming en dat wordt alleen maar groter. De verzekeringsbranche heeft daar een spilfunctie in en heeft een belangrijke rol in het verder verduurzamen van onze samenleving. Op dit vlak valt nog veel impact te maken vanuit onze branche en daarvoor is INSVER opgericht. Het platform dat onderdak biedt aan alles en iedereen die openstaat voor verduurzaming.
De belangrijkste reden om te verduurzamen voor bedrijven is vaak toch een financiële prikkel of maatregelen die worden opgelegd vanuit de overheid. INSVER vindt het belangrijk dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid oppakken en zélf overtuigd zijn van het nut van verduurzaming. Vanuit een intrinsieke motivatie moeten we het voortouw nemen en niet wachten op andere partijen of op elkaar. Er is inmiddels veel bekend over de gevolgen van klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit. Toch spannen we tot nu toe nog de kar achter de wagen en dweilen we met de kraan open.
Regelgeving omdat het moet
Daarbij hebben veel initiatieven wereldwijd nog niet geleid tot een afname van de verstoring van de natuur en het dalen van het aantal diersoorten op onze planeet. Een betere wetgeving is belangrijk om meer bedrijven aan te sporen hun verantwoordelijkheid te nemen. Ook de verzekeringsbranche krijgt te maken met nieuwe wet- en regelgeving. Klimaat en duurzaamheid hebben topprioriteit in de politiek, bij DNB en AFM. Deze topprioriteit zou eigenlijk voor iedere verzekeraar, assurantiekantoor of financieel adviseur moeten gelden. Wie de maatschappelijke verantwoordelijkheid aanvaardt en een vooruitstrevende rol oppakt op weg naar verduurzaming is de winnaar van morgen.
Inzichtelijk maken
De vraag is nog vaak hoe. Als het gaat om (vernieuwde) wetgeving liggen daar zelfs nog veel vragen over de aanpak onder adviseurs. INSVER wil los van die wetgeving positief draagvlak creëren waarin verzekeringsmensen de sport zien om mee te doen. Wij inventariseren ideeën en stellen tal van instrumenten ter beschikking om duurzaamheid concreet en inzichtelijk te maken. Dit is bedoeld voor de hele keten want we hebben elkaar nodig. Samenwerking is cruciaal om er voor te zorgen dat natuur en mens weer meer in balans zijn. Wij zijn immers natuur en geen heer en meester over diezelfde natuur.
Urgentie
Hoewel dit concept steeds meer in ons bewustzijn dringt blijven concrete acties vaak uit. Onze klimaatuitdagingen hangen vaak samen met tal van andere maatschappelijke, sociale, ecologische en economische vraagstukken en knelpunten. Voor advieskantoren die dagelijks bezig zijn om hun klanten goed te helpen, hun team te optimaliseren en de bedrijfsprocessen draaiende te houden, is het niet te doen om goed inzicht te hebben in deze complexe materie, laat staan waar zij zelf invloed op uit kunnen oefenen.
Hoe dan wel
INSVER gaat daarom voor een laagdrempelige en concrete aanpak. Wanneer wij met elkaar als branche kleine en grote stappen zetten, maken wij met zijn allen een grote sprong vooruit.
Dit begint met kennis en informatie verzamelen over duurzaam en klimaatverantwoord ondernemen. Er is inmiddels veel informatie beschikbaar. Juist die hoeveelheid maakt dat bedrijven niet altijd weten waar ze moeten beginnen. Het is een drempel om aan de slag te gaan. Daarom hebben we voor de leden van INSVER een kennisplatform ontwikkeld. Zie dit als een digitale bi
Kees Dullemond: ‘Duurzaamheid wordt business as usual.’
‘Het duurt niet lang meer of klanten willen alleen nog zaken doen met duurzame ondernemingen’
Met INSVER pakken we de handschoen op om de verzekeringsbranche breder en dieper met artikelen over duurzaamheid en klimaat te informeren. Concreet, met voorbeelden en tips en suggesties. Denk aan voorbeelden, tips en suggesties voor in de bedrijfsvoering van de adviseurs en verzekeraars:
- over hoe je duurzame verzekeringen kunt maken en duurzaam advies verleent;
- over hoe je de CO2-voetafdruk kunt verlagen en dat ook met je klanten kunt gaan bespreken;
- over wat de SDG’s zijn en hoe je die in je bedrijf kunt implementeren;
- over hoe je het gesprek met je klant over duurzaamheid aan gaat (zakelijk en particulier);
- over hoe je zelf een plan van aanpak maakt om duurzaamheid in je bedrijf te integreren.
Verduurzamen begint bij jezelf
Om te verduurzamen begin je bij jezelf. Dit komt een advies aan anderen alleen maar ten goede. INSVER heeft daarom twee CO2 voetafdruk calculators gemaakt die assurantiekantoren kunnen invullen om te zien hoe ze er voor staan met hun bedrijf en waar ze kunnen verbeteren.
Verder is het platform ingedeeld in diverse thema’s zoals duurzaamheid, klimaat, circulariteit, en regelgeving. Het zijn allemaal thema’s die met elkaar samenhangen en allemaal belangrijk zijn. Wat we hiermee laten zien is dat er enorm veel mogelijkheden zijn om aan duurzaamheid te doen. En dat het ook juist goed is om daar iets kleins uit te kiezen waarop je actie onderneemt.
Geen keus
Het duurt niet lang meer of klanten willen alleen nog zaken doen met duurzame ondernemingen. Adviseurs selecteren daarom ook steeds meer op samenwerkingen met duurzame verzekeraars. Een punt van aandacht is natuurlijk dat financiële producten ook echt duurzaam zijn en dat er geen sprake is van greenwashing. Een algemeen erkend duurzaamheidslabel is hier deels een oplossing voor. Dit zal niet lang op zich laten wachten. De hele samenleving verduurzaamt en de verzekeringsbranche moet daarin mee en kan daar zelfs een aanjagende rol in spelen. Wij willen met INSVER een actiegericht klimaat scheppen voor adviseurs waarin ze uitgenodigd en bekrachtigd worden om die rol op te pakken en uit te voeren.
Reactie toevoegen
Verduurzaming bedrijven op lager pitje
De verduurzaming onder Nederlandse bedrijven blijkt, na een versnelling in 2023, te stagneren in 2024. Deze stagnatie wordt bij ondernemers vooral veroorzaakt door...
Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos
Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...
Een cruciale rol voor adviseurs
(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De afgelopen drie jaar heb ik veel gesproken met verzekeringsadviseurs en verzekeraars over duurzaamheid...
(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuw in VVP in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord...
Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten
Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...
(Voorwoord VVP-special Duurzaam Advies 2024) Om maar met de deur in huis te vallen: duurzaam adviseren levert alleen maar winst op. Om dit in te zien, is er een...
De wereld verandert en wij geven de richting aan
(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...
Verandering is de brandstof voor succesvol ondernemen
(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) De afgelopen 65 jaar is er veel veranderd maar één ding staat vast voor Kees Dullemond: "Veranderingen zijn...
(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...
(Karin Kasdorp en Erik Friedeberg in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het is een mooie term – duurzaamheid. Maar wat verstaan we er eigenlijk onder? Voor...