Kort op de bal biedt voordelen voor klant én kantoor

Actief klantbeheer adviseur 1 Marton Overbeeke

(Uit VVP 5-2021) “Als je kort op de bal speelt, loopt de klant niet onnodig lang risico; of blijven zijn lasten niet onnodig lang te hoog. Je creëert vooral goodwill en verstevigt de relatie met je klant. Dat mes snijdt altijd aan meerdere kanten”, aldus Marton Overbeeke van Advieskantoor Overbeeke, dat zowel in 2020 als in 2021 door de jury van de VVP Advies Award werd uitgeroepen tot meest klantgerichte kantoor van de provincie Zeeland.

Actief klantbeheer is volgens Overbeeke dat je op de juiste momenten contact hebt met je klant om te toetsen of datgene wat je eerder met hem afgesproken hebt nog steeds past bij de situatie waar hij zich in bevindt. “Onze ervaring leert ons nu dat je bij een structurele aanpak kort op de bal kunt spelen wat zowel voor de klant als voor onszelf voordelen biedt.”

‘Maak een plan en bedenk op welk onderdeel jij erg succesvol zou kunnen zijn’

Overbeeke is al langer bezig met actief klantbeheer. “In de afgelopen jaren hebben we verschillende manieren uitgetest, maar de aanpak die we nu voor een deel van onze klantenportefeuille hebben uitgerold is zo’n 2,5 jaar actief. We waren overtuigd van de voordelen die het onze klanten en onszelf kon geven.”

Succesfactoren

“We hebben op basis van de eerdere ervaringen een raamwerk opgesteld welke mate van ondersteuning in onze optiek past bij welk type klant. Vervolgens hebben we de verschillende criteria in kaart gebracht. Dat zijn zowel ‘harde’ als ‘zachte’ criteria. Waar de ouderwetse segmentatie vaak alleen maar op basis van (provisie) omzet werd gedaan, kijken we voor ons raamwerk naar veel meer aspecten. Denk aan carrièreperspectief, ontwikkeling en potentieel van een onderneming, maar ook het gevoel wat een adviseur heeft bij een klant. We maken op die manier een evenwichtige verdeling tussen de inspanningen die we op het gebied van actief klantenbeheer moeten plegen en de kosten en de baten ervan. Uiteindelijk leidt dit tot een bepaalde indeling die we weer hard in ons CRM-systeem terug laten komen. Op die manier weten we zeker dat we niemand over het hoofd zien.”

Marton Overbeeke: ‘Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.‘

Belangrijkste tool om actief klantbeheer tot een succes te maken, is het CRM-systeem. “Dit kunnen we gelukkig deels op maat inrichten. Daarnaast laten we ons triggeren door verschillende andere specifieke advies- en signaleringssoftware.”

Wat zijn de verdere stappen voor Overbeeke? “Ik zou simpelweg zeggen: het uitrollen over onze hele portefeuille. Maar dat zijn nog heel veel stappen… Concreet kijken we nu naar implementatie bij een bepaalde groep particuliere relaties waarbij we ons meer willen laten ondersteunen door intelligente software. Dat moet ertoe leiden dat alle aandacht ook echt naar de klant uit kan gaan en niet naar het proces.”

Tools en tips

“Ik denk dat elke adviseur het belang van actief klantbeheer wel zal onderkennen. Ik merk echter vaak dat de waan van de dag ons weerhoudt om dit soort stappen te zetten, zeker als je het gevoel hebt dat het roer in één keer om moet.”

“Maak een plan en bedenk op welk onderdeel jij erg succesvol zou kunnen zijn. Bepaal vervolgens op welke doelgroep je het letterlijk zou willen uitproberen. Dat houdt het in het begin overzichtelijk en geeft je de mogelijkheid om bij te sturen. Schaal vervolgens op en realiseer je daarbij dat Keulen en Aken ook niet op één dag gebouwd zijn.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...

Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...