Maak een uithangbord van uw klant

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

In de gesprekken die ik voer met ondernemers vraag ik altijd hoe ze aan nieuwe klanten komen. Vaak hoor ik dan ‘via via’ of ‘ik moet het hebben van mond-tot mondreclame’. Dan denk ik steevast, dat is mooi, maar hoe zorg je nu dat je van mond tot mond gaat? En zou dit soort promotie ook niet dé manier zijn voor het kleinere assurantiekantoor om aan nieuwe klanten te komen?

Met standaard marketingcommunicatie is het voor een klein assurantiekantoor haast ondoenlijk om tegenwoordig nog op te vallen in de mêlee van communicatie-uitingen. Daarnaast heeft het gemiddelde kantoor vaak amper tijd voor marketing. Als er al tijd voor is, is het vaak de vraag waar te beginnen. Wat marketeers al lang geleden hebben ontdekt, is dat het veel sterker is, om anderen te laten vertellen wat je pluspunten zijn. Je hoort immers ook liever van de buurman of een zakenpartner dat je naar een bepaald bedrijf moet gaan, dan dat het bedrijf het zelf vertelt. Tegenwoordig kun je dan ook niets meer kopen of je wordt gevraagd het product of de dienstverlening te beoordelen middels cijfers, sterren, likes, testimonials, reviews noem maar op. In marketingterminologie noemen we dit ook wel referral marketing.

Het moge duidelijk zijn dat de impact van een externe die iets positiefs over jouw bedrijf zegt, veel waardevoller is, dan welke van je eigen communicatiedragers dan ook. Ik begin dan ook steeds meer te geloven dat er met referral marketing veel te winnen valt voor assurantiekantoren. De vraag is echter hoe je ervoor zorgt dat klanten positief over je gaan praten.

Het stimuleren van mond-tot-mondreclame begint natuurlijk met een uitstekende dienstverle

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

ning. Mijns inziens heb je hier een paar basisingrediënten voor nodig. 1) Goede verzekeringsproducten; de juiste dekking, geen overlap, uitstekende voorwaarden. 2) Passende premies; bied eventueel jaarlijks een scan aan om dit in kaart te brengen. 3) Een buitengewone afhandeling. Dit betekent niet per se de snelste afhandeling, maar wel een afhandeling waar klanten proactief op de hoogte worden gehouden en helderheid en transparantie de norm zijn. Tot zover nog wel te doen toch?

Om je dienstverlening van de buitencategorie te maken, zou ik het doordrenken met de menselijke maat. Wees sympathiek en authentiek. Verras je klanten waar mogelijk. Straal met het hele kantoor plezier uit. Laat merken dat jullie niets liever doen dan klanten ontzorgen door risico’s af te dekken. Have fun! Wanneer een goede dienstverlening staat, is het zaak te zorgen dat je klanten hierover gaan praten. Je kunt natuurlijk afwachten en hopen dat de ‘rumour around the brand’ vanzelf ontstaat, dat gebeurt vrijwel altijd in een zekere mate, maar je kunt ook het heft in eigen hand nemen en stimuleren dat klanten jou actief promoten. Wat je hiervoor nodig hebt, is een ambassadeursprogramma. In mijn volgende artikel ga ik hier verder op in.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...