Maandlastenadvisering nieuwe rol adviseur

Tim RIjvers 2021

(Partner in kennis DAK in VVP-special Business Support 2021) De vraag of digitalisering de rol van de adviseur overbodig maakt, hoor je nauwelijks meer. Niets blijkt immers minder waar. Digitalisering jaagt, misschien onbedoeld, juist de behoefte aan advies en persoonlijk contact aan. Bovendien creëert DAK intermediairscollectief voor zijn leden nieuwe kansen met producten die passen bij maandlastenadvisering.

...

De eerste vier maanden van 2021 zitten erop. Nog altijd hebben de adviseurs de handen vol aan hypotheken. Die aanvragen worden door de medewerkers van DAK en de aangesloten adviseurs grotendeels op afstand behandeld. De digitaliseringsslag van het afgelopen jaar werpt zijn vruchten af als het gaat om efficiëntie en gebruiksgemak. Zoals het gebruik van brondata bij de hypotheekaanvraag. De adviseur en de klant kunnen zich nu volledig richten op het advies.

Ook de persoonlijke contacten zijn nu erg afhankelijk van digitale oplossingen. Tim Rijvers, algemeen directeur van DAK, constateert gewenning aan videobellen: “Ik denk dat een deel van de contacten online zal blijven plaatsvinden. We werken nu bijna 100 procent thuis; dat zal 50 procent worden. En er zullen weer evenementen worden georganiseerd, maar waarschijnlijk in combinatie met webinars.”

Digitaal netwerken

Die webinars hebben het grote voordeel van een veel groter bereik. Rijvers licht toe: “Wij organiseren nu één of twee keer per week een webinar. Aan ‘content’ geen gebrek: van de verduurzamingshypotheek tot cyberrisico’s. De belangstelling is groot: er nemen tot wel vierhonderd adviseurs aan deel. Dat is wel iets anders dan een zaal met dertig tot veertig mensen.”

Ondertussen hebben de leden zich het platform van de webinars ‘toegeeigend’ voor hun eigen behoeftes. “Het platform heeft uiteraard een chatfunctie. Maar die wordt niet meer alleen gebruikt om de presentatoren vragen te stellen. De leden gebruiken de chat steeds meer om onderling met elkaar te ‘praten’. Je ziet dat het platform voorziet in een behoefte om te netwerken. Dat is natuurlijk prachtig”, lacht Rijvers.

Het zegt ook wel iets over de groeiende behoefte aan bijeenkomsten. Rijvers beschrijft dat mooi: “Een company heet niet voor niets een company . Het gaat over de betekenis ‘gezelschap’. Mensen willen bij elkaar zijn.” Toch moet de veiligheid van de mensen en hun naasten voorop staan, ook bij de viering van het veertigjarig bestaan van DAK. En gevierd wordt deze mijlpaal, maar met acties op afstand. Zoals bij het afsluiten van een 40e verzekering of leden en/of medewerkers van leden die dit jaar veertig worden.

Daarnaast blijft de coöperatie werken aan verbreding van het aanbod en specialistische ondersteuning van de leden. “Wij zijn een uniek bedrijf. Binnen een coöperatie zitten je klanten – je leden – aan de bestuurstafel. Zij bepalen ons reilen en zeilen. Wij vertalen de signalen die wij van onze leden krijgen naar nieuwe producten of diensten.”

Balans

Zo’n signaal is de groeiende behoefte aan maatwerk en persoonlijk contact. Dat betekent overigens niet dat digitalisering geen prioriteit heeft. “Als je niet automatiseert, word je te duur en prijs je jezelf de markt uit. Wij vinden dat je moet automatiseren wat je kunt automatiseren. En waar een persoonlijke touch nodig is, bouw je die in”, zegt Rijvers.

Kun je een simpele schade volledig digitaal behandelen, dan kun je bij wijze van spreken al binnen een dag uitbetalen. Maar wat doe je bijvoorbeeld met een schade die niet gedekt is? “Die mededeling kun je natuurlijk ook automatiseren, maar wij vinden dat we zo’n beslissing persoonlijk moeten toelichten. De adviseur is er immers voor zijn klanten. Daar vecht hij of zij voor. En wij dus ook.”

