Mag het een onsje meer zijn?

Pepijn van Kleef 2020

(Pepijn van Kleef, MoneyView in VVP 4-2021) De lijst van bedrijven in onze sector die de krachten bundelen, groeit en groeit. Alle betrokkenen bij die fusies en overnames beroepen zich op de keurslagerargumentatie dat het allemaal alleen maar in het voordeel van de klant is. Maar waar blijft het onsje meer?

Zo'n jaar of twintig geleden ben ik gaan wonen in een piepklein dorp op het platteland van Groningen. Even verderop is een iets minder klein dorp met een ambachtelijke slager waar wij al snel vaste klant werden. Deze slager maakte werkelijk álles zelf van worst tot ham en van tartaar tot rollade. En natúúrlijk was het zo dat de worst de ene keer wat anders van textuur was dan de andere keer. En natúúrlijk volgde bij de vers afgesneden biefstukjes de vraag of het een onsje meer mocht zijn.

Op een dag, inmiddels een jaar of tien geleden vertelde de slager mij stralend dat hij zich had aangesloten bij de Keurslagersformule. Hij gaf hoog op over de voordelen: voortaan kon hij altijd dezelfde kwaliteit, smaak en portionering garanderen. Hij zou altijd aanvoer hebben, dus nooit meer nee hoeven verkopen en omdat hij nu onderdeel was van een veel grotere organisatie kon hij volop profiteren van alle mogelijke schaalvoordelen. Zijn klanten kregen altijd dezelfde kwaliteit en dat – dankzij die schaalvoordelen – voor een lagere prijs. En zo hij hoefde zich voortaan alleen nog maar te richten op het optimaal bedienen van zijn klanten.

Exact één ons

Een tijdje later was het zover: een Keurslager-lichtbak was aan de gevel geschroefd. In de vitrine lagen exact gelijk geportioneerde biefstukjes, de rondste gehaktballen die ik ooit gezien heb, stapeltjes met voorgesneden en alvast ingepakte vleeswaren (geen gram méér of minder dan exact één ons). Een toonbeeld van efficiency, want niet langer hoefde voor elke klant apart de ham te worden gesneden. En ook de biefstukjes hoefden niet meer ter plekke te worden afgesneden. Alles werd voorgesneden en verpakt aangeleverd vanuit de centrale Keurslagerslachterij. Zo konden er véél meer klanten tegelijk worden geholpen.

Ik vroeg – zoals wel vaker – om een pond runderlever. Die had hij op dat moment niet, maar geen probleem: die kon hij gewoon bestellen en dan zou hij hem de volgende week zeker in huis hebben. Een week later kwam ik de mij beloofde runderlever halen. Maar helaas. Er moest per keer minimaal vijftien kilo besteld worden en die resterende 14,5 kilo zou hij nooit verkocht krijgen, dus hier kon hij mij niet meer mee helpen. Ik nam dan maar twee voorgesneden biefstukjes mee.

Te dure biefstukjes

Bij het afrekenen viel mij op dat de prijzen toch wel wat hoger lagen dan voorheen. Tja, zei de slager. Die prijzen daar had hij zich een beetje in vergist. Die werden vastgesteld op het hoofdkantoor en daar had hij dus weinig invloed meer op.

Enigszins treurig – en niet alleen omdat ik mijn runderlever moest missen – verliet ik de winkel om later die dag de te dure biefstukjes te bakken. Ze waren taai. Ik besloot met pijn in het hart dat dit mijn laatste bezoek aan de slagerij was geweest. In het dorp kwam ik daarna niet meer; ik reed er altijd speciaal naartoe om naar ‘mijn’ slager te gaan. Toen ik er een paar jaar later toch weer eens was, zag ik dat de slagerij gesloten was. Het pand stond leeg met een inmiddels wat verschoten bord in de lege etalage: ‘Te huur – winkelruimte’…

Agile of zoiets

Voogd en Heilbron gaan samen verder, Veldsink en Van Bruggen bundelen de krachten, Aon neemt Meeùs over, VLC en Mutsaerts fuseren en Heinenoord vreet alles op dat op zijn pad komt. Er lijkt geen einde te komen aan de schaalvergroting. Met de Keurslagerargumentatie dat het allemaal alleen maar in het voordeel van de klant is. Dat er in de adviesmarkt al die jaren ruimte was voor zoveel kleinschaligheid, betekent immers ook dat er ruimte was voor inefficiency. Die ruimte voor inefficiency kon bestaan omdat er eigenlijk teveel verdiend werd, want al die kleine adviseurtjes hadden ieder voor zich natuurlijk wel een boterham te eten. Schaalvergroting zal leiden tot efficiënter werken, dus lagere kosten en dat is goed nieuws voor de klant, want die gaat eindelijk minder betalen en kan bovendien rekenen op een lean and mean en agile partner voor al zijn broodnodige financiële adviezen. Zoiets.

‘Ik denk nog vaak met weemoed aan die ‘te dure’ vakman’

Wat er van mijn slager is geworden, weet ik niet. Ik heb hem nooit meer gezien. Maar ik denk nog vaak met weemoed aan die ‘inefficiënte’, ‘ouderwetse’, ‘te dure’ vakman die exact kon leveren wat ik wilde hebben, ook al was het maar één pond runderlever. Of een onsje meer als dat zo uitkwam.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ivo Valkenburg - Ivo Valkenburg 8 september 2021

Prachtig verwoord! Zo herkenbaar!

Meer over
Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5-2023) En ineens zijn ze weer in het nieuws: woekerpolissen! Eind september deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in het hoger...

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

(Dion van der Mooren van MoneyView in VVP 4, 2023) Het heeft even geduurd, maar de nieuwe pensioenwet (Wtp) is eindelijk aangenomen. Een van de gevolgen van deze...

MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming

MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming

Steeds meer geldverstrekkers passen hun producten aan om verduurzaming te vergemakkelijken en te stimuleren, zo blijkt uit het Special Item Hypotheken van MoneyView. Het...

Wij zijn nog lang niet overbodig

Wij zijn nog lang niet overbodig

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 4) Al dertig jaar is MoneyView in de financiële sector de noodzakelijke luis in de pels. MoneyView werd opgericht om...

Terug naar de schoolbank

Terug naar de schoolbank

(Peter Post, MoneyView, in VVP 3, 2023) Actieve provisietransparantie moet van de afdeling advies van de Raad van State terug naar de tekentafel van het kabinet....

MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation

MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation

Scheidingsmediation is bij driekwart van de rechtsbijstandverzekeringen standaard of optioneel meeverzekerd. Of en wanneer je daar gebruik van mag maken, verschilt...

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

In toenemende mate, aldus MoneyView, kunnen ondernemers zich verzekeren voor de gevolgen van het overstromen van secundaire waterkeringen, zoals sloten, beken en...