Laat je niet gek maken

Arto Willemsen 2020
(Uit VVP 6-2020) Overnames en deelnemingen tuimelen momenteel over elkaar heen in de intermediaire markt. Maar laat je niet gek maken, noch als kopende noch als verkopende partij. Dat meent Arto Willemsen, CFO en directeur Mergers & Acquisitions bij de Heilbron Groep.

Van vierdeklasser naar Eredivisie. Zo omschrijft Willemsen de sprong die de Heilbron Groep in betrekkelijk korte tijd heeft gemaakt. De groep is ontstaan uit het samengaan in 2017 van Heilbron en Sucsez. Sindsdien maakt de groep een sterke groei door, niet in de laatste plaats dankzij overnames. De snelle groei vraagt voortdurend om verdere professionalisering van de organisatie. Tegen die achtergrond trok Heilbron Groep ruim een jaar geleden Arto Willemsen aan als directeur Mergers & Acquisitions. Vanaf mei heeft Willemsen tevens de functie van CFO van de groep aanvaard.

Willemsen kent het overnamegeweld onder financieel adviseurs van nabij; hij gaf mede leiding aan Unirobe Meeùs Groep, in 2017 overgenomen door Aon. “Ik ben even meegegaan, maar als CFO van de gekochte partij heb je niet de beste kaarten… Een louterende ervaring.” In zijn tijd bij Heilbron Groep is nog geen sprake geweest van gedwongen ontslagen na een overname. Maar dat een overname mensen kan raken, beseft Willemsen terdege. “Je kiest een bepaalde weg. Als die weg verandert, is het niet per se jouw keuze meer. Overigens zien we dat de mensen die alternatieven hebben, daar uit zichzelf naar handelen. Tegelijkertijd krijgen we van veel mensen terug dat de overname voor nieuwe energie in de onderneming heeft gezorgd. Maar hoe dan ook is het belangrijk oog te hebben voor de mensen en de bedrijfscultuur achter de cijfers. Bedrijfsculturen sluiten niet zomaar op elkaar aan, zoals ik zelf heb gezien toen Royal Nederland en Zwolsche Algemeene samengingen.”

Willemsen was accountant toen hij werd benaderd door ITT Hartford, het moederbedrijf van de Zwolsche.

“Als accountant heb je een controlerende functie, terwijl ik juist aan de andere kant van de tafel wilde zitten. Ik ben geen ondernemer pur sang, maar wel een ondernemende CFO. Ik vind het leuk om samen met de echte ondernemers te kijken wat er mogelijk is.”

Willemsen geeft ook graag leiding aan veranderingsvraagstukken. Daar heeft hij alle gelegenheid voor bij de Heilbron Groep. Wel lastig even: de coronalockdowns. “De processen lopen wel door, dat is het punt niet. Maar het is soms lastig om op afstand de veranderingen en verbeteringen te managen. Er is veel dynamiek in ons bedrijf. Dan wil je snel kunnen schakelen.”

Minder onderwaterwerk

Als directeur Mergers & Acquisitions begeleidt Willemsen overnames vanaf de eerste contacten tot closing. De integratie wordt vervolgens opgepakt door Marja Dierssen (directeur Projecten en Integratie).

De Heilbron Groep zet nadrukkelijk in op integreren van systemen, werkwijzen, arbeidsvoorwaarden. Willemsen: “Eén platform, daar zetten we op in. Daar ga je ook je schaalvoordelen behalen. We willen ook dat onze medewerkers met de klant bezig kunnen zijn. Het ‘onderwaterwerk’, daar gaat de financieel adviseur het niet op winnen. We komen uit een wereld waarin de klant tevreden was als er na 30 dagen een bijna foutloze polis op zijn mat lag. Die tijd is echt voorbij.”

Overnamekansen zien

Willemsen vertelt hoe een overnametraject verloopt: “Er zijn meerdere manieren waarop een overname begint. Directeuren van de Heilbron Groep hebben veel contacten met de markt en zien overnamekansen. Ook kantoren die al zijn aangesloten, lopen soms tegen interessante partijen aan bij hen in de buurt. Verder melden zich makelaars van partijen die willen verkopen.

Gericht zoeken is een andere mogelijkheid, bijvoorbeeld om witte vlekken in de landelijke dekking in te kleuren.”

Een belangrijke fase is de (nadere) kennismaking. Dan wordt duidelijk of er werkelijk een basis voor de overname bestaat.

Willemsen: “Als de kennismaking bevalt, wordt een intentieverklaring opgesteld. Daarna volgt het zogeheten due diligence onderzoek, waarin het bedrijf van de verkopende partij op tal van facetten wordt beoordeeld. Niet vaak, maar het kan gebeuren dat wij toch afzien van de koop; teruguit onderhandelen doen wij niet.

