Leef je klant

Janwillem Swart 2022

(Partner in Kennis Nh1816 in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Zet een streep door het woord ‘beheer’ en omarm het woord ‘contact’. Dan is klantbeheer niet langer iets wat moet als verplichte nazorg, maar iets wat je wilt. Omdat het kansen biedt. En ondernemende adviseurs houden van kansen en die benutten. Bij Nh1816 verzekeringen helpen wij adviseurs die kansen benutten. Zet klantbeheer actief in en dat begint, zoals we dat in Noord-Holland zeggen: gewoon met een praatje.

...

Actief klantenbeheer is geen verplichting maar een kans. Het houdt de band met je klant warm, versterkt de relatie en verlaagt drempels om contact op te nemen. En daarmee bedoel ik niet alleen de drempel van je kantoor. In de huidige tijdgeest besteden mensen hun tijd nu eenmaal veel online. Maar ook bij de supermarkt of langs de sportvelden komen lokale adviseurs hun klanten tegen. Ben daarom zichtbaar én benaderbaar.

Reserveer tijd

Tegelijkertijd lijkt de waan van de dag funest om de aandacht voor de klant naar een hoger niveau te tillen. De mail die volstroomt, tijdrovende administratieve processen, schademeldingen en de vele telefoontjes, kunnen de dag domineren. Maar, je kan het ook ombuigen. Enerzijds door tijd te reserveren of iemand verantwoordelijk te maken voor klantbeheer, anderzijds door het onderdeel van je processen te maken. Want als een klant belt voor een autowijziging, benut dan gelijk deze mogelijkheid om het pakket even na te lopen. Zonde als je dit zeldzame moment dat een klant bezig is met de verzekering, laat lopen.

Zet slimme systemen in

Een synoniem voor beheer is leiderschap. Ondernemende adviseurs hebben die leiderschap. Benut je leiderschap en zet die ook voor de persoonlijke contactmomenten met je klant in. Want laten we eerlijk zijn, je bent adviseur om mensen te helpen en omdat persoonlijk contact belangrijk voor je is. Niet omdat je houdt van administratieve rompslomp. Bij Nh1816 vinden we actief klantbeheer heel belangrijk, daarom ondersteunen wij financieel adviseurs hier actief in door slimme systemen aan te bieden zoals Business Support, Nazorgscan, VerzekeringApp, Mijn-polissen en het Portaal waarin adviseurs in een paar klikken de verzekeringen en schademeldingen regelen. Door maximaal te digitaliseren ontstaat maximale tijd voor persoonlijk contact.

Draagvlak

Maximale tijd die alle medewerkers in het kantoor kunnen inzetten voor de klant. Daarvoor is het noodzakelijk om draagvlak te creëren. Als het team de kansen van actief klantbeheer ziet en met name ook het plezier, want minder administratieve rompslomp en meer persoonlijk contact, ontstaat er draagvlak. Met als winst dat klanten bewust worden en je zelfs op de hoogte houden van wat er in hun levens gebeurt. Zoals kinderen die op kamers gaan, verbouwingsplannen, die laadpaal voor de deur of de overweging om van het gas af te gaan. Ik noem maar iets. Wat je geeft, krijg je terug. Als je tijd en aandacht aan je klanten besteedt, ook als zij het niet verwachten, kom je als adviseur tussen de oren van je klant en denkt hij ook sneller aan jou.

Leef je in

Het klinkt misschien lichtzinnig en makkelijk, toch is er nog een hoop te winnen. In de branche zie ik dat klantbeheer vaak wordt gezien als een verplichting. Er liggen dus kansen, vanuit Nh1816 helpen wij adviseurs die kansen te benutten zodat zij die lokale held zijn. Wij noemen deze adviseurs niet voor niets local hero’s . Door zich in te leven in hun klant, in hun omgeving en betrokken te zijn, kunnen lokale adviseurs het verschil maken ten opzichte van grotere partijen. De menselijkheid, betrokkenheid en hulpvaardigheid is wat telt en waar verzekeren in essentie voor bedoeld is.

Werk met contactmiddelenmix

Lokaal of niet, de wereld is vandaag de dag voor mensen groter. Daarbij is de onlinewereld grenzeloos. Dat maakt ook het aantal mogelijkheden om in contact te komen met de klant, groter. Naast binnenstappen, bellen en mailen, is social media een kansrijk kanaal om blijvend tussen de oren van je klant te komen. Instagram en TikTok bijvoorbeeld om jongeren te bereiken voor die brommerverzekering. En contacten worden ook langs de lijnen en op feestjes gelegd. Onderschat de waarde van je netwerk en het persoonlijke gesprek niet.

Wees zichtbaar

Daarom is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Online en offline. Formeel en informeel. Dus ook tijdens een evenement voor een goed doel bijvoorbeeld en bij verenigingen. Via onze tool Business Support helpen wij adviseurs zichtbaarder te zijn. Van social media berichten en mailingen tot promotiematerialen zoals een start- en finishboog voor een hardloopwedstrijd door het dorp of een goede doelen actie die de adviseur samen met ons steunt.

Zet je voordeur open

Actief klantbeheer gaat over je klant leven, oprechte interesse tonen, in contact staan en hem helpen een gerust leven te leven omdat hij weet dat het goed geregeld is en wordt, als er toch iets misgaat. En ja, dan ontstaat er de ruimte voor de leuke dingen in het leven. Zoals het lokale evenement dat je als adviseur organiseert om samen met je klanten iets goeds te doen voor de lokale omgeving. Een herinnering die verbindt en de loyaliteit vergroot. Investeren in de binding met je klant én je zichtbaarheid, houdt de achterdeur dicht en zet de voordeur open. Een kans van actief klantbeheer die veel kantoren nog niet volop benutten. Dus ik zou zeggen: pak ‘m, kom in contact en weet ons te vinden als we je kunnen helpen.

Janwillem Swart is Sr Commercieel Manager bij Nh1816 Verzekeringen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

Samen betrokken: Jos Kamp Assurantiën

Samen betrokken: Jos Kamp Assurantiën

(Rubriek Samen Betrokken in VVP 3, 2023) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een vraagbaak voor verzekeringen,...

Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...