Eigen processen automatiseren zorgt er bovendien voor dat er meer tijd is voor advies en maatwerk. Daar ligt de toegevoegde waarde van de adviseur.

Ondanks het enorme online aanbod aan hypotheken en verzekeringen, zoekt de klant de adviseur op. Waarom? “Mensen oriënteren zich inderdaad online, maar verdrinken vaak in de diversiteit van voorwaarden. De adviseur wijst je de weg en regelt alles voor je.” De motivatie van mensen speelt ook een rol . “Het is heel leuk om online je reis te boeken. Het zoekwerk is een stuk voorpret. Maar voor verzekeringen ligt dat toch anders.”

Digitalisering van het verzekerings- en hypotheekaanbod leidt bovendien tot standaardisering. Mensen en bedrijven met complexere vragen vallen buiten de boot en zoeken het advies op. “Je kunt dus stellen dat digitalisering maatwerk aanjaagt.”

Adviseurs kunnen op hun beurt met complexe vragen over hypotheken terecht bij de DAK Voorbespreekdesk. En de specialisten van de Zakelijke Desk helpen adviseurs met vragen over zakelijke verzekeringen, zoals cyberverzekering.

Maandlastenadvies

Een adviseur kijkt bovendien verder dan alleen de hypotheek of de verzekering. “De adviseur zal zich steeds meer toespitsen op het totale financiële huishoudboekje van de consument of de ondernemer. Als je praat over maandlastenadvisering, dan heb je het over andere thema’s, zoals verduurzaming en mobiliteit.”

Zo heeft DAK vorig jaar autolease geïntroduceerd. Hiermee profiteren de leden van de enorme groei in private lease. Juist in coronatijd mijden mensen het openbaar vervoer. Zij hebben weer behoefte aan eigen mobiliteit. Sinds de lancering verdubbelt de omzet van DAK Autolease maandelijks. Rijvers denkt dat private lease de komende jaren zeker met een factor tien zal groeien. “Je weet met private lease precies waar je aan toe bent. Je hebt vaste lasten per maand en geen onvoorziene kosten, zoals dure reparaties. Mensen kiezen niet meer voor bezit, maar voor gebruik en gemak. En zelfs elektrisch rijden wordt betaalbaar.” Ook verduurzaming van woningen past naadloos in de nieuwe rol. “Dat gaat verder dan sec de hypotheek. Ook hier gaat het over maandlastenadvisering, want die zonnepanelen hebben een effect op je maandelijkse energielasten.

Maandlastenadvisering is de nieuwe rol van de adviseur. Met digitalisering als aanjager én enabler voor maatwerkadvies en persoonlijke contacten”, concludeert Rijvers.

Reactie toevoegen

 
Dak-leden mogen 350.000 euro verdelen

Dak-leden mogen 350.000 euro verdelen

Het positieve resultaat dat DAK Intermediairscollectief in het jubileumjaar 2015 behaalde, wordt voor een deel teruggeven aan de leden. Samen mogen zij 350.000 euro...

DAK omarmt Thuis Hypotheek Centraal Beheer

DAK omarmt Thuis Hypotheek Centraal Beheer

Adviseurs van DAK gaan de Thuis Hypotheek van Centraal Beheer aanbieden. Deze samenwerking past in de strategie van Centraal Beheer om steeds meer het onafhankelijk...

Dak verhuist naar Nieuwegein

Dak verhuist naar Nieuwegein

DAK verhuist per 6 juli 2015 naar de Marconibaan 57 in Nieuwegein.   Volgens DAK sloten in 2014 90 nieuwe kantoren zich bij het intermediairscollectief aan....

Dak Volmacht lanceert nieuwe polis portal

Dak Volmacht lanceert nieuwe polis portal

DAK Volmacht heeft samen met een aantal leden een nieuw systeem voor het volmachtbedrijf gerealiseerd. Het Polis Portaal is een platform voor volmachtoffertes en...

Rijvers volgt Schoonbergen op bij DAK

Rijvers volgt Schoonbergen op bij DAK

Tim Rijvers (38) volgt de naar Nedasco vertrokken Tim Schoonbergen op als algemeen directeur van DAK intermediairscollectief. Rijvers was al vijf maanden interim...