Meer doen voor minder klanten

Maurice van den Hemel 2017

(Uit VVP 4-2021) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent en kunt bedienen. Twintig jaar terug, toen ik mijn eerste advieskantoor begon, hadden we tweeduizend klanten in dossier. Nu zijn dat er nog honderd. Maar voor deze klanten doen we bijna alles en we hebben ook echt de tijd voor hen. Dat is een groot verschil, niet alleen voor onze klanten, maar ook voor ons team. We ervaren voldoening en meer betekenis”, aldus Maurice van den Hemel, oprichter van Gewoon lekker leven uit Wemeldinge (Zeeland), die actief klantbeheer al jaren succesvol omarmt.

Van den Hemel: “Actief klantbeheer is het tegenovergestelde van passief of reactief klantbeheer. Basis van actief klantbeheer is een goed systeem dat actief helpt om op regelmatige basis contact te hebben met de klant. Waarom? Omdat dit logisch is. Natuurlijk moet je er zijn op belangrijke momenten voor de klant, maar ook als er ‘niks’ wijzigt in het leven van een klant wil je toch periodiek de positief kritische begeleider zijn of de klant nog wel zijn zelf gekozen juiste koers aan het varen is. Dat maakt het contact interessant en soms verrassend en dit is de reden dat ons vak zo mooi is. Daarbij hebben wij een concept ontwikkeld waarbij er automatisch ieder kwartaal contact is door middel van een ‘stoplichtmodel’ dat aangeeft of het goed, redelijk of slecht gaat met de klant. Dit onderdeel is puur zakelijk/financieel en geeft inzichten om bijtijds in actie te komen. Daarnaast hebben we minimaal één keer per jaar persoonlijk contact met de klant om erachter te komen hoe het echt met hem of haar is.”

‘Actief Klantbeheer levert ook veel meer plezier en voldoening op’

Van den Hemel heeft actief klantbeheer veertien jaar geleden omarmd op het moment dat hij een nieuw bedrijf neerzette. Ook is hij op dat moment overgestapt naar Salesforce. “Dit is een systeem dat nagenoeg alle processen automatiseert en dat ons als adviseurs helpt om bijtijds onze klanten te kunnen contacten. We hebben er heel veel werk van gemaakt om ons dit systeem eigen te maken, uiteraard in het volle besef dat een systeem uiteindelijk alleen maar een middel is om persoonlijke contacten tot stand te brengen.”

Maurice van den Hemel: ‘Begin vandaag nog.’

Benefits

“Actief klantbeheer heeft ons veel opgeleverd. We kunnen ons veel beter focussen op waar we goed in zijn: advies. We hebben ook meer grip op ons werk en ook meer inzicht in de vraagstukken van onze klanten. En het levert ons absoluut veel meer plezier en voldoening op. Ook merken we dat klanten actieve ondersteuning als bijzonder waardevol ervaren. Met actief klantbeheer geeft je klanten duidelijkheid, rust en focus. En, het levert rendabelere klanten op! Dit is uiteraard een gevolg van onze keuze voor actief klantbeheer. Het was nooit het doel.”

“We beschikken momenteel over ongelofelijk veel data van onze klanten. Ik herinner me nog goed de uitspraak van Coolblue-eigenaar Pieter Zwart: ’Wij kunnen op basis van data voorspellen wat de klant de komende maand gaat aanschaffen. Hoe mooi is het als we de beschikbare data steeds beter kunnen inzetten om klanten te ondersteunen bij hun ‘gewoon lekker leven’. We willen ons concept schaalbaar maken om te kunnen groeien om op deze manier voor steeds meer mensen van waarde te kunnen zijn en tegelijkertijd het persoonlijke te behouden. Dit is de mooiste uitdaging in mijn twintigjarig ondernemerschap.”

Tips

Van den Hemel zegt resoluut: “Begin vandaag nog! Het geeft zoveel waardering en plezier... en uiteindelijk ook meer financiële waarde. Maar: verandering is lastig voor ons geprogrammeerde gedrag, dus laat je goed informeren en begeleiden. Er zijn velen die het wiel al hebben uitgevonden, dus stop daar geen tijd en energie in. Zorg dat je vooral (actief) met je klant bezig kunt zijn.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Willem Johannesma - OAKK Beheerd Beleggen 10 september 2021

Heel leuk artikel, Maurice! Ontzorgen, kijken naar wat de klant nodig heeft met een holistische blik, van product- naar relatiedenken, dat is echte meerwaarde op lange termijn.

Meer over
Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Maurice van den Hemel weg bij Gewoon Lekker Leven

Maurice van den Hemel weg bij Gewoon Lekker Leven

Maurice van den Hemel is per 1 maart 2024 gestopt bij advieskantoor Gewoon Lekker Leven uit Goes.  Hij heeft zijn aandelen overgedragen aan Pieter Bolle, die...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

"Eric van 't Zelfde, schoolleider in het bekende tv programma 'Dreamschool' is een inspirerend voorbeeld voor de financiële sector", aldus adviseur Maurice...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....