Live = life

Jeroen Oversteegen 2019

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Is innovatie belangrijk? Het Nationaal Groeifonds heeft er tot 2026 in ieder geval 20 miljard euro voor over. Volgens minister Adriaansens (EZK) speelt vernieuwing een cruciale rol bij het borgen van onze huidige welvaart. Op nationaal niveau gaat dat om het gezond houden van mensen, economie en milieu. Soms letterlijk via rocket science zoals het verduurzamen van de luchtvaart. Andere projecten betreffen onder andere artificial intelligence bij kankeronderzoek, digitaliseren van de logistieke sector en groene chemie.

Bij dit laatste begrip maak ik meteen een bruggetje naar de praktijk van het financieel intermediair. Hoe is de chemie met jouw relaties? En die van een paar jaar geleden? Komt ‘groen doen’ — verduurzamen van de woning — al aan bod bij elk hypotheekadvies? Super als dat zo is, zeker nu de energieprijzen door het dak schieten. En goed dat je daarbij gebruik kunt maken van nieuwe ‘groene’ productvarianten van steeds meer geldverstrekkers en ruimere subsidieregels.

Doen, vallen, opstaan

Andere tijden vragen om een nieuwe benadering, innovatie dus. Het wiel zette ooit zaken in beweging, en stoomkracht bracht de versnelling. Stilstand is achteruitgang, zeker nu er goede kans is dat de markt gaat kantelen. De rente stijgt, de gemiddelde prijs van woningen daalde voor het eerst, het aantal oversluitingen is over zijn top heen. En er wordt weinig verhuisd en nog te weinig nieuw gebouwd. Wat houdt dat in voor de persoonlijke welvaart van het intermediair? En hoe helpt innoveren daarbij?

Je dienstverlening aanpassen hoeft niet zo radicaal als Elon Musk zijn Tesla introduceerde, of Netflix afrekende met de videotheek en lineair tv-kijken. Ook kleine wijzigingen in je processen of de producten op je palet kunnen al een verschil maken. Innoveren is doen, vallen, opstaan. En niet opgeven! Oriënteer je, probeer iets. Er zijn genoeg ideeën die niet worden uitgevoerd. En er is voldoende slimme software die je tijd bespaart, kansen toont binnen je portefeuille én je op de kaart zet bij relevante leads. Wees niet bang, het gaat vast een keer mis. Maar blijf positief — er zijn genoeg mensen die zeggen dat het elke dag regent… in veel landen zou men daar maar al te blij mee zijn.

Verbeteren

Bij de Nationale Hypotheekbond doen we niet anders. Ooit met twee man gestart om huiseigenaren online te helpen oversluiten, werken we nu met vijftig enthousiaste collega’s aan de verdere ontwikkeling van een veelzijdig softwareplatform. De consument staat nog steeds centraal. Maar onze groei kwam toen we de focus verlegden, op het intermediair, en bezig bleven met verbeteren. Dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Maar zo volgden op den duur wel franchisegevers, geldverstrekkers en volmachtbedrijven als opdrachtgevers en partners.

Nog steeds steken we regelmatig onze nek uit, onder het motto: live = life. Ga jouw vernieuwing ook zo onbevangen aan. Deel, ontvang feedback, luister ernaar, maar bepaal je eigen koers. De hele tribune zit vol coaches en trainers… jij bent de sterspeler van je team.

#onafhankelijkfinancieeladviesisbelangrijk

Reactie toevoegen

 
Meer over
We zijn toch niet vastgeroest?

We zijn toch niet vastgeroest?

(Gert Vasse, Ockto, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) De hypotheekmarkt draaide het afgelopen jaar op volle toeren. Er werd massaal overgesloten om optimaal...

Innoveer naar jezelf

Innoveer naar jezelf

(Communicator Mieke Verhoef in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Voordat ik in de auto stap, bekijk ik mijn mail. Post van Willem Vreeswijk. Hij schrijft dat...

Mobiele escaperoom rijdt door Nederland

Mobiele escaperoom rijdt door Nederland

(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Elke adviseur kent Centraal Beheer als schadeverzekeraar door de legendarische “Even...

Duurzaam uit het vervuilende moeras innoveren

Duurzaam uit het vervuilende moeras innoveren

(Innovator Robert Witteveen in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Om maar met de deur in huis te vallen: verzekert de verzekeringsbranche zijn eigen ondergang?...

Innovatie is een middel, geen doel

Innovatie is een middel, geen doel

(Remco Heeres, Heeres Assurantiën, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) “Innoveren is een middel om je dienstverlening te verbeteren, geen doel op...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

Met grip op data sta je 2-0 voor

Met grip op data sta je 2-0 voor

(Partner in Kennis HippoLine in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Be the change bekt lekker en is een geschikte slogan voor een dominee, personal coach of fabrikant...

Een stoptrein of een snelle TGV? De machinist, dat ben je zelf

Een stoptrein of een snelle TGV? De machinist, dat ben je zelf

(Jack Vos, Onesurance, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Be the change gaat over nu eigen regie nemen. Nú eigen regie nemen over welke software je...

Innovaties en toepassingen op een rij

Innovaties en toepassingen op een rij

(Overzicht fin- en insurtechbedrijven in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Verdere optimalisering van de digitale infrastructuur van financieel dienstverleners...

De belangrijkste IT-trends

De belangrijkste IT-trends

(Michael Mackaaij, Contactgroep Automatisering, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) De contactgroep automatisering bestaat inmiddels vijf jaar en levert met...