Maandlastenadvisering is de nieuwe rol van de onafhankelijk adviseur

Kennisartikel DAK Special Cruciaal Beroep

(Partner in Kennis DAK Intermediairscollectief in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). De vraag of digitalisering de rol van de adviseur overbodig maakt, hoor je nauwelijks meer. Niets blijkt immers minder waar. Digitalisering jaagt, misschien onbedoeld, juist de behoefte aan advies en persoonlijk contact aan. Bovendien creëert DAK Intermediairscollectief voor zijn leden nieuwe kansen met producten die passen bij maandlastenadvisering.

Nog altijd hebben de adviseurs de handen vol aan hypotheken. Die aanvragen worden door de medewerkers van DAK en de aangesloten adviseurs grotendeels op afstand behandeld. De digitaliseringsslag van het afgelopen jaar werpt zijn vruchten af als het gaat om efficiëntie en gebruiksgemak. Zoals het gebruik van brondata bij de hypotheekaanvraag. De adviseur en de klant kunnen zich nu volledig richten op het advies.

Ook de persoonlijke contacten zijn nu erg afhankelijk van digitale oplossingen. Tim Rijvers, algemeen directeur van DAK, constateert gewenning aan videobellen: “Ik denk dat een deel van de contacten online zal blijven plaatsvinden. Thuiswerken is gewoon geworden en we gaan vooral voor afspraken naar kantoor. En er zullen weer evenementen worden georganiseerd, maar waarschijnlijk wel die mensen vanuit huis ook kunnen bijwonen”.

Digitaal netwerken

Die webinars hebben het grote voordeel van een veel groter bereik. Rijvers licht toe: “Wij organiseren nu een of twee keer per week een webinar. Aan ‘content’ geen gebrek: van de verduurzamingshypotheek tot cyberrisico’s. De belangstelling is groot: er nemen tot wel vierhonderd adviseurs aan deel. Dat is wel iets anders dan een zaal met dertig tot veertig mensen.”

Ondertussen hebben de leden zich het platform van de webinars ‘toegeëigend’ voor hun eigen behoeftes. “Het platform heeft uiteraard een chatfunctie. Maar die wordt niet meer alleen gebruikt om de presentatoren vragen te stellen. De leden gebruiken de chat steeds meer om onderling met elkaar te ‘praten’. Je ziet dat het platform voorziet in een behoefte om te netwerken. Dat is natuurlijk prachtig”, lacht Rijvers.

Het zegt ook wel iets over de groeiende behoefte aan bijeenkomsten. Rijvers beschrijft dat mooi: “Een company heet niet voor niets een company . Het gaat over de betekenis ‘gezelschap’. Mensen willen bij elkaar zijn.” Toch moet de veiligheid van de mensen en hun naasten voorop staan, ook bij de viering van het veertigjarig bestaan van DAK. En gevierd wordt deze mijlpaal, maar met acties op afstand. Zoals bij het afsluiten van een 40e verzekering of hypotheek. Of leden en/of medewerkers van leden die dit jaar veertig worden.

Daarnaast blijft de coöperatie werken aan verbreding van het aanbod en specialistische ondersteuning van de leden. Rijvers: “Wij zijn een uniek bedrijf. Binnen een coöperatie zitten je klanten – je leden – aan de bestuurstafel. Zij bepalen ons reilen en zeilen. Wij vertalen de signalen die wij van onze leden krijgen naar nieuwe producten of diensten.”

Balans

Zo’n signaal is de groeiende behoefte aan maatwerk en persoonlijk contact. Dat betekent overigens niet dat digitalisering geen prioriteit heeft. “Als je niet automatiseert, word je te duur en prijs je jezelf de markt uit. Wij vinden dat je moet automatiseren wat je kunt automatiseren. En waar een persoonlijke touch nodig is, bouw je die in”, zegt Rijvers. Kun je een simpele schade volledig digitaal behandelen, dan kun je bij wijze van spreken al binnen een dag uitbetalen. Maar wat doe je bijvoorbeeld met een schade die niet gedekt is? “Die mededeling kun je natuurlijk ook automatiseren, maar wij vinden dat we zo’n beslissing persoonlijk moeten toelichten. De adviseur is er immers voor zijn klanten. Daar vecht hij of zij voor. En wij dus ook.”

Eigen processen automatiseren zorgt er bovendien voor dat er meer tijd is voor advies en maatwerk. Daar ligt de toegevoegde waarde van de adviseur.

Ondanks het enorme online aanbod aan hypotheken en verzekeringen, zoekt de klant de adviseur op. Waarom? “Mensen oriënteren zich inderdaad online, maar verdrinken vaak in de diversiteit van voorwaarden. De adviseur wijst je de weg en regelt alles voor je.” De motivatie van mensen speelt ook een rol . “Het is heel leuk om online je reis te boeken. Het zoekwerk is een stuk voorpret. Maar voor verzekeringen ligt dat toch anders.”