Sinds ik bij de Heilbron Groep werk, is het twee keer voorgekomen dat een overname afketste op grond van de uitkomsten van het due diligence onderzoek. Dat laat zien hoe belangrijk dit onderzoek is.

“Als het contract eenmaal is ondertekend, moeten er allerlei (praktische) zaken worden geregeld. Zo moeten de nieuwe beleidsbepalers worden aangemeld bij de AFM. Onze mensen zijn al eerder door de AFM getoetst. Hierdoor betreft het in de basis een papieren exercitie, die echter wel doorlooptijd kost. Ook wordt al een integratieplan opgesteld.”

Prijs

De prijs is natuurlijk een belangrijk element. Willemsen: “Wij bieden een prijs waar wij ons goed bij voelen en dat is volgens ons ook een faire prijs voor de verkopende partij. Helaas hebben mensen niet altijd een realistisch beeld van de waarde van hun bedrijf. Nadat ik wegging bij Aon heb ik een praktijk fusies en overnames gehad, waarin ik onder meer de verkoop van een oogkliniek heb begeleid. Die kliniek had een prachtig waarderapport laten opstellen. Maar de partijen die interesse hadden, boden maar een derde van de waarde in het rapport. Wees als verkopende partij dus realistisch. Dan voorkom je teleurstelling.

 

‘Wees als verkopende partij realistisch. Dan voorkom je teleurstelling’

“Dat er op dit moment veel vraag is naar assurantiekantoren en -portefeuilles is een feit. Daardoor is er wellicht wat meer onderhandelingsruimte. Maar laat je alsjeblieft niet gek maken door sommige verkoopmakelaars die gouden bergen beloven. Ik raad iedereen die wil verkopen aan een adviseur in de arm te nemen. Maar kies er dan een die verder kijkt dan naar het geld alleen. Je kantoor is je ziel en zaligheid, daar hoort emotie bij. Het is goed als je dan wordt begeleid door iemand die er zakelijker in staat. Maar wel realistisch dus.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Michael de Nijs meest invloedrijk in financiële sector"

"Michael de Nijs meest invloedrijk in financiële sector"

Michael de Nijs (Alpina Group) is de nieuwe nummer 1 in de RiFD Top 100 van meest invloedrijke personen in de financiële adviessector. Hij neemt het stokje...

Menselijke factor cruciaal bij overnames

Menselijke factor cruciaal bij overnames

(Roy van den Anker, Alpina Group, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Dit jaar werk ik 25 jaar in het intermediaire kanaal van de verzekeringsbranche....

Naast werknemer ook bedrijf vitaal houden

Naast werknemer ook bedrijf vitaal houden

(Uit katern Zorg en Verzuim in VVP 4-2021) Met interventies via de zorgverzekering kun je zeker duurzame inzetbaarheid van werknemers bevorderen. Onbegrijpelijk...

Doe waar je goed in bent

Doe waar je goed in bent

(Roy van den Anker, Heilbron Leusden, in VVP-special Business Support 2021) Onlangs mocht ik deelnemen aan een PE-bijeenkomst met als thema klantbelang centraal....

Mandaat lanceert nieuwe digitale aanvraagstraat

Mandaat lanceert nieuwe digitale aanvraagstraat

Mandaat, het assuradeurenbedrijf van de Heilbron Groep, heeft een nieuwe digitale aanvraagstraat gelanceerd voor al haar inkomensproducten. Hiermee is volgens Mandaat...

Volmachtkantoor beoordelen op meer dan alleen rendement

Volmachtkantoor beoordelen op meer dan alleen rendement

Rob Scholten: ‘Het gaat om meer dan alleen het rendement van een volmachtkantoor.’ Professionaliteit heeft een prijs, dat moeten volmachtgevende...

Digitale transformatie vraagt om frisse blik

Digitale transformatie vraagt om frisse blik

Marco Gregoor laat op zijn smartphone een berichtje zien dat hij ontving van de fabrikant van zijn auto: de accuspanning is laag. “Dat is de digitale transformatie...

Kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

Kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

(Uit VVP 02 - 2019) Sucsez Groep (onder andere Heilbron, Verzuimeconoom, Mandaat Assuradeuren en Upiva) is dankzij overnames snel gegroeid. Maar hoe komen die overnames...

Klant profiteert van overnames

Klant profiteert van overnames

“Een grote omzet opent meer deuren dan een omzet van een paar miljoen.” Dat is eenvoudig gezegd de ratio achter de overnames die Heilbron pleegt, aldus...

Sucsez heet voortaan Heilbron

Sucsez heet voortaan Heilbron

Vorig jaar fuseerden zorgverzekeringsspecialist Sucsez uit Reeuwijk en Heilbron. Vanaf 1 juni gaat Sucsez de naam Heilbron voeren. “Een mooie samenwerking,...