Digitalisering van het verzekerings- en hypotheekaanbod leidt bovendien tot standaardisering. Mensen en bedrijven met complexere vragen vallen buiten de boot en zoeken het advies op. “Je kunt dus stellen dat digitalisering maatwerk aanjaagt.”

Adviseurs kunnen op hun beurt met complexe vragen over hypotheken terecht bij de DAK Voorbespreekdesk. En de specialisten van de Zakelijke Desk helpen adviseurs met vragen over zakelijke verzekeringen, zoals cyberverzekering.

Maandlastenadvies

Een adviseur kijkt bovendien verder dan alleen de hypotheek of de verzekering. “De adviseur zal zich steeds meer toespitsen op het totale financiële huishoudboekje van de consument of de ondernemer. Als je praat over maandlastenadvisering, dan heb je het over andere thema’s, zoals verduurzaming en mobiliteit.”

Zo heeft DAK vorig jaar autolease geintroduceerd. Hiermee profiteren de leden van de enorme groei in private lease. Juist in coronatijd mijden mensen het openbaar vervoer. Zij hebben weer behoefte aan ‘eigen mobiliteit, auto’s. Sinds de lancering verdubbelt de omzet van DAK Autolease maandelijks. Rijvers denkt dat private lease de komende jaren zeker met een factor 10 zal groeien. “Je weet met private lease precies waar je aan toe bent. Je hebt vaste lasten per maand en geen onvoorziene kosten, zoals dure reparaties. Mensen kiezen niet meer voor bezit, maar voor gebruik en gemak. En zelfs elektrisch rijden wordt betaalbaar.”

Ook verduurzaming van woningen past naadloos in de nieuwe rol. “Dat gaat verder dan sec de hypotheek. Ook hier gaat het over maandlastenadvisering, want die zonnepanelen hebben een effect op je maandelijkse energielasten.”

“Maandlastenadvisering is de nieuwe rol van de adviseur. Met digitalisering als aanjager én enabler voor maatwerkadvies en persoonlijke contacten”, concludeert Rijvers.

Reactie toevoegen

 
DAK Compleet naar 1 miljoen premievolume

DAK Compleet naar 1 miljoen premievolume

DAK Compleet heeft één jaar na introductie de mijlpaal van 1 miljoen premievolume doorbroken. Deze mijlpaal is bereikt met bijna 2000 lopende pakketten...

Mark van Uffelen benoemd tot ICT-directeur bij DAK

Mark van Uffelen benoemd tot ICT-directeur bij DAK

Mark van Uffelen is toegetreden als directeur ICT tot de directie van DAK Intermediairscollectief. Van Uffelen, voorheen manager Bedrijfsbureau en verantwoordelijk...

Lot hypotheken nu ook in schap van DAK

Lot hypotheken nu ook in schap van DAK

De hypotheken van Lot zijn ook verkrijgbaar via DAK Intermediairscollectief. Tim Rijvers, Algemeen Directeur DAK: ”Net als voor Lot Hypotheken, is duurzaamheid...

DAK lanceert exclusief label Groene Hart Hypotheken

DAK lanceert exclusief label Groene Hart Hypotheken

DAK Intermediairscollectief heeft Groene Hart Hypotheken geïntroduceerd, een hypotheek die adviseurs handvatten biedt om verduurzaming te omarmen in het adviestraject...

DAK deelnemer van grootste mobiliteitsadviesnetwerk van Nederland

DAK deelnemer van grootste mobiliteitsadviesnetwerk van Nederland

Mobility Lease Platform (MLP) lanceert samen met DAK Mobiliteit, Autoleaseman en UrbanEazy het grootste mobiliteitsadviesnetwerk van Nederland. In totaal moet het...

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

Rijvers: "Adviseur kan nog zeker vijftig jaar verder"

Rijvers: "Adviseur kan nog zeker vijftig jaar verder"

"Ik geloof niet dat de adviseur gaat verdwijnen. Dat zou betekenen dat ‘execution only’ al eerder een vlucht zou hebben genomen, en dat doet het niet....

Volle kracht vooruit

Volle kracht vooruit

Financieel adviseurs staken hun nek uit toen de coronacrisis de kop op stak. Ze richtten hun kantoren in no-time zo in, dat ze klanten prima op afstand konden...

Maandlastenadvisering nieuwe rol adviseur

Maandlastenadvisering nieuwe rol adviseur

(Partner in kennis DAK in VVP-special Business Support 2021) De vraag of digitalisering de rol van de adviseur overbodig maakt, hoor je nauwelijks meer. Niets...

DAK biedt verhuurhypotheek De Nederlandse

DAK biedt verhuurhypotheek De Nederlandse

DAK Intermediairscollectief biedt de deelnemende adviseurs nu ook toegang tot de verhuurhypotheek van De Nederlandse. Deze verstrekt tot 80 procent van de marktwaarde...